Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cranchi100

sjösättning

Rekommendera Poster

hejsan är det någon som planerar att sjösätta i början av april i år pga den milda vintern eller hur går planerna hos er andra båttokiga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom båtarna jag har liggandes på land åker i så fort jag får tid att sjösätta så det blir nog i april ja :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi förra året var tvugna att skjuta upp sjösättningen på grund av att isen fortfarande låg i slutet av april har man i år lagt sjösättningen så sent som 3 maj.

Lite surt. Isen gick redan i februari här i Uppsala.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har sin båt i året runt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutet av mars början av april blir det sjösättning här nere i Skåne.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är väl självklart. Har inte alla det?

Jag  brukar inte sjösätta förrän i slutet av Maj - början av Juli. Då är det varmare ute och de flesta har sjösatt och de som kör maskinerna har det lite lugnare på den fronten. Det är gott om plats på uppställningsplatserna och finns hur många lediga bockar som helst. Mina egna står under ett långtidsprojekt ett antal mil härifrån. indecision

Brukar ta upp några dar, en vecka innan sjösättningen. Ett år stod jag uppe en hel månad.

I fjol tog jag upp båten till Vänern i stället för på land. Det som växer i saltvatten, dör i sötvatten och vice versa.

Denna vintern har inte isen lagts sig ver huvud taget i vår hamn. Bara lite allar längst in.

Bifogad billd är det värsta vinterbilden denna vinter, men det har blåst en hel del. Hårda vindar från öst upp till orkanstyrka. Min plats ligger oskydda jus fr vindar från ost. sad

Min solcellssprayhood fick sig en knäck i gångjärn och luckhållare och lite splittrat trä och min frälsarkrans hittade båtgrannen på sin båt, med alla repen trasiga. smiley

Annars har det gått bra. Trots den milda vintern har jg inte varit ute sen den 24 januari.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösättning planerad till skärtorsdag i Lilla Edet, sedan älven ned och resten av de femtio distansen till Kyrkesund. En fin tur att se fram emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptagning 9/5 och illäggning 11/5 på smögenvarvet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjösättning.

Satte i efter ett par fina dagar på land i oktober, då jag passade på att göra ren utsidan och bottenmåla. Satte på ny anod, trots att jag är anhängare av att det inte växer tulpaner på bronspropeller utan anod. Lite feg då jag fick stora frätskador på min första prop. Kanske solpanelen kan spela mig spratt?

Båten låg i hela 2013 utan att det växt på den helt nya propellern. Kanske har den en argare blandning. Den kom skickandes från England. Får kolla hur det är vid nästa upptag.

Jag har haft båten i året runt sista 30-talet år.

Nu så här års upplever jag något av den bästa tiden med båten. Den tredje mars såg jag de två första paren av strandskator. Innan dess kom grågäss och även canadagässen. Och gudingarna är ju här mest hela året. Nu är vårkurtisen i full gång för ejdrarna.

Som sagt en härlig tid. Fick en Furlex av min son som bytt till modernare grejor. Jag har mixtrat med kamspik som jag krökt till och fått fästen i profilen utan att sy om min genua. Sparar ett par varv om profilen och förseglet är ändå för stort vid full segelsättning.

Testade med en vanlig fock som en stor klyvare, men det fyllde inte bra i den så jag skiftade till min lilla klyvare som ger perfekt balans ned 5 varv inne på focken. Nu väntar jag tills jag får väck mitt masonithus så blir det mera segla med något större fock än den på min avatar.

Mitt vinterkapell har gjort att jag har kvar mitt sommmarkapell sedan mer än 15 år. I vinter bytte jag en dragkedja. Men jag tycker det är värt att lägga ett par timmar med huset höst och vår för att slippa byta tält så ofta.

Ja nu är vi igång. Det har varit en ganska blåsig vinter men utan islägg. När det var kallt blåste det från land och kalla ytvattnet blåste ut och förde in varmare vatten som omöjliggjorde islägg i på västkusten.

Bif. bilden visar hur det kan se ut när kung Bore får härja fritt.

 

post-101822-0-56085400-1395004811_thumb.jpg

Redigerad av utsegla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På torsdag och fredag i förra veckan var jag sugen på att sjösätta, men det har gått över nu när det är 5-10 cm snö. :(

 

Vi har tid för sjösättning den 1 maj, får bli en lugn valborg och inga demonstrationer. Vi hade hoppats segla ut till Sandhamn och fira valborg, får bli ett annat år. :(

 

Våren och sommaren kommer väl i år också. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är det 26 april, och 10-11 maj som gäller för klubben. Jag ligger mest ivägen och räknar med att bli islängd första dan. :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåten i sjön året runt, segelbåten sjösatt 10 mars.

Varför skall båtar stå på land? De är ju byggda för att flyta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blir nog i början på april i halmstad sen köra ner den till båstad om det går att krana i den vid kajen i halmstad.Någon som vet om det går att stå precis vid kajen i halmstad med stödbenen på en kranbil vill ju inte vara med om något tråkigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar min sjösättning närma sig med stormsteg.

 

Idag tog jag upp och gjorde rent - efter mer än två år.

 

post-53310-0-47396500-1402691243_thumb.jpg

 

I morgon skall jag förstör gelcoaten fullständigt totalt. Jag skall polera med Autosol kromglans. :P 

 

Sjösättning blir det helst före eller om det inte vill sig strax efter midsommar.  :)

 

Usch vad tiden går fort. :huh: . 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...