Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
seglarfreaken

Putsat bronspropeller med Autosol!?

Rekommendera Poster

Var det bra eller dåligt att putsa foldingpropellern som är i mässing med kromglans?

Det blev lite flammigt men klart finare eftersom vi aldrig har putsat den på 16 år, dvs under den tiden som vi har haft båten. Vi har ju aldrig under desa år haft någon som helst beväxtning på propellern. Vi ligger i Mälaren och brukar oftast segla ut i skärgården ett par veckor under varge säsong. Kan man putsa bort en skyddande legering?

Det finns ju svindyra specialmedel för propellrar som får dem fullständigt att glänsa. Men det känns j lite larvigt att lägga ut pengar på det eftersom man ser ju inte skönheten  under båten på hela säsongen som man seglar.  Jag misslyckades tyvär att lägga in en bild på vår nyputsade propeller, men jag kan berätta att den är finare nu än någonsin under den tiden som vi har haft båten. Men som sagt: Hoppas att jag  inte har tagit bort någon skyddande legering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

öhhh en propp den ligger väl under vatten hela sommaren eller.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du har inte tagit bort något skyddande genom att putsa din propeller.

 

En del tycker det blir mindre beväxning när propellern är blankare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lumpar upp vår med ett metallputsmedel (metallvax?). Använder en lumpskiva i borrmaskin - det räcker. Den är alltid obeväxt och fin när vi tar upp båten trot satt vi liiger i minst 7 månader per år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden var antagligen för stor.

Proppellerns skall va blank.

Det påstås att offeranoden är anledningen till att det växer så mycket på proppellrar nu för tiden.

När jag bytte motor skulle montören absolut byta propeller.  surprise Han påstod att min gamla gick åt fel håll. sad Min gamla propeller har aldrig gått "åt fel håll".wink

Jag tror att han tycket nog inte att min gamla inte var tillräckligt blank och fin. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden var antagligen för stor.

Proppellerns skall va blank.

Det påstås att offeranoden är anledningen till att det växer så mycket på proppellrar nu för tiden.

När jag bytte motor skulle montören absolut byta propeller.  surprise Han påstod att min gamla gick åt fel håll. sad Min gamla propeller har aldrig gått "åt fel håll".wink

Jag tror att han tycket nog inte att min gamla inte var tillräckligt blank och fin. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäljare är inte lätta att hantera, blush så det blev en ny propeller. indecision

Men visst är den blankare och finare än min gamla. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässing och brons putsar man med 24% ättika med någon matsked salt iblandat. Blir nyare än nytt utan mekanisk åverkan eller sliprosor eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässing och brons putsar man med 24% ättika med någon matsked salt iblandat. Blir nyare än nytt utan mekanisk åverkan eller sliprosor eller liknande.

 

Mycket bra tips Psedonym! Fungerar alldeles utmärkt :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Mässing och brons putsar man med 24% ättika med någon matsked salt iblandat. Blir nyare än nytt utan mekanisk åverkan eller sliprosor eller liknande.

Mycket bra tips Psedonym! Fungerar alldeles utmärkt :)

Det enkla är ofta det bästa. ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-03-15 vid 10:57 skrev pseudonym:

Mässing och brons putsar man med 24% ättika med någon matsked salt iblandat. Blir nyare än nytt utan mekanisk åverkan eller sliprosor eller liknande.

Jo man tackar för tipset. Så här blev min propeller. Det var inte helt utan handkraft, men gick hyfsat lätt. Det tog väl en knapp timme. 

Jag har ingen aning om när det gjorts senast då det är första säsongen för mig med båten. Det blir spännande att se om det blir enklare nästa vår.

 

Före och efter:

8DB2EEF9-1CE4-460B-8C37-3F94EA98224E.jpeg

018DCA39-AE75-4853-A1BE-A26C73002215.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt, synd att ingen kan se det utan att ta sig vatten över huvudet.

Men erfarenhetsmässigt vet jag att havstulpanerna ogärna bildar kolonier på blankpolerade propellrar, om du nu inte anbringar en offeranod på axeln, då sänder du en inbjudan till havstulpanernas larver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...