Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
patflemming

Hur tung motorbåt kan man dra på trailer?

Rekommendera Poster

Hej på Er alla !

 

Känner för att lägga mig i denna tråden. Vad jag förstår handlar det mer om att spara några kronor vilket man kanske gör i första läget om man drar med vad man har.

 

En sak som man ska ta i beaktande är att med fel bil kostar det på att dra upp ett för tungt ekipage även om det i det flesta fall går. Det brukar lukta rejält med koppling och vad är detta värt ? Vad händer om du inte orkar upp bilen tappar fäste och du är tvungen att med låsta hjul försöka backa ner båten igen ?

 

Att ligga på marginalerna får några 100 lappar skull kan sluta riktigt illa.

 

Själv har jag en ombyggd bromsad amerikansk trailer, där fjädringen är satt  "ur funktion". På denna har jag en Chappis vilket gör att jag uppskattar totalvikten till ca 4-4500kg. Som dragbil har jag både haft en Navara med manuell växel och min egen Santa Fe med automatväxel. Jag föredrar Santan då man slipper kopplingen.

Inga problem att dra upp grejorna, vid förra årets upptagning glömde jag till och med att lägga i 4 hjulsdriften men det hör till saken att det är trippelboggie på kärran.

 

I år har jag gjort ytterligare en förbättring på kärran. Jag har svetsat en ny justerbar kopplingsanordning då kärran stod lite på nosen. Eftersom hjulen numera saknar fjädring hamnade allt tryck på framhjulen.

Men nu är ekipaget lagligt att köra på allmän väg, dock kommer en eventuell polis bli en aningen konfunderad...

 

Ha det // Shas

Vad hjälper det att lägga i 4wd på en Santa fe? då där inte alls är någon centrum diff spärr eller broms.

prova du att lägga i 4wd och hissa upp ett hjul så ska du se att bilen flyttar sig inte ur fläcken.

Nä en bil med lågväxel och centrum spärr är att föredra före en bil men converter där alla motor kraft inte kommer igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Shas, att spara en slant och leva på gränsen till vad bilen klarar är ingen vidare bra idé

Själv har jag en egen metod:

Vi känner alla den där killen med värsta SUV'en eller fyrhjulsdrivna pickupen, han som inte missar ett tillfälle att dra någonting liknande: "Jaaååå du vet, den här kärran har trehundra hästar i original men jag har ju fått den chippad till fyrahundrafemti. Drog upp en V70 med husvagn ur diket med den häromdan. Och vettu, den drar bara 0,45 milen i blandad körning, när vi sträckkörde från Ystad upp till Karesuando drog den bara 0,33."

Enda gången man har någon glädje av den killen är när båten skall upp :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har studerat ämnet då vi ska transportera vår båt från Nyköping till Dalarö.

 

Om man har ett efterfordon (max 30km/h) så är den enda regeln att totalvikten på efterfordonet inte får väga mer än dragfordonet.

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

 

Sen ska man som i vårt fall, ha gott om tid!

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag kommer nog upp i 3500 med min obromsade trailer + båt,lånar svågerns VW Transporter med 170hk diesel nånting DSG låda 4 motion den formligen skenar upp med båt och trailer.

Sen är det ju alltid en risk med övervikten efterfordon kontra vikt på dragbil tror säkert jag riskerar 3lakan i böter.

Men hur är det med oss som har 96års dragregler i kortet(3750kg)ni vet EU anpassningen antar att viktregeln gäller fortfarande att efterfordon inte får väga mer än dragfordon.

Redigerad av badcam70

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar har en MB GLK350 och pappa ringde och kollade med Mercedes om vad man kunde dra eftersom båten väger mer än vad som är godkänt. Svaret han fick var att den godkända vikten (Transportstyrelsen) och vad bilen egentligen klarade var två helt skilda saker. Bilen skulle tydligen klara flera ton mer.

Att dra upp en 2 tonnare i lerig flack ramp (mao inte betong- eller asfaltsramp) gick som en dans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis ett sånt inlägg som Anteman nyss gjorde som jag var ute efter när jag startade tråden. Dvs hur tungt kan man dra med en vanlig svenssonbil om man inte bryr sig så jättenoga om olika lagkrav. Dvs hur mkt klarar materialet i bilen att dra? Ta tex en nyare Volvo XC70 AWD som ju inte får dra mer än 1600 kg det är ju pinsamt! Den borde ju klara minst det dubbla om man bara ser till motorkapacitet och 4-hjulsdrift.

 

Förra året drog vi ju som jag tidigare nämnt min båt som med kärra bör ha vägt in på 2300-2500 kg med min saab 9-5 och då gjorde vi en del start och och stopp i uppförsbacke. Saaben klarade detta fint. Dock så har jag ev tillgång till hjullastare nu i år så då kommer jag givetvis föredra att dra med denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta känner man ju sin egen bils kapacitet och vad den orkar med utan att plåga ihjäl den.

Drog upp vår båt med en nyare XC70 D5 och trodde växellådan skulle flyga sin kos när bakhjulen hoppade in efter att framhjulen spunnit nån halvsekund. Kändes inte så kul och det var precis att vi fick upp båten. Visserligen relativt brant ramp.

Samma sak med en Cheva Avalanche i samma ramp följande år var som att det inte fanns nån båt på kroken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En V70                                              Man/aut      Man/aut  

Max släpvagnsvikt kg                 1600 / 1600 1800 / 1800

 

Max släpvagnsvikt med B-kort 1310 / 1290 1280 / 1260

Kan vara lite olika beroende på modell

Har för mej att det är 800 kg på obrommsat släp:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på trailern... Har stelopererat axlarna vilket medförde att jag dessutom var tvungen att fixa ett i höjdledd justerbar draganordning detta för att vikten ska fördelas jämt över axlarna.

hydrauliska  skivbromsar på alla sex hjulen.... uppskattad vikt 4500kg

 

Har använt både en King Cab och en Santa Fe... Igentligen inga prolem med några av dessa bilar men Santan är att föredra då den har automat.

Smidigt med en ordentlig vinsch då släpet är ganska långt ofta mycket längre än ramperna.

I år tog jag upp båten snabbare än ett par grabbar med en trollingbåt ;-)

Går i och för sig sämre på vägen odämpad men den följer fint och jag har ingen lust att riskera mitt körkort.

Mvh // Stefan

post-92228-0-47646600-1424770557_thumb.jpg

post-92228-0-73264200-1424770576_thumb.jpg

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej på Er alla !

 

Känner för att lägga mig i denna tråden. Vad jag förstår handlar det mer om att spara några kronor vilket man kanske gör i första läget om man drar med vad man har.

 

En sak som man ska ta i beaktande är att med fel bil kostar det på att dra upp ett för tungt ekipage även om det i det flesta fall går. Det brukar lukta rejält med koppling och vad är detta värt ? Vad händer om du inte orkar upp bilen tappar fäste och du är tvungen att med låsta hjul försöka backa ner båten igen ?

 

Att ligga på marginalerna får några 100 lappar skull kan sluta riktigt illa.

 

Själv har jag en ombyggd bromsad amerikansk trailer, där fjädringen är satt  "ur funktion". På denna har jag en Chappis vilket gör att jag uppskattar totalvikten till ca 4-4500kg. Som dragbil har jag både haft en Navara med manuell växel och min egen Santa Fe med automatväxel. Jag föredrar Santan då man slipper kopplingen.

Inga problem att dra upp grejorna, vid förra årets upptagning glömde jag till och med att lägga i 4 hjulsdriften men det hör till saken att det är trippelboggie på kärran.

 

I år har jag gjort ytterligare en förbättring på kärran. Jag har svetsat en ny justerbar kopplingsanordning då kärran stod lite på nosen. Eftersom hjulen numera saknar fjädring hamnade allt tryck på framhjulen.

Men nu är ekipaget lagligt att köra på allmän väg, dock kommer en eventuell polis bli en aningen konfunderad...

 

Ha det // Shas

Vad hjälper det att lägga i 4wd på en Santa fe? då där inte alls är någon centrum diff spärr eller broms.

prova du att lägga i 4wd och hissa upp ett hjul så ska du se att bilen flyttar sig inte ur fläcken.

Nä en bil med lågväxel och centrum spärr är att föredra före en bil men converter där alla motor kraft inte kommer igenom.

 

 

Ursäkta ett sent svar... men du måste ha fel, kan inte tala om varför men på något sätt fördelas kraften runt till de hjulen som inte slirar Har fått för mig att ABS:s är inblandad "tattardiff".

 

Jag har vid flertalet tillfällen fått assistera mina arbetskamrater när de kört fast och det har aldrig varit några problem

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar rätt så kan ditt "problem" egentligen bli att få upp trailern ur vattnet upp för rampen?

 

När jag hade motorbåt på trailer, för att slippa ha båtplats och kunna stoppa båten i olika sjöar... Nu var ju inte den båten så tung men jag hade vid branta ramper samma problem.

Jag fick inte upp båten, drivhjulen slirade. När jag väl fick upp trailern så hade den lätt kunnat väga dubbelt och jag hade kunnat köra.

Du ska transportera båten några hundra meter...??!!

 

Jag använde VANLIGA spännband som vinsch till trailern. Oftast kunde jag ställa bilen, ibland med klotsar bakom hjulen lägga i ettan och handbromsen, spännbandet runt dragkroken och vinscha... vid en jättebrant ramp när det hade regnat som fan så det var lerigt fick jag ta en tamp runt ett träd.
Skaffa en vinsch eller en talja så får du nog upp ekipaget. Min bil då var V70 båt var jofa winth 555 som alltid var fullstuvad med det vi hade med på sjön. Vanlig 70 trailer.

ZG50.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribics sätt här ovan funkar. Men... mitt och andras tips att koppla en dragbil till är mycket enklare! Bogserlina, koppla, lite kommandon och båten är uppe ovanför rampen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oooops.  Kanske hade varit listigare att fästa vajern i vagnen som båten stod på istället....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryssarna skulle be Kanadensarna om hjälp!

 

Rodéo du camion 

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...