Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
patflemming

Hur tung motorbåt kan man dra på trailer?

Rekommendera Poster

Hej

Känner mig riktigt på gång här på forumet idag. Kom på en sak som jag funderat på ett tag. Hur tunga båtar kan man dra med vanlig bil (typ V70, saab 9-5)? Har själv en Windy 23 FC som väger in på 1800-1900 kilo och funderar på att hitta en båtupptagningsvagn så att jag släpa min båt de 4-500 metrarna från Björlanda Kile hem till mig.

Kruxet är att jag har ju inte lust att köpa ny bil bara för att kunna dra hem båten och om jag ska låna eller hyra en bil så känns det ju som att då förvinner det en 500:- per höst och vår + 300 spänn för iläggning och upptagning (grefabs bompeng) och då kan man ju lika gärna låta båten ligga på Grefabs vinterplatser. Tanken bakom at tköpa en trailer/båtvagn för mig är på något sätt ändå att spara in en slant genom att ha den hemma.

Så tror ni man fixar att dra upp en båt med vagn med vikt på ca 2300 kilo med "vanlig" bil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar ja o nej allt beror på hur brant rampen är. Är den brant så funkar inte dom vikterna som du pratar om med en "vanlig" bil. Då går det tyvärr åt 4x4 med lågväxel. Men finns ett budget alternativ, koppla på två bilar. En bra bogserlina mellan bilarna och båten kommer upp.

Om rampen är flack så kan det funka med en Volvo V70.

Min båt väger över 2 ton och rampen är ganska flack, normalt så kör jag med min 4x4 Cheva pickis, men för ett par år sedan så pajjade den precis när vi skulle torrsätta, så det blev att koppla trailern efter Volvon ( S80 T6) istället. men det var på gränsen att det gick. Svårt att få fäste med framhjulsdrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle dra upp en trailer på rampen i Björlanda i höstas. Båt och vagn=1200 kg. Volvo 850, funkade inte, stod och slirade tills det kom en annan bil som kunde dra upp mig med bogserlina.

 

Har bytt bil till en Golf tdi 4motion som får dra 1600, kommer nog att funka bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten på båt+släp är en sak. En par ton är inga problem.

Kultrycket är det viktigaste! Lägger man 150 kg på kulan så finns det nog ingen framhjulsdriven bil som klarar så mycket. Alltså. Den första biten upp från rampen, ska man hålla ett lågt kultryck, som sedan kan ökas när man ger sig ut på vägen. Jag brukar trivas bäst med 80-100kg på kulan med min SAAB 9-5. Med det kultrycket är inte 4 ton några problem så länge man tänker på vad man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp min båt som väger ca 1500 + vagn med en Kia cee'd diesel på 115 hk i höstas utan något problem alls. Rampen vi tog upp vid är då rätt så flack.

Tidigare har vi använt en gammal Ford Ranger på en lite mer sluttande ramp, men den bilen drev på bakhjulen så det är ju inte riktigt samma sak.

Om rampen inte lutar så mycket och kultrycket är bra så drivhjulen får fäste borde det ju funka för en båt som väger ett par hundra kilo till med en vanlig bil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. kultryck så SKA man Aldrig ha mer än 80-90 kg på kulan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En V70                                              Man/aut      Man/aut  

Max släpvagnsvikt kg                 1600 / 1600 1800 / 1800

Max släpvagnsvikt med B-kort 1310 / 1290 1280 / 1260

Kan vara lite olika beroende på modell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trailade upp min förra båt på ca 2 tonn med en v70 i brant ramp. Tricket va att inte dra på båten hela vägen på trailern, utan låta den hänga ut bakom. Fick då ett negativt kultryck och ett grymt bra fäste på framhjulen.

 

Ska tillägga att det enbart funkade på torrt underlag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror TS tänkte använda ett efterfordon och då är det bruttovikten på släp resp bil som är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)"

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

 

Blir väl svårt att klara det utan att köpa/bygga ett bromsat släp om det ska hängas efter en V70 eller liknande. Den kostnaden är ganska många "grindslantar"...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså det här med vad man rent lagligt får dra eller inte intresserar inte just mig i detta fallet faktiskt. Avstånd från båtrampen hem till mig är försumbart kort och tror nog att jag vågar mig på att köra denna sträcka. Mer orolig för att ev. behöva backa i uppförsbacka samt att ev bränna kopplingen på min Saab 9-5:a. Det oroar mig på allvar och om bilen tar för mycket stryk tycker jag att hela vitsen med att förvara båten hemma försvinner. Då betalar jag som sagt hellre Grefabs vinterupplägningsavgift.

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så nära så kanske du kan ge hamngubbarna en liten peng så kan de köra hem den med traktorn. Om inte annat har du ju massa bönder o traktorer inom en km så någon bör du hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar den här tråden!

Alla "Får man inte". Alla "Kan man inte"!

Faktiskt så frågade Trådstartaren om vad som går. Det framstod att han ämnade dra sitt släp en kort bit! Naturligtvis försvinner då argumenten om vad man får. Tycker också det är intressant när ngn skriver att man ALDRIG får ha mer än si och så på kulan. Efter ca 40 år med husvagnar av olika storlek så påstår jag att jag vet vad jag talar om. Faktiskt så kan 80kg på kulan i MÅNGA fall vara alldeles för lite. Iof är inte det aktuellt just i den här tråden eftersom frågaren defeinitivt inte kommer upp i ngn högre hastighet.

Faktiskt så är det så att man kan dra välldigt mycket efter en PB, bara man tänker sig för. Kultrycket ska vara lågt, för en framhjulsdriven bil, för att få kraft. Ska man åka fort, krävs ett högt kultryck för att motverka lyftkraften som beror på luftmotståndet, vilket ofta påverkar högre än kulan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En så liten båt är inga som hellst problem att dra med en vanlig Svensonbil.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte svara på min egna fråga. Köpte nämligen en båtvagn för några veckor sedan och lät killarna nere i björlanda hamnen lyfta på båten på vagnen. -Inga problem att köra hem den båten med din Saab 9-5, sa killarna. Sagt och gjort med lite hjälp från andra som är bättre på att backa än mig så fick jag allt trixar upp båten på tomten. Det gick bra och 9-5 an stod pall men den fick slita en del när vi startade i uppförsbacke samt skulle backa upp båten de sista metrarna. På plan mark var det hursom helst inga problem alls.

 

En del av förklaringen till att staben fick slita var att jag nog i ärlighetens namn ställt i vagnen så att båten ligger lite väl långt fram vilket gjorde att kultrycket frömodligen var väldigt mycket högre än rekommenderat. Men det gick! Nu står båten här hemma och ingen är gladare än jag.

 

Skulle tippa att båtens vikt nog var nära eller kanske tom över 2 ton med bensin, utrustning mm lägg därtill vagnens vikt på ja säg 300 kilo kanske så får man en uppfattning av vad en personbil trots klarar av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall passa sig för att påfresta infästningspunkterna för dragramen, krok/biltillverkaren har angivigt ett maximalt kultryck på kroken för att du inte ska slita sönder infästningspunkterna. På gamla bilar var detta inte lika känsligt, men på nya bilar så är det helt andra krockzooner i bak vilket gör att de är mjukare och inte tål felbelastningar på samma sätt.

Man behöver inte alltid se en utmattning i infästningen och allt kan gå bra tills man behöver panikbromsa eller göra en undanmanöver.

Maximalt kultryck och maximal släpvagnsvikt finns där för att det är vad bilen klarar av med det eventuella påfrestningar som kan bli.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra hem den är nog inget problem, däremot när du ska upp...förra sommaren räddade jag ett ekipage som skulle ta upp en liknande båt som din med en Volvo (V70) som drar ca 1800 kg) den framhjulsdrivna versionen.

Slutade med att jag fick koppla på mig på Volvon och hjälpdra...min bil är en nyare Pajero med 3,2 liters diesel och ca 480nm. Innan min insats hade gubben blängt på mig när jag under lugnt och metodiskt arbete själv tagit upp mitt 2600 kg ekipage (båt och trailer).  

Allt beror på hur rampen är konstruerad (lutning) ifall allt är flack kan det säkert gå bra men Murphys lag brukar ju gälla...så kan nått hända så händer det för eller senare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla på forumet!

jag har nyligen dragit hem en bayliner 2150 på en fogelsta båtvagn(boggie) upplyft på ett biltransportsläp, efter en BMW 530 Touring (E39) från Mariestad till Boden. En resa på 120 mil. Jag hann köra ca 5 km från Mariestad innan länsman vinkade in mig... Han ville se att jag hade E-behörighet och kände lite på spännbanden. Han fälde någon kommentar om att det var ett högt ekipage (3,7 m till targabågen) Sen önskade han mig trevlig resa och lät mig fortsätta.

Det tog två dagar med övernattning i båten i hudik. Kunde ligga i ca 75 km/h med en bränsleförbrukning på 2L/mil.

När vi lastade hade han, som lyfte upp båt och båttrailer våg i gafflarna och ekipaget vägde 2100kg , lägg till biltransporten på ca 400kg så landade det in på ca 2500 kg totalvikt.

Ingen resa jag vill göra någon fler gång men jag kom hem utan missöden. :-)

Bifogar en liten bild på spektaklet just efter lastning i mariestad...

 

 

Ha det bra!

Tomas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du inte vill köpa ny bil men inte vilken bil du har idag. Själva dragkraften bör absolut räcka till med en Volvo V-70 men som många tidigare skrivit så är problemet lutning på rampen, dels hur rampen ser ut där kärran kommer stå och dels där bilen kommer att stå när du ska dra upp båten ur vattnet. Själv drog jag upp min båt på cirka 1,5 ton i helgen med min BMW 330 och det märktes knappt att man hade båten på kroken när jag drog upp den ur sjön men då var den rampen ganska bra konstruerad så att bilen kunde stå i en väldigt liten lutning. 

Utöver lutningen på rampen är vart vikten är i förhållande till hjulaxeln den mest avgörande faktorn om du kommer lyckas med att dra upp båten eller ej. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna göra så här, inte fästa trailer direkt på kulan sätta en bogserlina mellan bilen och trailern så att bilen står på plan mark och med hjälp av bogserlina dra upp båten till plan mark. Är det feltänkt ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall stödhjulet ta vikten då eller? Kommer inte funka, minsta sväng å du kommer knäcka det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar, vi gjorde så med de större båtarna i vår hamn innan där fanns kran, drog med ett wirespel

Stödhjulet får inte mer belastning än vad kultrycket är, dessutom behöver inte stödhjulet vara hissat upp i högsta läge.

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att din Windy väger in på mer än du tror när du tar upp. Det spelar nog inte så stor roll på själva rampen ( och de som säger att man kan koppla två personbilar... de har rätt! )

Men jag menar att den vagn du skaffar måste fixa vikten också.... och de är dyra tror jag.

Så det är den pengen du ska lägga in i kalkylen också? Plus att jag antar du har ett bra ställe att ställa vagnen på? Däremot så var min vagn perfekt att hämta virke till däcket med, polisen tog samtliga en bit från byggvaruhuset med jätteövervikt på små släpkärror men min var ok!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm hämta virke på båttrailer då antar jag att du hade en bromsad trailer.. Annars räknas båttrailer som efterfordon och då får man endast använda den till att transportera båten på.

Appropå å dra båten 500 meter så skulle jag inte bry mig så mycket om ekipaget blir lite överlast.. om du nu inte har en polisstation mellan dig och hamnen.. Jag har dragit min segelbåt med en 945 i 15 års tid utan att "Åka dit" då har jag 25 km enkel resa till kusten. Dock har jag varit noga med att surra båten enligt reglementet samt haft kätting till bilen så jag hållt ihop ekipaget. Båten en maxi 77 väger ca 2000 kg plus vagn.. har flera ggr blivit omkörd och möt polis utan att dom gjort något ingripande. dock bor vi i Södra Norrland om det spelar någon roll på laglöshet. Och givetvis kör jag inte fortare än 20-25 km/h så i den farten är det ganska säkert.

här är lite regler för obromsad/ofjädrad vagn

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/PVJ1103_web.pdf

 

här står det om vikt : )

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Efterfordon/

urdrag från ovanstående länk:

"Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)

Begränsad hastighet

Efterfordonet får dras i högst 30 km/timmen."

Det innebär att du får dra tyngre än den normala släpvagnsvikten.. kolla uppgifterna på din bil. Dock har du en begränsning till och det är vad kulan på bilen är klassad på för maxvikt.

Men kontentan om du ej har E-kort (högre straffsats om du kör med överlast jämfört att vara en vanlig svensson med B-kort å spela dum vid ev kontroll)

Surra båten ordentligt med flera rejäla Godkända lastband typ klassad för 2 ton st.

Kör sakta och planerat å visa hänsyn i trafiken då borde du nog klara dig din sträcka utan problem.

Lycka till Mvh Micke F

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha jag såg inte denna text när jag svarade dig alldeles nyss sorry.. hur mycket en bil får dra beror på hur mycket vikt tillverkaren av bilen godkänner att den får dra .. SAMT hur mycket det blir kvar till totalvikten för bil+ släp .. HAR du kollat på de nyaste reglerna med utökad vikt .. dom gjorde om reglementet i fjol så stora bilar skulle få dra mera ..  se länk

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/TST0032_korkortsbestammelser_personbil_lattlastbil_WEBB.pdf

Sedan beror det på om du köpte obromsad/ofjädrad vagn

 

Lycka till  :()

Micke F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du rädd om bilen så välj ett annat sätt att ta upp båten är mitt råd. Möjligtvis kan slitaget bli litet, om rampen där båten tas upp/kultrycket är perfekt under rådande förutsättningar. Annars kommer koppling, däck och andra infästningar att ta duktigt stryk.

 

4WD är lösningen avseende bil, annars välj andra alternativ att få upp båten tycker jag. 95:orna är fina bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka svara de olika inläggen sen mitt senaste.

Jag har en obromsad galvad tiki upptagningsvagn som går att lasta ca 2500 kg på. Visst den kostade en slant men jag fick den till ett bra pris och räknar med att kunna sälja den åtminstone för det jag köpt den för. Därmed blir kostnaden för vagnen bara vad det kostar att ligga ute med pengarna. Dessutom är det smidigt att ha båten på vagnen då slipper jag köpa en vagga eller stöttor.

 

Enligt windys specar ska deras 23 FC väga in på ca 1800-1850 kg men det kanske man bör ta med en nypa salt. Sen tillkommer ju tex 100 kg bara ifall det ligger lite bensin eller vatten kvar och skvalpar. När jag körde upp båten i höstas räknade jag nog med att hela ekipaget Max vägde in på 2500 kg.

 

Jag har som sagt ganska nära till hamnen. Ca 400 meter det gör att jag inte är så våldsamt bekymrad om vikten skulle råka överstiga tillåten vikt. Dessutom räknas ju vagnen om jag inte missminner mig som efterfordon och då verkar reglerna generösa.

 

Kollade tex upp vad min Saab 9-5 får dra med be kort och om jag inte är helt ute och cyklar får den dra 2140 kg? En Volvo Xc 70 årsmodell 13 som jag kollade på häromdagen får bara dra 1950 vill jag minnas med be samt 1600 med b kort. Kasst. Saab 9-5 årsmodell 05 får dra 1800 med b-kort.

 

Jag är inte så brydd om viktklasserna hit eller dit utan var i höstas mer orolig för om bilen skulle klara av att dra ett såpass tungt lass vilket den gjorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er alla !

 

Känner för att lägga mig i denna tråden. Vad jag förstår handlar det mer om att spara några kronor vilket man kanske gör i första läget om man drar med vad man har.

En sak som man ska ta i beaktande är att med fel bil kostar det på att dra upp ett för tungt ekipage även om det i det flesta fall går. Det brukar lukta rejält med koppling och vad är detta värt ? Vad händer om du inte orkar upp bilen tappar fäste och du är tvungen att med låsta hjul försöka backa ner båten igen ?

 

Att ligga på marginalerna får några 100 lappar skull kan sluta riktigt illa.

 

Själv har jag en ombyggd bromsad amerikansk trailer, där fjädringen är satt  "ur funktion". På denna har jag en Chappis vilket gör att jag uppskattar totalvikten till ca 4-4500kg. Som dragbil har jag både haft en Navara med manuell växel och min egen Santa Fe med automatväxel. Jag föredrar Santan då man slipper kopplingen.

Inga problem att dra upp grejorna, vid förra årets upptagning glömde jag till och med att lägga i 4 hjulsdriften men det hör till saken att det är trippelboggie på kärran.

I år har jag gjort ytterligare en förbättring på kärran. Jag har svetsat en ny justerbar kopplingsanordning då kärran stod lite på nosen. Eftersom hjulen numera saknar fjädring hamnade allt tryck på framhjulen.

Men nu är ekipaget lagligt att köra på allmän väg, dock kommer en eventuell polis bli en aningen konfunderad...

 

Ha det // Shas 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...