Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Akallavik

Powertrim, tilt och trim

Rekommendera Poster

Jag är en ny båtägare men har svårt att förtstå vissa ord' Vad är Powertrim? Vad är tilt Vad är trimplåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Powertrim= Du känner dej lite hängig o vill snabt komma i trim Tilt=för mycket av det goda, man tiltar över... Trimplåtar=Plåtar som läggs ut på marken(för att snabt kommai trim) :lol: :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe,Sorry kunde inte låta bli! Powertrim=Elektrisk/hydralisk ändring av proppelerns vinkel mot vattnet (kan ändras under fart) Tilt=Fälla upp motorn/drevet tex vid bryggan. Trimplåtar=Två plåtar på varsin sida på aktern som oftast ändras elektrisk/hydraliskt för att båten ska plana/gå bättre i sjön. Ungefär så. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onödigt bra beskrivning om jag får säga de själv....går inte ens att klaga på den inte ... du har tänkt på allt :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berra, såna trimplåtar du först beskriver skulle jag vilja ha. Kan du inte uppfinna såna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha snö/kyl borttagningsplåtar oxå när du ändå håller på...... :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anteman, åk till närmaste varv å införskaffa några m2 fartygsplåt min 20mm tjocka, försök att lägga dessa ut på marken,lyckas du e du garanterad i trim.. :-D Havetsstorm: det e kört, bara att vänta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha jag tycker de låter mer som att man är färdig för hemmet efter ett sånt träningspass.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Akallavik! för att ta din fråga på lite större allvar än de tidigare svaren vill jag bara citera BerraS svar på din fråga: -Powertrim=Elektrisk/hydralisk ändring av proppelerns vinkel mot vattnet (kan ändras under fart) Tilt='Fälla' upp motorn/drevet tex vid bryggan. Trimplåtar=Två plåtar på varsin sida på aktern som oftast ändras elektrisk/hydraliskt för att båten ska plana/gå bättre i sjön. Utan att utveckla det mer än så här kan man säga att du nu har ett korrekt svar i alla fall och som du inte behöver tivla korrektheten i. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att Powertrim = Elektrisk/hydralisk ändring av vinkeln mellan propellern och akterspegeln/(kommer inte på vad det heter när man har drev) och inte vinkeln mellan propellern och vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack detta var flera bra svar, antagligen får jag åka till den lokala smeden och köpa ett par pansarplåtar! :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer Chris, men det e vinkeln mot vattnet som gjör ändringen o inte vinkeln mot akterspegeln :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...