Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tobbo166

Oklarheter i metod för att plasta

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har tagit fram följande metod utifrån framförallt Björn Peter Behrens bok "Vårda din plastbåt".

 

Använder West Systems lösningsmedelsfria epoxy med pumpar för dosering.

 

Eftersom jag är ny på det här med att plasta ville jag ha en lathund att följa slaviskt:

 

2. Slipa grovt med maskin, 12 gånger bredare än laminatets tjocklek på resp sida. Så om 3 mm laminat blir det 1,5 mm på resp sida = 1,5 x 12 = 17 mm diameters cirkulär avfasning. Slippapper 40 eller 60 om för hand men ca 100 med maskin.

3. Borsta av/dammsug.

4. Torka rent med aceton. Vidrör ej med händerna.

5. Laminera ett lager glasfiberväv utifrån, låt härda ett par timmar. Lamineringen i detalj:

A. Stryk ett lager ren epoxy på ytan där glasfibern ska fästas med styv pensel och Risk-märkta operationshandskar.

B. Klipp till en bit glasfiberväv som motsvarar skadans diameter. Tryck fast ett lager glasfiber utifrån. Pensla bort alla luftbubblor. Arbeta in mer epoxy i glasfibern.

C. Vänta ett par timmar.

6. På insidan, mätta laminatkanterna med ren epoxy och lägg på en förtjockad epoxysmet med mikrobalonger. Laminera på ett lager också från denna sida.

7. Härda över natten. Ställ penseln i T-röd.

8. Tvätta bort ev aminsyra med 1. mild tvållösning, skölj noga, följt av 2. T-röd

9. Matta epoxyytorna med grovt slippapper (40, 60) för hand. Använd gasmask och risk-märkta operationshandskar. Slipdammet är allergiframkallande då epoxyn ännu inte helt härdat, vilket gör den enklare att slipa.

10. Torka ur styva penseln noga så ingen T-röd kvar.

11. Pensla på ren epoxy på insida och utsida och laminera max 2-3 lager till på resp sida, utan att lagningen saggar. På insidan kan varje glasfiberbit bli större och större så den yttersta överlappar den innanför. På utsidan tvärtom. Pensla ordentligt så inga luftbubblor.

12. Låt härda över dagen, avsluta på kvällen eller dagen därpå.

13. Slipa reparationen på insidan och utsidan först grovt med vinkelslipen, sedan lätt med planslipen.

14. Stryk på 3-4 lager ren epoxy över de blästrade och reparerade ytorna.

15. Tvätta av utsidan med T-röd.

16. Mattslipa epoxyn på utsidan lätt.

17. Måla på svart Östersjöbottenfärg enligt instruktioner på burken. På hela skrovet under vattenlinjen och på trimplanen.

 

Steg 1 är ointressant så utelämnade det. Steg 6: när jag penslar på glasfiberväven, ska jag använda den förtjockade epoxin då? Jag gjorde så (har kommit just dit). Annars måste jag ju ha två byttor med ren resp förtjockad epoxy. Inte gratis.

Steg 10: Behrens skriver inte hur han säkerställer att ingen t-röd kvar i penseln? Skaka som en bäng + torka av på trasa eller först skölja i vatten och sen torka? Ska den stå och torka ett tag sen eller kan användas direkt när man torkat av med trasa?

Steg 14: menar han vått i vått, eller stryka 1 lager ren epoxy per dag?! Tar ju evigheter då...

 

Nu tänker jag använda peel ply för sista lagret, men ändå...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tobbo166 skrev: "2. Slipa grovt med maskin, 12 gånger bredare än laminatets tjocklek på resp sida. Så om 3 mm laminat blir det 1,5 mm på resp sida = 1,5 x 12 = 17 mm diameters cirkulär avfasning."

Han skriver väl ändå att avfasningen ska vara 12 gånger bredare än laminatets tjocklek. Och att man slipar ner på in- respektive utsidan. Alltså att om laminatet är 3mm så slipar du en avfasning på minst 3 x 12 = 36 mm på respektive sida.

Har inte kollat så noga på resten av din text men jag reagerade på din uträkning :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast 17 mm är ju en "spott i havet" i detta sammanhang. Jag hade nog gjort en avvfasning på 50 mm. 3 mm är ju ett väldigt tunt laminat - vad är det för nåt?

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/slipfusk.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html

Jag sätter mina penslar och rullar i acceton.

Skrev Behrens verkligen så tillkrånglat som din text ger vid handen?

Jag har också läst hans böcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja rätt krångligt. Hur får du ut acetonet ur penslarna? Kan man laminera med mikroballonger/förtjockad epoxy? Vad gäller för "vått i vått"?! Vill förstås förenkla metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så olika man kan uppfatta saker och ting.

Det som jag tycker Bherens "snör in sig på" är just epoxys som "det alena salighetsgrande".

I de flesta fall av reparationer i plastbåtar duger polyester och liknande minst lika bra om inte bättre. Skall man lag på ställen man vill återställa gelcoaten efter reparationen skall man använda polyester (eller liknande)

Däremot - under vattenlinjen använder jag alltid epoxy.

När jag skall börja "plasta" tar jag ur verktygen - penslar och rullar (stålrulle och i förkommande fall vanlig korthårig målarrulle som tål lösningsmedel) - ur bunken med acceton. slår/rister ur dem mot bunken och lägger dem på tork. Målarrullen tar jag nog av skaftet och drar den genom denhanskfrsedda handen.

När jag gjort alla förberedelserna har accetonen avdunstat tillräckligt mycket. Jag har då aldrig märkt några problem under de 45 åren jag plastat på amatrnivå, varav 10 med epoxy.

Man skall inte krångla till saker och ting mer än ndvändigt.

Man laminerar inte med epocy blandat med microbalonger. Microbalonger använder man att göra spackel av. För att göra lim finns annat förtjockningsmedel. Ibland använder jag sågspån av träslaget ifråg när jag gör lim. Sparar alltid lite ren epoxy att grunda ytorna med innan jag blandar i limpulvret. Gäller även vid spckling.

"Vått i vått" betyder just "vått i vått". När man laggt dit en bit väv och dränkt in den med tex epoxy, lägger man dit nästa väv och fortsätter att arbeta in tex epoxy i väven. Låter man tex epoxyn härd mellan lagren är det inte "vått i vått".

Plasta är ganska enkelt - när man blir van.

Man skall slipa ordentligt. Heller lite fr mycket än fr lite. Se mitt bloggiblägg om slipfusk.

När man blandar epoxyn skall man va noggran. Blanda noggrant i ett kärl. Slå och skrapa ur till ett annat kärl. Blanda lika noggrant ytterligre en gång. 

När jag blandar spackel/lim brukar jag slå tillbaka en "slatt" i den första bunken, innan jag blandar i fyllnadsmedlet.

När man hanterar verktygen är det inte dumt att täcka omgivningen ordentligt. Bifogad bild visar en del av min sittbrunn där jag hanterade verktygen en hel vinter, utan att ha täckt tillräckligt noga. Det gick åt en hel del autozol för att polera bort epoxykladdet. sad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag reagerade på den lilla avfasningen, hellre för mycket än förlite.

Ytterligare en sak som inte nämts, klipp /riv till alla mattbitar innan du börjar plasta och lägg dom i den ordning som dom ska komma på plats.

 

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ang storleken på första lagret glasfiber. Efter mycker dividerande i huvet kom jag fram till att första lagret av glasfiber, alltid täcker så stor yta som möjligt för att får maximal limyta.


Rätt eller fel kan man säkert diskutera tills döden infaller men för min del valde jag det jag tyckte var mest logiskt.


Vad säger West om tiden innan du måste mellanslipa för att få fullgod limning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminatet var 6 mm vid ens hålet och 10 mm vid andra. Små hål rakt igenom. Jag gjorde för lite avfasning. Ni menar att radien, inte dismetern, ska var 12 x hålets djup? Ser det här som en övningsomgång och hoppas det blir tätt? Är min gamla motorbåt, inte värd många kronor. Men ska plasta kölskada på segelbåten, då måste allt gå bättre!

 

Ska kolla vad West säger om tiden. Jag blandade fel första lagret, fortfarande rinnigt, har stelnat lite men inte som det borde. Försökte slipa ovanpå då ett dygn passerat. Gick illa. Blev ett jäkla klet. Glad i hågen laminerade jag flera lager ovanpå ändå. Visst stelnar första lagret till slut!? För lite eller för mycket härdare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratar om radien. 

Obland är det inte lätt att uttryk sig klart när man vet hur man själv tånker.

Sen bör utfasningen ba så stor att man har lite att jobba på, så man inte riskerar att plasta utanpå gammal bottenfärg.

Epoxyn måste man blanda i rättfrhållande.

Polyseter kan man styka på lite plast med härdare eller lägga på nåt lager laminat till fär att få det att härda. 

Det går inte med epoxy. Där måste man blanda rätt från början. Annars är det bara att ta bort skiten och börja från början.

Jag köper all min epoxy från Biltema nu för tiden. Betydligt billigare. Blandningsförhållandet på den epoxyn är 2 delar bas och 1 del härdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med epoxi är temperaturen också viktig när det ska härda. Om det är för kallt så stannar härdningsprocessen och det blir klibbigt. Den kommer inte igång senare när det blir varmare heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi måste blandas i exakta mått men bas och härdare enl anv. på förpackning.

Det går INTE att exprimentera med mängden härdare som polyester.

Min erfarenhet är att den epoxi jag använt härdar vidare när den värms upp efter köld.

Har provat att lägga ut överbliven epoxi i minusgrader över natt och den har härdat när

den kommit in i värmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Jag har byggfläkt i båten, bättre nu än förra natten, hade lite problem med värmen. Håller tummarna då. Det hade faktiskt stelnat lite. Då fortsätter det väl stelna sakteliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastat en del tidigare men aldrig använt ansiktsmask eller liknande. Men sedan farfar gick bort i cancer för snart ett år sedan har man fått en liten tankeställare. Ska nu plasta min julle i april och är nyfiken på vilken mask man skall ha. Kolfilter eller bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju bättre desto bättre. Epoxi är snällt att plasta men väldigt allergiframkallande så det är vilktigare att inte få det på huden eller andas in dammet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl att jag köper någon form av engångsdräkt och mask. Kliar ju så förbannat också! Några tips på att få plasten att bli bra vid klinken? Bara plastat kravellbyggda båtar och andra släta ytor förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engångsdräkt finns på jula som fungerar alldeles upperligt. Lite varm på sommaren men skönt att slippa galsfiberkliandet. Dom har 2 varianter men den jag använder är den som är "vattentät"  :)

http://www.jula.se/vatsketat-overall-901174

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver ingen andningsmask med lösningsmedelsfri epoxi, förutom när man slipar den. Särskilt viktigt när den inte torkat helt. Jag fick lite på huden. Blir jag allergisk nu? Hänt 3 gånger kanske, tvättade bort det relativt omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd alltid handskar och uundvik slabb! Jag får kraftig klåda över hela kroppen om jag får en aldrig så liten mängd epoxi på händerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att man inte behöver mask till epoxijobb äe nog inte helt sant.

Jag har fått andningsbesvär några gånger och har därför alltid kolfiltermask vid plastning om jag inte står ute med lite vinddrag. Har använt c:a 300 kg epoxi till mitt båtbygge i flera omgångar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig fått några irritations-symptom ang huden. Mest att det luktar starkt. Av någon underlig anledning har jag alltid känt stor hunger i samband med plastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förövrigt så är tanken polyesterplast och glasfiber! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste precis att epoxi är känsligt mot alkohol och då passar det inte riktigt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick inga symptom alls. Ena lagningen gick åt h-e. Låg på marken i morse. Ska torka rent med aceton och börja om från början. Tror det är en kombination av att första lagret, som täcker hålet i mitten, hade fel blandningsförhållande. Verkar knappt härda. Och att jag tog för många lager-det är uppåt, på utsidan, max 2-3 lager vått-i-vått skriver Behrens. Har inte heller fått peel ply jag beställt från Erlandsons vilket gör saken svårare.

 

Jag borde kanske slipa mer och börja om men det är ju kladdigt överallt så försöker väl torka rent med aceton och hoppas det fäster sen, får lufttorka ett tag innan jag försöker igen.

 

Blir lite skeptisk till pumparna. Ni som använder Biltemas epoxy, väger ni den, antar man inte vill blanda hela burken på en gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag blandar epoxy använder jag "tumstocksmetoden" blush

Frst köpte jag epoxy av dyrt fabrikat med pump. En av pumparna gick ganska snart snöder och den dyra epoxyn "rann till lo och lä" Dvs det rann epoxy över allt.

Sen skaffade jag en våg och vägde.

En gång när jag skulle plasta hade jag glömt vågen och kände inte för att åka hem och leta fram den.

Tog en plastbunke och slog i en slatt Epoxy/Bas. Tog tumstocken och satte i centrum på bunken och epoxyn. Säg att det var 10 mm. Slog i härdare tills det blev 15 mm. Blandade väl. Slog och skrapade ner blandningen noggrant i en ren bunke. Blndade ytterligare en gång ytterst noggrant.

Det fungerade bra så jag har fortsatt bland efter den metoden. Har nog blandat 8-10 st 4,5 kg dunkar sen dess. Bas och härdare går jämt ut från varje dunk i lika hög grad som när jag vägde och jag har aldrig märkt några olägenheter på laminatet.

Man måste va noggran när man blandar - som med allt annat man gör

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror iof Wests pumpar funkar om man luftar dem först. Det sista jag plastade verkar härda men väldigt långsamt. Tror det är för kallt. Ska nu köpa en byggfläkt. Den förra pajade så blev för kallt ett tag. Har försökt torka det första felblandade. Det har stelnat lite så fick inte bort allt. Har en heltäckningsmatta här egentligen. Lägger väl dit den senare i vår, borde ha stelnat till lite till. När första lagret som är flera dygn gammalt inte riktigt går att tvätta bort och är halvstelnat. Vänta på att det stelnar (mha byggfläkt) några dar till eller slipa på det kladdiga? Verkar inte funka att slipa på kladdet ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade blandat åt helvete. 1 pumptryck härdare och 1 pumptryck bas ska det vara, motsvarar viktmässigt 1 del härdare, 5 delar bas. Jag hade tagit 1 pumptryck härdare och 5 pumptryck bas. Manualen var dock inte glasklar. Blev mycket bättre nu! Tog bort det gamla kladdet. Typ slavarbete.

Jag kommer köpa West systems igen, slut på Bas nu, pga har deras pumpar. Smart affärsidé. Förstår inte varför man ska blanda i en bunke som ni skriver ovan, och se slå över i en annan? Vad spelar det för roll. blir väl inte mer blandat för det?

Behrens skriver ju att man ska mattslipa om man ska ha fler lager ovanpå härdad/delvis härdad epoxy. Han skriver så här: tvätta med mild tvållösning och torka rent med T-röd, sen mattslipa. Är väl för att få bort aminsyran, klibbigt skikt, epoxy som svettas på nåt vis. Jag har slipat först, sen torkat med T-röd, skippat tvållösning. Nån skriver att man kan ta aceton mellan varje omgång? Löser det inte upp epoxyn då, om den inte är 100% härdad tex?

Vad är ultimata metoden för att plasta vidare om man tagit 2 dagars paus. Rugga upp med 40 papper/planslip och sen aceton, eller vad gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Har tagit fram följande metod utifrån framförallt Björn Peter Behrens bok "Vårda din plastbåt".

...

 

Den checklistan är riktigt seriös, men kanske lite smått överdriven I ett av stegen använder man aceton för att senare använda T-röd. Om man har aceton så använder man ju det eftersom det är bättre på att ta bort fett än T-röd. Kanske ville han spara lite pengar? T-röd kostar väl 30 kr liter och aceton 40 kr liter. 

 

Gasmask är viktigt vid slipning och det är lika bra att ha på den när du plastar,men varför måste man ha speciella operationshandskar? Kör dubbla handskar av billigaste sorten istället. Tänk på att aceton löser upp handskar, så efter att du använt aceton måste du slänga handskarna. 

 

Pump är bra för proffs, men för hobbybruk är det nog enklast att använda våg. Lägg på lite plastskydd på din brevvåg (eller bakvåg), så blandar man enkelt till rätt blandning av epoxy. 

 

I mitt tycke har Nils Malmgren bäst epoxy för pengarna.

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack jag skriver aceton i min checklista. Skulle jag rugga upp med 40 papper och SEN torka med aceton, sen plasta? Känns som en logisk tågordning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

I mitt tycke har Nils Malmgren bäst epoxy för pengarna.

 

 

Hur har du kommit fram till att NM- epoxyn är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...