Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Stan

Drevfärg utan spray?

Rekommendera Poster

Finns det drevfärg som inte är på sprayburk? Jag har båten inomhus under tak på vintern. Att måla botten med roller brukar inte vara nåt problem, men drevet ?!&!? Den färgburk jag har nu är från International och är av spraymodell och varenda år måste man maska, lägga plast på golvet, ställa upp stora kartonger runt hela bakre delen av båten för att det inte ska komma färg överallt. Finns det inte drevfärg på burk så man kan använda pensel? Det skulle underlätta otroligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag lånar din tråd, men det verkar som om du sprayat förut! Jag lurar på att spraya nu till våren när jag tar upp min båt för bottenvård. Aldrig sprayat förut utan endast målat på med samma färg som skrovet. Fungerar propellerfärg? Vad har du haft för fabrikat? Jotun, international, hempel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kör med jotuns sprayburk .Bäten går i Östersjön. Hade inga havstulpaner förra äret mer en på Mericruser texten på drevet .

Spreja drevet först och båtten måla efteråt min står också inomhus tycker inte det stänker så mycket .

Mvh Torgny  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu gillar färgen du använder och den bara finns på sprayburk, varför inte då ta en engångsmugg och spraya ut tillräckligt mycket färg i den utomhus, och sedan måla drevet med en pensel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lite sent svar kanske?

Jag målar med pensel och använder Biltemas svarta bottenfärg som är zinkbaserad.

Ingen dyr färg som fungerar bra på drevet.

Till propellrarna använder jag dock sprayfärg.

 

Var observant att du inte blandar ihop färgen med Biltemas kopparbaserade bottenfärg. Då kan de sluta med korrosionsskador. Burken ser nämligen snarlik ut.

 

Lycka till!

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag brukar göra samma som NIklas. Köper bottenfärg för aluminiumbåtar på biltema som jag målar på. Propellerna brukar jag inte måla. hinner inte växa där mellan turerna för mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HejLite sent svar kanske? Jag målar med pensel och använder Biltemas svarta bottenfärg som är zinkbaserad.Ingen dyr färg som fungerar bra på drevet. Till propellrarna använder jag dock sprayfärg.Var observant att du inte blandar ihop färgen med Biltemas kopparbaserade bottenfärg. Då kan de sluta med korrosionsskador. Burken ser nämligen snarlik ut.Lycka till!//Niklas

Ursäkta att jag lånar tråden Stan!

Undrar bara var ni får tag i biltemas zinkbaserade bottenfärg?

Jag hittar ta mig tusan inte den färgen någonstans i varuhuset (luleå&skellefteå) eller på hemsidan.

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik

 

Jag ser nu att att Biltema har plockat bort den zinkbaserade bottenfärgen från sortimentet. Vet att Biltema hade dispens att sälja färgen efter att kemikalieinspektionen lagt in restriktioner ang. zinkbaserade bottenfärger.

 

Ursäkta mina inaktuella tips :-)

 

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu svarar jag med något som jag hittat själv, jag vet inte om det funkar. Vi seglar mest runt sthlm skärgård så det fungerar förhoppningsvis. Hempels Mille Alu Baltic finns i olika färger vad jag förstår. Lämpligt för insjöar och norrlandskusten och aluminium. Frågan är om det räcker till eller om man behöver något med mer krut i.

http://www.hjertmans.se/article/mille-alu-baltic-vit-750ml

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...