Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Thobias

Vårprojekt

Rekommendera Poster

Hej allihopa, Vad har ni för vårprojekt på gång med era Maximer? Själv ska jag montera ny avgaslimpa/värmeväxlare från Union Motor på MD21:an och håller som bäst på att renskrapa/slipa botten för att lägga på epoxigrundfärg och ny bottenfärg. Ska även installera batteriladdare, skiljerelä, ny spis och nytt kylskåp samt byta ut stripesen som är lite dassiga. Luddet i förruffen borde också bytas ut men det får nog vänta till nästa år.

post-5797-1394234352,7074_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Gunnarsson

Hej. Jag ska dra in tryckvattensystem och byta ut kranarna samt handfatet på toan. Sedan så ska jag montera dit voltmätare på instrumentpanelen,Byta ut lite inner belysning till halogen i för och akterruffen. Och montera dit TV-antenn på targabågen. Mvh Anders G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm nu ska vi se! jag ska sätta på hardtopen som jag har beställt,lämna in rutramarna till en kompis som jobbar på ett aluminiumverk så dom blir som nya och då passar jag på att solfilma rutorna. Sen ska jag skruva dit en turbo på motorn en större propeller sen ska jag snickra en ny ankarlåda.Jag ska även byta ut ventilatorerna mot solcellsdrivna och sätta dit två öppningbara rutor i akterspegeln och så ska jag bygga om instrument brädan och byta ut instrumenten mot vita med snobbring.Om jag hinner ska jag epoxibehandla botten. Mvh ILLERN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ränsat hela båten nästan. luddet är ute, köksbänken,septitank med slangar, motorrumsisolering,mm är också utmonterade, nytt och fräscht ska det bli. Har även köpt ny badplattform med stege som skall monteras.När jag ändå håller på tänkte jag sätta in två portlights, en i akterruffen och en i midcabinen. Ny elektrisk färskvatten pump till toa och kök, delvis nydragning av elen samt beställt nya dyner vilket inte var gratis,detta är bara en del av vad jag kommer att försöka hinna med i vår. Är det någon som har lite ideèr så hör gärna av er. Vi hörs :-tackar :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att jag sitter i fel landsände vad gäller båtlivet. Ni har börjat med vårutrustningen och jag har åkt skidor idag... Båten står fortfarande under täckningen och det är ca 2 månader till sjösättning. Planeringen har startat, var på båtmässan i Stockholm och spekulerade på solceller och ny toalett, tänkte plocka farm broschyrena ikväll och komma till beslut. Förresten på båtmässan såg jag nya Nimbus 280 familia, den såg nästan ut som Maximen, någon annan som la märke till det? Tänkte kolla om deras soffa och dynor passar till Maximen, skulle vara snyggt att kunna köpa fräscha utan så mycket bök med tapetserare för att få det snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[R][GRÖN]NU ÄR DET VÅR[/GRÖN][/R] Var och tittade till båten förra helgen har i dag inhandlat lite delar som skall monteras nästa helg sen är det sjösättning som gäller det blir mycket planering när båten ligger i Västerås och bor på Södertörn Är det någon som har bilder från sidan på båten så att man ser mantågsstöttor och stripes(dekaler). Funderar på att skära till egna stripes. Kan någon tala om ifall stöttorna sitter med en vinkelfot eller en plan sådan? och var man kan handla vinkel fötter till stöttorna om det är sådana som skall sitta där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kenneth Landberg

Hej ! Om du har en MD21 så undrar jag ,vad du ska sätta dit för turbo? Är den vattenkyld och i så fall vart tar du kylvattnet ifrån, från den interna systemet eller ifrån sjövattnet? mvh/Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör av dig till mig om du vill ha bilder på hur det ser ut med mantågsstöttor. Mail:anders.gunnarsson@ vaderstad-ab.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-) Nu har vi hämtat båten i Västerås via Mälaren till Dalarö. Allt flöt på som det skulle 18knop 1,42L/M. Vi mötte en Maxim öster om Stallarholmen Lördag 14/5 ca kl12:00 är det någon som känner sig träffad ?? Har även hunnit monterat brandvarnare,brandsläckare,avgaslarm i form av trådlös ungstermometer,inhandlat vattentank dock ej monterad ännu. Mvh Amiga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nu är båten sjösatt och de flesta projekt jag hade på agendan blev genomförda.

 

Har tagit bort raggarludd och gammal vinyl och ersatt det med vinyl i för och akterruff och även toa, målat om innertak i dessa utrymmen. Lackat om all teak. Även satt dit teak betsade träribbor på innertak i för/akteruff.

 

Har även köpt nya golvmattor till alla utrymmen (dock inte toa golvet) som är formsydda efter den plats de ska ligga på och langterade så de inte går upp och fransar sig.

 

Projekt som inte blev av pga av utebliven leverans, ny hardtop, de som tillverkar den har så mycket att göra att de inte har hunnit tillverka den ännu och de kan inte säga när de har tid att göra den heller....snyft.

 

Däremot fick jag mina nya rutor från Ö-Metall [LINK]www.ometall.se[/LINK] till för och akterruff förra veckan så det projektet lever ännu. Förhoppningsvis så får vi bra väder så jag kan hålla på vid bryggan och ta bort de gamla plexiglasen och sätta dit de nya rutorna med alu ram.

post-8034-1394234413,5217_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla Marschal generator kastade in handuken förra helgen så det blev att skaffa en ny (begagnad) från skroten. Hittade en golf generator på 90A som behövde endast små justeringar i fästet för att ramla på plats i min båt istället för den gamla slitvargen på 35A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sisådärja. Nu är tak och nya rutorna på plats. Och jag tycker att resultatet blev riktigt bra.

 

post-8034-1394234618,0727_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu har våren kommit och jobbet med båten börjat.Har monterat ny motorrumsisolering, inköpt på Biltema det blev deras blytunga matta á 199kr för en 0.5 x 1 m. Pratade med en person som jobbat på varv, han sa att den var minst lika bra som den som de använde till de större båtarna.Detta skulle limmas fast med kontaktlim och köpte även därifrån tre burkar o pensel men ack... den var mer lik SLIME så det blev till att åka tillbaks o byta.Har idag bytt kamrem och en ny spännrulle (har en AQ 151/SP) chansar på att bildelar fungerar lika bra då pris skillnaden är 1400 kr. Även en bil har ju viss kontakt med saltat vatten...Hoppas på lite på lite fler inlägg o rapporter om vår projekt. Provstartar imorgon om det går enligt plan. Hälsningar från Anneli o Peo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt Eklund blev ju rikigt snygg med de nya rutorna och hardtoppen.

Får man fråga vad kalaset gick på då jag funderar på att göra något liknande med min båt.

 

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jo jag är väldigt nöjd med resultatet.

 

Taket kostade 9000:- och det är Stegoplast som har tillverkat det.

Kommer komplett med handtag på sidorna, beslag och dylikt. Stor skjutbar lucka (istället för kapellet framtill) och en liten regnlucka i stora skjutluckan.

 

Rutorna beställde jag och fick levererade förra våren (2005) från Ö-Metall och de ligger på runt 19000:- om jag inte minns helt fel (Hade tyvärr hunnit lägga i båten innan rutorna hann fram, så fick montera dom nu i vår istället). Och det är riktigt glas i ramarna med, lätt tonade. Sedan är det urfräst i de stora rutorna i för ruffen, Maxim och loggan.

 

Så, knappt 30000:- ungefär.

 

Stegoplast i Nyköping:

http://www.stegoplast.se/

 

Ö-Metall i Göteborg:

http://www.ometall.se

 

Jag har inte tagit några bilder på hur aluminium ramarna ser ut på insidan, men om intresse finns så kan jag knäppa några bilder och posta dom här.

Men det är snyggt med en alu ram på insidan som ett avslut mot fönstret istället som det är original med vinylen vikt om skrovet och fastklämt av det tonade plexiglaset på utsidan.

 

Om du vill ha full storlek på bilderna här ovanför, kan jag maila dom till dig.

 

/Eklund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när värmen kommit så är det lite roligare att jobba med båten,isoleringen blev en klar sänkning av ljudnivån provade i går, nu hör man bara avgasljudet ej motorn.(provade på land)

post-7565-1394234633,5572_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

Jag heter bosse Lindström o bor i Mariefred

Har funderat på nya rutor men vet inte hur det kommer att se ut. Det

blir ju ganska dyrt så jag vore tacksam om du kunde maila mig några

 bilder på ert resultat. Samt någon rad om era erfarenheter om fönsterbytet

Tack på förhand.

Bo Lindström

 

lindstrom0159@telia.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...