Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
toop

Segla till polen

Rekommendera Poster

Sitter och drömer om nästa års segling, Har funderat på Polen men hittar inte mycket fakta

om hamnar o kanaler. Någon som vet bra sidor eller böker i ämnet?

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det låter som en resa att minnas, men vilken siktar du på Nord eller Syd?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste väl va norra Polen. wink Södra Polen har väl ingen kust. Möjligtvis kan man komma dit via nån kanal!?

Är gamla ärevördiga "Ellenet" borta? Kan inte hitta den siten i varje fall. Där fanns ju oerhört mycket information om att segla till staterna runt Östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norra kusten och lite söder ut!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror han räknar norra Polen(s kust) som det som ligger söder om Gotland, och södra kusten vi gränsen mot Tyskland eller möjligtvis mot Litauen, men jag kan ha fel :/

Vore mer pratiskt att säga östra eller västra om polens kust tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - vi fattade alldeles riktigt. Du söka skämta Aprillo pga missad stor bokstaven  i rubrik.

Kom att tänka på Gunnar S - Eilean, som gick bort allt för tidigt. Han hade ju många seglingsbeskrivningar. Tror även att han seglat en del i Östersjön. Dessvärre var även den hemsidan borta. www.­eilean.­se

Det är ganska tragiskt att se när, i vissa sammanhang, värdefullt matrial bara försvinner.

Det finns förstås Wayback Machine http://archive.org/index.php, men det är ju inte helt enkelt om det över huvud taget går att hitta där.

http://www.ellennet.com/ är ju också borta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock finns Gunnars sjöbod kvar här på MG, har vid ett par tillfällen skannat igenom dessa trådar då han alltid gav bra och intressanta svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom in på Gunnars hemsida via Wayback Maskin. Dessvärre hade han inget om sina seglingar i Östersjön där.

http://web.archive.org/web/20120226014716/http://www.eilean.se/

Kom även in på vissa delar av Ellennet men där klarade i varje fall inte jag att få fram någon information om olika resmål, som ju fanns i rikligt mått på saiten.

http://web.archive.org/web/20050122050901/http://ellennet.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polen?? Jag seglade ham vår båt därifrån för snart två år sedan. Kan tyvärr inte säga att det var någon rolig seglingsupplevelse alls. Kusterna flacka, långgrunda sandstränder som ser exakt likadant ut överallt, mil efter mil efter mil efter.... Inga öar eller vikar att kryssa omkring i och få marinor. Ingen pratar engelska, maten och ölen billig men käket smakar brottarbralla.

Ta Bornholm, Rügen och kanalerna/sjöarna runt Berlin istället, om du måste ner i dom där trakterna överhuvudtaget!   /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar ofta till Polen. Stränder är verkligen platta men ursköna att ligga på. Såna hittar du inte ofta. Ölet är faktiskt jätte gott bara man vet vilken sort man ska ha. Polen är tredje största ölproducent i Europa. När det gäller marinor har man förra året gjort en jättesatsning och bygger om alla som finns längs den polska kusten. En del är redan klara en del inte. De ska vara klara till nästa år (lovar de i alla fall). I de marinor som är redan klara standarden lämnar  ingenting att önska. Priset för en 32 fotare ligger på omkring 30 zl per natt (60 svenska). I varje marina finns restauranger. Du kommer snart kunna hitta information om polska hamnar på ykpm.se. Än så länge är sidan under ombyggnad.

Lite kort - hamnar att besöka Swinoujscie, Kamien Pomorski, Kolobrzeg, Hel, Gdansk och några till mellan de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera marinan i centrum av Gdansk. Billigt (ca 140kr per natt för en 41-fotare inkl el) och bra (fräsch toa och dusch, tvättstuga, vakt dygnet runt). Dessutom har staden en uppsjö av segelmakare och andra företag som gör bra jobb till halva priset av vad det kostar i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut medhåll här. Vi kom precis hem från Gdansk efter att ha seglat dig för att tillverka ny sprayhood, supstuga, lazybag, genuastrumpa och lite andra kapelldetaljer när vi ändå höll på.

Totalkostnad blev ungefär 20 000 SEK vilket är en bra bit under halva priset mot i Sverige.

Arbetet var förstklassigt och utfördes av SailService i Gdansk.

Marinan är den bästa jag någonsin legat i, tror jag. 6 pl per meter båt har jag för mig att det kostade, vilket är ca 12kr/m plus en tjuga eller så för elen. Det spelade ingen roll när jag var på muggen, det var alltid renstädat och luktade fräscht, vakter på bryggan och en grind mot gatan borgar för en mycket hög säkerhet.

Sopot som någon annan rekommenderade var dock en gruvlig besvikelse, på något vis känns det helt korrekt att marinan drivs av Promarina. Usel tillgång till toaletter och duschar och dålig service i största allmänhet. Priset var högre än i Gdansk och marinan sisådär 50ggr sämre.Promarina borde byta namn till Failmarina.

Nästa år seglar vi ned igen för att fixa nya durkar och kanske något annat. Gdansk är en stad att älska!

Missa inte heller att segla till Hel. Vi gjorde det mest för att kunna bocka av "Sailed to Hel and back" på checklistan, men den lilla staden är jättefin, påminner om smögen.

Kommer man på kvällen till Polska kusten och vill förtöja i dagsljus kan det vara smart att glida in i Hel på kvällen och segla 3h till Gdansk dagen efter. När man kommer fram till den inprickade leden in till Gdansk har man ca 1h kvar i kanalen.

Vill någon ha fler råd är det bara att hojta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade från Kaliningrad till Polen och besökte Gdansk, Hel, Wladyslawowo,Leba, Utska och Darlowo. Alla intressanta och tillräckligt bra att ligga i. Bra mat och gott öl samt trevliga cykelutflykter. Massor med folk i juli med åtföljande hålligång. Den tyska hafenhandbuch nr 5 från http://www.dsv-verlag.com/hafenhandbuecher.html är utmärkt. På tyska med fotografier och hamnskisser på alla hamnar. Finns också hemsidor med hamnbeskrivningar vars adresser jag tappat, bara att söka på internet. Polska turistbyrån kan hjälpa. Behövs inga detaljerade sjökort. Annars kan jag rekommendera Estland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att kryssarklubben hade ett inslag om Polen i ett av årets, (2013), illustrerade magasin, jag tror det var nummer ett eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite nyfiken på segling till polen, men det var tydligen Polen... :-)

Hur som helst har SXK en bok om gästhamnar och naturhamnar i Östersjön som jag tror innehåller St. Petersburg, de baltiska staterna, Polen och Tyskland. Jag har inte riktigt koll, men kolla med SXK.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska jag kolla. Har inte hittat

Så mycket om hamnar där!!

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...