Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
anrick

Lombardini

Rekommendera Poster

Hej,

är det någon som har erfarenhet av Lombardinis motorer? Kvalitet, service från verkstäder m.m. Allt som kan vara av intresse när man funderar på motorbyte.

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en fyrcylindrig Lombardini på 50 hk med några år på nacken. Har tyvärr inte haft anledning till verkstadsbesök annat än ett generatorproblem så jag har svårt att uttala mig om den delen. De kontakter som jag har haft med Rodahl Marin i Lidköping när det gäller förbrukningsartiklar och generator har gett väldigt bra intryck. Jag har överhuvudtaget hört mycket positivt om just det företaget. Motorn känns lite som en modern bilmotor, ganska långt från en gammal stötig diesel. Lite skönt att slippa lufta motorn vid t ex filterbyte.

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv haft en IVECO 87 hk som är baserad på lombardinis motor och kan bara säga att jag var helnöjd med min motor. Det var ett helt gäng "gubbar" på båtklubben som köpte lombardinimotorer och jag har inte hört någon som varit missnöjd eller besviken på sin motor. Jag hade helt klart satsat på en Lombardini igen om jag skulle investera i en ny motor. Precis som tidigare skriver så är Rohdal marin väldigt serviceinriktade och hjälpsamma om det skulle vara något.

Lycka till

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Monterade in en Lombardini 27hk med förlängt segelbåtsdrev på en gammal Vpmd7 bädd 2010. Första året fick vi problem med drevet, men det löste Rodahl marin på ett mycket bra sätt genom att byta ut underdelen av drevet.  Motorn har fungerat toppen bra vi är mycket nöjda. Vi har några hundra timmar på mätaren och det enda vi gjort förutom service är att justerat tomgången som gick ner en aning.  Motorn är kompakt och har en mycket bra generator som laddar fint.  Kan varmt rekomendera motorn, men även generalagenten som är kunnig och villig att hjälpa till. Ofta har dom ringt upp när jag haft en fråga eller undrat något, bättre service är svår att få.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för responsen angående Lombardini. Tycks vara en modern och robust motor med bra återförsäljare. Det låter lovande.

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra att du inte behövt göra något verkstadsbesök. Det talar för att Lombardini fungerar. Bra ändå att det finns en återförsäljare som tycks ha gott rykte bland dem som satsat på Lombardini.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra att du inte behövt göra något verkstadsbesök. Det talar för att Lombardini fungerar. Bra ändå att det finns en återförsäljare som tycks ha gott rykte bland dem som satsat på Lombardini.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Ulf, det låter ju bra att du inte behövt göra något verkstadsbesök. Det talar för att Lombardini fungerar. Bra ändå att det finns en återförsäljare som tycks ha gott rykte bland dem som satsat på Lombardini.

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade in en Lombardini 502 i en segelbåt inför förra sommaren. Fungerade perfekt med leverans och allt som hör till. Jag ville efter sommaren byta motortassarna till en mjukare variant. Efter kontakt med Rodahl löste det sig enkelt. De skickar vi till dig med posten sa de direkt, när du sedan monterat bort de tassar du har skickar du ner de till oss. Enkelt löst med bra service. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Lombardini för ganska många år sedan, fixade bytet själv, efter sjösättning kom reresentant från Rodahls och kollade instalationen så att allt var ok och jag var nöjd! 

Vilket jag fortfarande är, har inte behövt byta mer än olja och filter och anod.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...