Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
studiobtc

Radar i surfplattan?

Rekommendera Poster

Finns det på marknaden radarsystem som man kan få upp i sin surfplatta? Lyckas inte hitta några. Tänkte mig om man köper en radar radome, och kopplar in till surfplattan och använder surfplattan som radarskärm..Eller blir det lika dyrt som att köpa ett färdigt paket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg den på mässan, såg bra ut... Mässpris två veckor till...

 

Och för att vara tydlig så har jag ingen som helst koppling till Furuno.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet är väl paddan. Säkert en bra radar men paddans skärm är ju kass i dagsljus. Å andra sidan så kanske man inte behöver radar om det är bra väder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har investerat i en drs4w Furruno och är helnöjd hittills.

 

Mvh

Jack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furunos grej är riktigt smart, troligen kommer det fler liknande i framtiden. 

Jag har bara tittat som hastigast på DRS4W, den väckte ju en visst "vill-ha" känsla.

Men jag tycker den är alldeles för rudimentär (jag kan ha missat en del).

Den saknar Seaclutter, bara Rainclutter upplever jag som otillräckligt.

Man kan inte få "svansar" på målen, svårt att uppskatta CPA, TCPA mm

Det ä nästan omöjligt att fastställa målets kurs och fart utan att göra en plot på papper. 

Hittar inget sektoralarm?

Verkar inte som man kan få NMEA från en kursgivare för att få bäringar

 

En gammal hederlig 1623 kostar lite mer men kan mycket mer. Synd, DRS4W är en cool pryl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört i >8 år med Radar i PCen.

Har även AIS som ger målens Fart, Kurs, CPA, TCPA på ett enkelt sätt.

 

Har även 3G bredbandsradar som ger en otroligt mer detaljrik bild.

post-52966-0-19751500-1430155469_thumb.jpg

Grötö hamn "pluppen" under 25 är pontonbryggan i hamnen.

http://lasselundell.se/pcnav.html

post-52966-0-97491000-1430155304_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

För pengarna den kostar (10700 på Hjertmans) så tycker jag nog att den fyller sitt syfte bra (om man äger en Ipad då)..fördelen med en app och digital antenn är att det troligen kommer uppgraderingar med mer funktioner utan att man behöver ny hårdvara, med en Ipad kan man lägga fingret på ett eko och se avstånd samt bäring men där tar det stopp, den stora fördelen när jag installerade var att slippa självaste radarkabeln vilket underlättade, jag har idag  fast plotter monterad och Ipaden där jag precis laddat ner Eniro på sjön för att testa, förhoppningsvis kommer det ett plotterprogram från furuno eller ngn tredjeparts tillverkare där man kan integrera radarprogrammet med en plotterapp, var ute idag och testade på rörliga mål och den uppdaterar fint, jag ligger i en Älv med en av vägverkets färjor som går över, den markerade färjan helt Ua och när färjan la till så gav ekot en bild av en utstickande buktning på landlinjen.

Dock som skrivs saknar den en del "Bra att ha funktioner" men som instegsradar för att se ekon funkar den iaf mkt bra efter det lilla jag testat.

Vad gäller skärmen på Ipaden så finns nightmode att ställa in i Radarappen vilket tar bort så gott som alla reflexer om man nu händelsevis behöver den på under dagtid med sol och klara förhållanden.

 

Jack

 

 

Redigerad av Jas65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kommer nog en spännande utveckling. Vådligt kul att just Furuno, som är väldigt seriösa, tagit det här steget. Jag gissar att de kommer med en egen iPad-liknande grej men byggd för marint bruk och till ett mycket högre pris. 

Jag väntar lite och hoppas på en 1623 med WiFi.

 

Fö finns det ekolod till iPad. På många andra ställen används iPad som display till olika burkar. Det ligger i tiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kommer nog en spännande utveckling. Vådligt kul att just Furuno, som är väldigt seriösa, tagit det här steget. Jag gissar att de kommer med en egen iPad-liknande grej men byggd för marint bruk och till ett mycket högre pris. 

Jag väntar lite och hoppas på en 1623 med WiFi.

 

Fö finns det ekolod till iPad. På många andra ställen används iPad som display till olika burkar. Det ligger i tiden!

Det här med trådlöst känns riktigt smart enl mitt tycke, suveränt med mindre kabeldragning..:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådlöst är framtiden. Gå ner för att koka kaffe, ta upp radarn i telefonen för att kolla att igen tänker köra över oss.

Hemma har jag en överbliven iPad på dass. Det får nog bli en på dass i båten också.

OT-trådlöst:

När jag vaknar och det känns kallt i båten så vill jag kunna starta värmaren utan att lämna kojen. Alltså dra fram kabel, gör en liten burk till startknappen mm. Besvärligt, så jag köpte en trådlös fjärrkontroll, två knappar, av resp på. 150 spänn med två sändare, en hänger i kojlampan, en i flytjackan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådlöst är framtiden. Gå ner för att koka kaffe, ta upp radarn i telefonen för att kolla att igen tänker köra över oss.

Hemma har jag en överbliven iPad på dass. Det får nog bli en på dass i båten också.

OT-trådlöst:

När jag vaknar och det känns kallt i båten så vill jag kunna starta värmaren utan att lämna kojen. Alltså dra fram kabel, gör en liten burk till startknappen mm. Besvärligt, så jag köpte en trådlös fjärrkontroll, två knappar, av resp på. 150 spänn med två sändare, en hänger i kojlampan, en i flytjackan. 

Var köpte du kontrollerna och sändaren/mottagaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Trådlöst är framtiden. Gå ner för att koka kaffe, ta upp radarn i telefonen för att kolla att igen tänker köra över oss.

Hemma har jag en överbliven iPad på dass. Det får nog bli en på dass i båten också.

OT-trådlöst:

När jag vaknar och det känns kallt i båten så vill jag kunna starta värmaren utan att lämna kojen. Alltså dra fram kabel, gör en liten burk till startknappen mm. Besvärligt, så jag köpte en trådlös fjärrkontroll, två knappar, av resp på. 150 spänn med två sändare, en hänger i kojlampan, en i flytjackan. 

Var köpte du kontrollerna och sändaren/mottagaren?

 

eBay

typ denna http://www.ebay.com/itm/DC-12V-4-CH-RF-wireless-Momentary-remote-control-switch-receiver-with-433MHZ-/331501405572?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d2f060584

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Trådlöst är framtiden. Gå ner för att koka kaffe, ta upp radarn i telefonen för att kolla att igen tänker köra över oss.

Hemma har jag en överbliven iPad på dass. Det får nog bli en på dass i båten också.

OT-trådlöst:

När jag vaknar och det känns kallt i båten så vill jag kunna starta värmaren utan att lämna kojen. Alltså dra fram kabel, gör en liten burk till startknappen mm. Besvärligt, så jag köpte en trådlös fjärrkontroll, två knappar, av resp på. 150 spänn med två sändare, en hänger i kojlampan, en i flytjackan. 

Var köpte du kontrollerna och sändaren/mottagaren?

 

eBay

typ denna http://www.ebay.com/itm/DC-12V-4-CH-RF-wireless-Momentary-remote-control-switch-receiver-with-433MHZ-/331501405572?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d2f060584

 

Ok, tack,verkar ju vara smidigt till en låg peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...