Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
erikla

TräOptimist

Rekommendera Poster

Hej! En kompis till mig fick tag på en risig optimistjolle med stor potential och antog sig den även fast den var riktigt risig. Men det störst problemet är ett 10 x 10 centimeters hål i botten. Någon som har förslag på hur man kan laga det? Helst ska det vara en osynlig lagning eller i alla fall inte så tydlig eftersom tanken är att båten ska säljas ganska dyrt och en dålig lagning skulle ju dra ner värdet rejält.

Jag är tacksam för alla idéer och förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta plyfaskivan i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ända riktiga är som toaen skrev byt ut botten plyfan, försök inte fuska tänk om någon trampar genom din dolda lagning. Hur kul ärdet för köpare- säljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske - men går det ens att sälja en träoptimist "ganska gyrt" även i perfekt skick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att han fick den gratis så gör man ju ganska bra vinst ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som tror det.

http://www.blocket.se/goteborg/Optimist_i_Mahogny_52300803.htm?ca=11&w=3

Jag är skeptisk. 13500kr! Ta bort en nolla så hade jag kanske köpt den jollen när min dotter är tillräckligt stor. Du kan t.om köpa en helt ny plastjolle för bara 14900kr.  Plyfajollar byggde man på 70-80-talet. De börjar bli väldigt gamla, och det finns många plastjollar där ute. 

Angående hålet är jag ännu mer skeptisk till att "byta plyfan i botten".  En bra lagning med epoxi och glasfiber håller utan problem. Måla insidan av jollen vit så syns den inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att du är skeptisk till att göra den enda vettigar reparationen av botten "om man skall sälja en gammal skrot-optimist dyrt" förstår jag inte. Det kräver nog mindre hantverksskicklighet att byta hela botten än att göra en perfekt fusklagning.

Hade jag fått en gammal trasig träoptimst  gratis och jag tänkt att mina barnbarn skulle få anväda den när de är här, så hade jag gjort en fusklagning på botten. Skarvat i en plyfaskiva halvt i halvt och täckt över med ett eller två lager epoxylaminat.

Sen är det ju frågan om vilket skick seglen är i. De är troligtvis lika slut som jollen.

En googling på optimisjollesegel gav vid handen att nya "segelskolesegel" kan man få för 1500 kr och bättre segel låg upp till 5000 kr. http://www.baths.se/sv/tillbehor-efter-batklass/optimist/optimist-segel/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min skepsis grundas i att botten på en träoptimist är en vital del av den strukturella integriteten på jollen så arbetet blir väldigt komplicerat och tidskrävande. 

Men det kanske gåra att byta en del av den. Vilket borde vara mindre komplicerat.

Jag tror inte man ska lägga alltför mycket tid på en gammal träoptimist om det är pengarna man gör det för. Men jag kan ha fel :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du byggt trä-opimister?

Det har jag.

Men jag håller med dig om att det inte är ett sätt "att skära guld med täljkniv" om avsikten är att tjäna pengar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det säkert väldigt enkelt för dig, men knappast för någon som inte vet hur man lagar ett hål. 

Och svaret är nej. Jag har inte byggt en optimist. En Mirrorjolle har jag varit med och byggt. Men jag vet hur man gör och har avstått eftersom plastbåtarna på 80-talet blev bättre och billigare. De bästa optimisterna på 70-talet var ju byggda i trä. Kommer du ihåg Hans Walléns klassiska bok när han seglar sin träjolle på omslaget?

Jag var seglarskoleledare i nästan 15 år så jag har sett, och lagat, det mesta i optimistväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam. Bara plyfaskivan som säkert är i ett ädlare trä (?) är ett par tusingar, lägg sedan på kostnad för lack och färg, slip-papper, snören, skruv, lite beslag, kanske nytt segel osv blir det inte mycket kvar. Folk är lata idag, plast är "underhållsfritt" - inte trä, det är därför risiga optimister (och även större båtar) går att få till skänks. 

Räknar man bort material och delar vinsten med nerlagda timmar lär det inte bli en vidare förtjänst, tyvärr. Ser man det som ett kul projekt, så varför inte? Ett sätt att tjäna pengar, nja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att se boken av Hans Wallen igen!

 

Om jag inte minns fel så redan för ca 30 år sedan började de snabbaste träoptimisterna bli ifrånseglade av dito glasfiber. De långsammaste var på den tiden de äldre träbåtarna (som vägde mest, pga vatten skrovet?), medan den stora massan med plastbåtar harvade i mitten av fältet.

 

Kunde segla optimist på den tiden, men kan inget om att laga en träoptimist. Känns som att det kan bli svårt att göra några större pengar då materialkostnaden lär dra iväg om det ska bli en riktigt fin lagning.

 

Säkert ett kul projekt och lite pengar kan man kanske få igen, bäst att kontrollera vad motsvarande begagnade ligger på först. Sedan ska, som redan skrivits, en rigg med segel till som passar båten/tilltänkta användaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...