Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
strober

5,0 eller 5,7 liters V8 i 7 meters midcabinbåt?

Rekommendera Poster

 

Kollar på båtar i midkabin-klassen ca 23-24 fot långa. Vissa har 5.0 liters V8 på ca 230 hästar, vissa har 5,7 liters V8 på antagligen ett par hästar till?... vilken av dessa motorer bör jag rikta in mig på? För/Nackdelar?

 

 

En till fråga , angående bensinförbrukning. Har läst mig till att båtarna med dessa motorer drar ca 1,5-1,7 liter per distans... men om man kör i lagom puttrig fart passandes en smal kanal typ 3-5 knop... hur mycket drar båten då PER TIMME? ungefär?

 

Tack på förhand :)

 

Senast ändrad av strober | 07 september 2007 | 19:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket som spelar in... Min båt väger drygt 2 ton (23 fot) med massivt teakgolv i utedelen och i stort sett fullutrustad (se min sjöbod) och jag hara bara 4.3 liters V6an på 210 hk i den.. Orkar utan vidare med den med full semesterpackning och allt, och gör 33 knop.. Drar 1.3-1.6 l/distans i 22-25 knop. I 3-5 knop ligger förbrukningen på 0.5-0.7 l/distans. Jag har gps med flödesmätare så värdena är exakta, men har aldrig tänkt på vad den visar per timme.. En större motor är aldrig fel, för det man vinner är att den har en lägre utväxling i drevet (och kan ha en högre stigning på propellern) eftersom den orkar mer och då inte behöver varva lika mycket, vilket i sin tur KAN medföra att den till och med drar mindre bensin än en mindre motor... Men eftersom jag klarar mej utmärkt med V6an så räcker säkert 5 liters V8an till, fast har man att välja mellan två lika båtar i samma skick så är nog den större att föredra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mjaaa... jag hade en 24fotare med en 5.7:a  fördelen är att så fort man är en massa folk i båten ..SÅ MÅSTE MAN HA ALLA HP PÅ PLATS ... 

 

Jag valde till och med en mindre propp  bara för att komma upp i plan fortera och de har jag inte ångrat . 

Lite kontenta ... stor motor mindre kraftåtgång , ..

tänk lite i bilvärden   1.6liters i en V70 ..njaaaa ??

 

JSR

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jocke..Precis vad jag menar med att "mycket spelar in".. 4 pers i båten istället för 2 gör en otrolig skillnad när man ska upp i plan.. Väl där så har det mindre betydelse.. Men faktum är, beroende på vikt så går det åt horse power.. Allt som väger märks direkt på sjön..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabb fråga, vilken plotter(flödesmätare har du i din båt?

 

Funderar själv på att skaffa...

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 25 fots midcabin med 5,7 l V8 på 260 hp. Jag skulle inte vilja ha mindre motor än så i en så pass tung båt (2,4 ton). I somras var vi 9 vuxna på båten vid ett tillfälle (i o f inte vanligt), men då krävdes både nerfällda trimplan och ett par stycken som klev fram några steg för att få upp den i planing.

Enligt ovan så drar en V6:a ca 0,5 l/distans i lågfart, vilket skulle innebära ett par tre liter i timman... Jag tycker att det låter väldigt lite - skulle nog snarare gissa på ca 10 liter per timme, men har egentligen inget belägg för det annat än en känsla för hur mycket vår båt drar.

Generellt drar en V8:a någon deciliter mer per distans än en V6:a, även om det kan finnas driftlägen då V8:an faktiskt är snålare. Jag tror inte att det är märkbar förbrukningsskillnad mellan 5,0 och 5,7 l annat än när alla hästarna springer.

 

Senast ändrad av Patrik_ | 08 september 2007 | 12:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en GPS Navman 5500i med tillbehöret flödesmätare. Och som sagt, jag är därför helt säker på de siffror jag angett.. Har kalibrerat den och märker varje gång jag tankar att den stämmer faktiskt på decilitern när.. Mycket imponerande.. T.ex drar motorn på tomgång, när man t.ex laddar batterierna, endast 1.5 liter/tim (550-600rpm) Vid 3-5 knop är varvet inte SÅ mycket högre, men då ligger förstås en belastning på, om än rätt liten i den farten.. Värsta förbrukningen får man från 8 knop upp till planfart.. Då är det inga problem att komma upp i 3 l/distans, så det undviker man helst..

 

Senast ändrad av Micke_Se | 08 september 2007 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk även på förgasare kontra insprutning. En 5,0 insprutning har hk som en 5,7 förgasare, och en 5,7 insprutning har hk som en 7,4 förgasare. Typ.
 
Men vad gäller för drivet? Vet ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kör du på då? finns ingen bensinare som går på så lite bränsle vart har du verkninggraden på den??? ring en motortillverkare du kommer att bli rik. sluta ljug, det kostar att ha båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är mitt inlägg du syftar på.. Ska testa ett antal nya stålpropellrar nu i veckan om vädret blir bättre, så då ska jag passa på att läsa av och anteckna flödesvärdena igen för säkerhet skull, och då även förbrukningen per timme och återkomma ifall jag missat nåt här, men jag är hyfsat säker på att jag angett detta rätt. Om inte kommer en rättelse, för så klart vill man inte "lura" nån att tro att det är billigare än det är på sjön..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har flödesmätare i min båt och kan konstatera runt 1000 rpm drar en Mercruiser V8 EFI runt 6 liter i timmen. Vilken fart det ger beror mycket på vilken fart båten är växlad för. Min har en toppfart en bit över 50 knop och drar under en liter per distans vid 1000 rpm, ganska mycket över vid 2000 rpm eftersom båten går tungt i vattnet, under en liter per distans vid knappa 3000 rpm (ca 30 knop) och drar 65 liter per timme vid full gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHAHAHAHAHAHAHA En hk är alltid en hk oavsett sätt soppan matas eller vilket bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


???
 
Om du inte hakat upp dig på att jag råkade skriva "drivet" istället för "vridet". Men det borde ju t.o.m. du ha fattat.

 

 

Senast ändrad av janandersson | 09 september 2007 | 14:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nä, jag hakar upp mig på att du påstår att det är mer hästar med insprut än förgasare. En hk är alltid en hk. Men jag kan ju ha missförstått vad du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har flödesmätare, vilka varvtal marschar ni på?

Jag brukar ligga på ca 3200rpm eftersom jag har fått för mig att det ska vara optimalt för bränsleförbrukningen.

5,7l / 260hk

 

Senast ändrad av hace1 | 09 september 2007 | 17:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Låter nog inte helt fel med det varvtalet på din motor... Själv så kom jag underfund med, när jag monterat flödesmätaren, att min V6 4.3 l drog rätt hyfsat med mindre bränsle om jag ökade till 3400-3500 rpm.. Låg också tidigare på 3200 rpm och tyckte det kändes bra, men i mitt fall var det alltså inte optimalt.. Som tidigare nämnts har ju V8:an mer ork, men undrar om du inte skulle gå upp lite i varv ändå.. Men kanske nån som har lika motor som du vet mer..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju precis vad jag påstår. En 5,0 förgasare har 220 hästar, en 5.0 insprut har typ 260 hästar, en 5,7 förgasare har 270, en 5,7 insprutare har 330, en 7,4 förgasare har 330. Ungefär, vad jag har sett.
 
Så: EN hästkraft är förvisso lika med EN hästkraft. Men  220 är inte lika med 260. Inte i ett euklidiskt system i alla fall.
 
Och frågan var alltså om det passar bäst med 5,0 eller 5,7 l V8. Och jag menar att man inte enbart kan titta på volymen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du nöjd med navman? Har du erfarenhet från andra märken, jämförelde?

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag liksom en brygg kompis som har lika GPS med flödesmätare är mycket nöjda.. Att vi valde Navman var för att då, för några år sen, så var det inte så många fabrikat som gick att få flödesmätare till.. Fanns nån till bara om jag inte minns fel.. Min erfarehet från andra märken inskränker sej till Garmin och även den fungerade jättebra, men som sagt, gick inte att få flödesmätare till den när det var dags att byta gps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man lasta ner en smallblock V8 motor i båten så är det bättre att välja den starkare eftersom både 5,0 och 5,7 är lika tunga, insprutningsmotor är att föredra då detta sänker bränsleförbrukningen per hk ganska mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fort vill du att båten ska gå?

 

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha en båt i 23-24 fot,ska du naturligtvis välja 5,7 liters V8

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns massa tester på Mercruiser:www.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/mpi5l_test.php Jag kollade in några på V8 5,0 mpi (eftersom jag är ägare av en sådan sedan 3 dagar) och det verkar som att motorn drar ungefär lika i både 1000 och 3000 varv. Dom testar varje tusental men jag hade gärna sett test på tomgångsvarv (ca600), 5 knop och vid vilket marschvarvtal som är snålast. Jag tror på mer än 3000 på dom flesta båtar pga lite bättre planing i högre fart.

Om ni vill räkna om t.ex. Mph till knop enkelt så kan man göra det med Google. Skriv t.ex. 23,4 mph in knots direkt i sökrutan. Går att räkna om allt möjligt där.

 

Senast ändrad av Sahlback | 11 september 2007 | 00:21

 

Senast ändrad av Sahlback | 11 september 2007 | 00:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte fokusera så mycket på enstaka hk utan kika på hela drivlinan o skicket på detta. En 23-24 midkabinare där ligger du ändå o marchar runt +22 knop om du vill åka ekonomiskt o har en motor. Då är det kanske bättre att hitta en som har ett motorpaket med duopropp drev, går lite fortare, kommer lättare uppp iplan och har lite bättre lågfartsegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...