Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
EsoxDalbo

Modifiering Båttrailer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag funderar på att sätta någon form av gånghjälpmedel på min båttrailer.

 

När båten ska vinschas upp på vagnen vid rampen så uppstår, ibland på grund av vatten och vind, situationen att båten hamnar snett. Då måste man snabbt ut och rätta till - och beslut tas att antingen balansera på balkarna eller bli blöt om fötterna/få stövlarna fyllda.

 

Går i tankar att svetsa på någon form av mönstrad durkplåt eller någon typ av galler att fästa via skruvar på balkarna. Ser framför mig en hyfsat centrerad "gångplattform", så att vinschlinan också enkelt kan fästas.

 

Någon som har ideer eller har gjort något liknade? Har en 80km bromsad trailer och har för avsikt att traila en del med båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått i liknande tankar. Har tittat lite på de gångbryggor som moteras på hustak. De är ju konstruerade med en profilerad kant och halkskyddade med stansade hål. Rätt tunga men antagligen lätta att montera.

Körramper som är avsedda för att köra upp tex. fyrhjulingar på släpvagnar kunde också fungera. De är troligen lättare än gångbryggor. Brukar finnas billigt på tex Biltema.

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Tillbehor/Lastramp-3-delad-41060/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte storleken på din båt men om den är liten tycker jag ditt projekt är överdrivet komplicerat.

Varför inte köpa en självjusterande så behöver du inte bli blöt om fötterna. De är inte speciellt dyra nu för tiden. Har haft en till min trolling båt 6,5 meters i en massa år och har aldrig behövt blöta fötterna oavsett vind. Ex. 28 m/s i Simris inga som helst problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

qbt54, när du skriver självjusterande är det "rullarna" du menar?

 

Jag har normalt tidigare använt mina trailers/båtkärror vid 2 tillfällen per säsong och det har varit vid sjösättning och upptagning. Ibland har jag varit själv och även om båten har hamnat rätt i första läget, så har den då velat "driva av" trailern.

 

Nu ska båten upp/ner fler gånger per år, så har du några bra råd att ge vid rampen så tas dessa tacksamt emot. 28 m/s, då vill det till att hålla tungan rätt i mun:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...