Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
snusmumrik1

Elmotor och havskörning?

Rekommendera Poster

Hejsan alla!

Jo, jag har en stor fundering inför ett båtköp jag står inför som rör möjligheten att köra elmotor på havet.

Har en ö utanför Skellefteå, i en relativt skyddad vik där det ändå kan bli hyfsade vågor. Söker en båt att ha för att köra ut till denna ö, en färd på cirkus 2 km. Saken är den att jag har ett väldigt miljöintresse och vill hemskt gärna därför ha en elmotor istället för en bensinmotor.

Vad säger ni om möjligheten att kombinera en lättviktsbåt, typ gummibåt från Brig Baltic 380 med hårt bottendäck http://www.brig.se/boats.php?cat=2&cat_u=4, med en ganska kraftig elmotor? Den båten tänker jag är nog stabil. Vad tror ni?

Största frågan är väl om elmotor är lämpligt för att köra båt i hav, kollade särskilt på modeller från Torqueedo, antingen denna: http://www.torqeedo.com/uk/electric-outboards-uk/cruise-r-dinghies-motor-boats-sailboats-up-to-4-tons

eller denna:

http://www.torqeedo.com/uk/electric-outboards-uk/travel-503-1003-with-integrated-battery-for-inflatables-dinghies-yachts-up-to-1-5-tons

Vad sägs? Är elmotorer möjliga att använda i hav, för färd med upp till 3 personer? Vill ju helst kunna plana också...

Tack för hjälpen!

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Aktiverar dina länkar, gummibåt BrigBaltic380 torqueedo cruiseR<4ton respektive 503&1003.

Elmotorer förknippas väl mest med sävliga hastigheter för batterispar, men enligt

är räckvidden drygt 2 nM med fullgas för modellerna 503 och 1003. Vete katten, bollar frågan vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på vilka prestanda man får på lättdriven katamaran på 3 ton med en Torqeedo Cruise R.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är problem med att få ut mycket effekt länge med batterier brukar elmotortillverkarna gömma sig bakom uttryck som dragkraft , "motsvarar X hkr bensinmotor" . Men läser du tester så halkar alltid  elmotorn efter "motsvarande " .

Min 2Hkr Johnson 2 taktare ger min plåtbåt en fart på ca 3,5 4knop. Elmotorn jag har Endura 36 ca 1.5kn. OBS detta mätt vid vindstilla. Blåser det motvind är elmotorn oduglig.

Båten står stilla och den drar 40A från 12V. Men bara att räkna. Vill du ha ut ca 2Hkr så motsvarar det ca 1500W ut. Men så tillkommer verknings´graden på elmotorn och då är du uppe i ca 2000W.

Det blir på 12V , 166A . Med 2Hkr blir det ingen hisklig fart heller. Så tänk till innan du köper. Batterier väger dessutom mycket.

Du kan ju alltid ha en 2-4Hkrare bensinare som reserv om du envisas försöka med elmotor. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en segeljolle/segelbåt av en lämplig storlek ?? Med 3 knops fart är du över på 1/2 timme även om du måste kryssa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För något år sedan hade jag en liknande diskussion. Den killen hade en sommarstuga som man kunde ta sig till landvägen men då fick han ställa bilen och sen gå genom skogen. Inte så kul med barn, mat och grejer. Båtvägen var betydligt enklare, avståndet var drygt 3 km. Lösningen i hans fall blev en vanlig roddbåt i plast med en elsnurra, ett par batterier och en solpanel på en ställning. Batterierna placerades i en upplastad låda under mittoften, motorn togs med hem.

Visst kan man ha en planande båt med eldrift, det finns motorer på 20hkr och mer. Men det blir dyrt. Är det 2 km känns behovet av planande båt lite överdrivet. En vanlig roddbåt brukar göra 2-4 knop med en vanlig elsnurra. En RIB fungerar säkert men lastar man den blir den tung att driva. Traditionella båtar är ofta snipor, ser lite olika ut på olika ställen i landet eftersom de genom tiderna har anpassats till lokala förutsättningar. I tex mina vatten är det ofta väldigt smala medan de på kusten är bredare. Snipor, skötbåtar mm är sjösäkra båtar, de är heller inte så lastkänsliga, en nedlastad RIB kräver mycket  mer energi, i synnerhet i lite motvind. Dessutom brukar snipor vara bra att ro - i nödfall. Hittade denna sida, se det som en kul ide: http://www.ulfbro.se/el-rodd/El_rodd_segel.php?counted=1 Som den är utrustad kan den göra 10 enkelresor utan att ladda. Med 2x50W solpaneler får man ström för åtminstone en tur fram o tillbaka per dag. Jag kanske skulle välja en båt med högre fribord och en starkare elmotor.

Går man upp i pris/storlek så är en ruffad snipa praktisk eftersom man får bättre skydd för väder och vind. Har man tillräckligt med vattendjup är en liten segelbåt det bästa. Dessa båtar går ju att konvertera till eldrift också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...