Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Scatcat

Nauticat 43

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar om det är någon på forumet som har erfarenheter av Nauticat 43. Ev. ska jag köpa en sådan och skulle vilja veta vad jag ger mig in i, tips o råd, hur den seglar osv. Tacksam för svar:-)

Allt gott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle försöka hitta några internationella forum för frågan. Det lär inte ha sålts många i Sverige.

Men jag har seglat en. 1985. I lätt vind. Inte snabbt. Men rymlig som fan är den. Har inte så mycket mer minnen av den. Den ägdes av en bekant till min mamma. Låg på Bohus Malmön men såldes ganska snart efteråt om jag minns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En bekant har en Nauticat 43. Vi seglade en del i Polen i somras och mina intryck är att hon seglar riktigt bra för att vara en motorseglare. Inget man vinner klubbregattan med men fullt tillräckligt för att inte använda järngenuan så snart det blåser emot.

Enorma utrymmen och hög kvalitet. Vi funderade lite på att byta upp oss till en N43 inför vår långsegling men kom fram till att bekvämligheten i att inte stå ute i ur och skur för vår del blir en nackdel då vi tror att vi skulle tappa kontakten med havet lite grand.

Jag tror att man kan hitta hyfsade exemplar för typ 1,5Mkr och det är ett bra pris om man behöver en båt i den storleken.

Motorn är en Ford 6:a om jag inte minns fel och den är som alla konverterade jordbruksmaskiner ett monster på att bara fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...