Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Paprika

Parsun

Rekommendera Poster

Hejsan jag har kollat på en parsun 4 hk/utombordare till min gummibåt. Jag undrar om parsun är bra ellr ska man välja ett annat bolag. Jag vill ha en rätt billig motor.min fråga till ert folk är.nVäger motorn mycket tror ni att båten kommer att plana för mycket. Jag är sjukt tacksam om ni skulle kunna hjälpa mig 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storleken på båten är nog avgörande om den skall plana eller ej.

Räkna med mycket mek själv.

Jag köpte Maritim Power 2.5 hk 4-takt 2013.  

Skit motor och jag kan nog säga att parsun ligger i samma klass. Fick meka bort förgasaren då det vart stopp i förgasaren (fick inte soppa). Detta hände efter 2 gången.

Färgen har redan släppt på drevet. Räkna med ställa ventiler då och då. Svårstartad varje gång.

Nä, satsa på ett bättre märke då det finns firmor som hjälper dig, kina motorerna är svåra att lämna in då knappt några vill ta i dom med tång.

Ett annat roligt eller oroligt är att man får med en topplockspackning (Maritim), alltså kan man räkna att den går efter ett tag eller???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste hålla med föregående inlägg.

Vi har en årsgammal 15 hästars Parsun på en liten däcksbåt. (RIB)

Man får god motion av allt ryckande i startsnöret. Det är väl det enda positiva jag kan säga om den maskinen. Har varit framförallt förgasarstrul med metall och plastspån i förgasaren och dessutom gick det plösligt hål i flottören...

Mycket snabb och god service av Kinamarin dock.

 

Köp hellre en begagnad motor av erkänt märke så får du nog betydligt gladare båtliv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .

Jag har en Neptun (by Parsun) missminner jag mig inte så är den på 5 hp och jag köpte den begangnad av en frabror tillsammans med min gummijolle som är ca 270 lång med plywooddurk å uppblåsbar köl. Motrorn hade gubben kört 1 gång men han tyckte den var för tung att lyfta upp på segelbåten (läs svag gubbe). Så jag började byat olja i motor å drev (för att vara på den säkra sidan) sedan körde jag in den efter manualen. Jag är mycket nöjd med min motor och den är smidig med båden inbyggd tank och uttag för extern. Den har varit bränslesnål och gått fint.

Jag har haft den kanske 10 timmar på vår 4,5 m plastbåt när vi trollat men då behövde  vi ligga på tomgång för att hålla rätt fart ..Meeeen den gillade inte riktigt att ligga på lägsta varv då tjuvstannade den efter en stund (antagligen tomgångsjusteringssak) Så vi löste det med att ha et drivankare efter båten å då fick den jobba på lite högre varv klanderfritt.

På gummijollen passade den utmärkt.. med en rorkultsförlängare ifrån Biltema så kunde jag sitta längre fram i båten och då planade gummibåten och gick riktigt bra.

Motorn jag köpte hade gubben haft på "logen" i typ 4-5 år utan att använt den  så det som ska torka sönder borde nog ha gjort det vid det här laget :).

Om man jämför denna motor med en Yamaha så är alla plastdetaljer under kåpan gjorda i plastigare plast dvs jag blir inte förvånad om grejorna kommer gå sönder ( man får vad man betalar för) Men det tog jag med i kalkylen när jag köpte grejorna. Men som jag hört så är dom ju yamahakopior så delarna kanske passar rakt av??!!  Jag gav 6000 för motorn med gummibåt ( båten välanvänd) så för mig var det en jädrans bra affär.. Chansen till ett måndagsexemplar är nog bra mycket större med en Kinagrej men.. jag är skitnöjd med min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått intryck av att de små fyrtaktarna-1 cylindriga inte alls är lika pålitliga som 2 taktare-även bra fabrikat som Yamaha m fl. Min bror hade en gammal Yamaha 4 Hk 2 taktare på Segelbåten från slutet 80 tal. Startade alttid på 1:a eller 2:a rycket och krånglade aldrig. Han slarvade och låste inte motorn vid båten-trodde inte någon ville ha en sådan liten och gammal motor. Han köpte en helt ny Yamaha 4 Hk 4 takt och den var ganska svårstartad när den var kall och hade problem med att få den att gå bra på tomgång. Han fick förgasaren rengjord vid3 tillfällen under de 6 åren han hade den. Har även båtvänner med små fyrtaktare av olika fabrikat som haft samma problem. Jag har en bekant som är Yamahameck och han bekräftade det som jag har upplevt. Den stora orsaken är att de små fyrtaktarna har väldigt känsliga förgasare med små munstycken-de blir väldigt känsliga för små partiklar som kan finnas i bränslet och de känsliga munstyckena gör att det är svårt med bl a tomgångsegenskaperna.

Jag är rädd om min 5hk 2taktare till gummijollen som aldrig krånglat under de 10 år som jag har haft den. Om jag skulle köpa ny 4taktare skulle jag trots allt köpa Yamaha eller Suzuki eftersom jag tror att de är bättre än Parsun , Neptune med flera och det finns kompetenta verkstäder om jag behöver hjälp.

Var finns en kompetent verkstad för Parsun? De flesta verkstäder vill inte ha med det märket att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen

Suzuki har jag hört är bra men det är det att dem är så himla dyra och jag vill ha motorn tills i sommar så jag funderar på att köpa en billig motor jag kan ju köpa en 2,5 hk av Suzuki och sen köpa en lite bättre motor ett år senare av Suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor är din gummibåt? Eller vilken modell är det? Med en 2,5 hk så kommer du inte kunna få upp den i plan, det kan jag inte tänka mig. Att köpa en ny Suzuki på 2,5 hk, och sedan byta bort den efter 1 år eller så är ingen bra affär. Du kommer troligen att förlora en bra peng på den affären.

Tycker du ska köpa rätt motor direkt. Helst begagnad, eller helt ny. Beror på vad du hittar och vad de kostar. Alla stora märkena bör fungera smärtfritt. Yamaha, Suzuki, Mercury eller Evinrude. Honda gör också bra maskiner. Hade själv en 4 hk 4-takt Suzuki från 2007, köpte den ny, strulade aldrig.

Försök dock gärna testa en 4 eller 5 hk motor på din båt. Se vad du kanske behöver för att komma upp i plan. Testa även med en kompis i båten, då det är skoj att åka 2 i båt. Hela upplevelsen skulle försvagas, i alla fall för mig om jag inte kunde få upp båten i plan med 2 pers.

Så testa motor. Går till någon större återförsäljare och fråga om det finns möjlighet att prova en motor, eller läs infoblad om vad som rekommenderas till din båt.

Hade själv en 9.9 hk på en Zodiak som var 3.10 lång. Gick fint! Byte sedan till en 15 hk, gick ännu bättre 

Googla på körfakta Yamaha, där testar den alltid någon gummibåt med olika motorer.

http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/2012/buster_yamaha_korfakta_2003_flipper_marin_stockholm.pdf

http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/2012/buster_yamaha_korfakta_2008_flipper_marin_stockholm.pdf

http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/2012/buster_yamaha_korfakta_2002_flipper_marin_stockholm.pdf

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0CE8QFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.marinestore.se%2Ffiles%2F86&ei=KxIgU6zuHenJ4ATWkYC4AQ&usg=AFQjCNE5KNfSjs-rkm0OdfpPHcwBhxWs-Q&bvm=bv.62788935,d.bGE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...