Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nybbe79

Surra fast båten vid transport

Rekommendera Poster

Hejsan.
Ska hämta min båt om ca. en månad och det är en Finnmaster 5700 open som står på en Brenderup 80 trailer, jag tänkte använda 4st spännband, ett i vardera ''hörn/knap'' på båten, samt låta motorn vila på en träkloss samt dra ett spännband runt motorn så den inte gungar i gupp..
Vilken surrningsstyrka bör spännbanden ha?
Något annat som jag bör tänka på eller har jag tänkt fel ifrån början?
Tackar på förhand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du tvärbromsa så ärdet storakrafter, spännband är billiga på bla biltema så köp ett brett o rejält spännband som du drar tvärs över fören, lita inte på knaparnas infästning. I aktern hardu kanske rejäla öglor som går genom akterspegeln som går att använda. Innan du surrar i knaparna titta hur det ser ut på undersidan inte alla båtar har extra förstärkningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips som jag fick nyligen var att dra ett spännband genom stävöglan och fästa det bakåt ner i trailern på vardera sidan. Detta för att förhindra att båten rör sig framåt vid ev kraftig inbromsning.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan aldrig surra för mycket.. jag har köpt mina lastsäkringsband på swedol. Dom hållet bra priser och har riktiga grejor. Om jag inte missminner mig så ska lasten vara surrad så att den stannar kvar på trailern även om denne skulle tippa.. Biltemas remmar vet jag inte om dom är godkända. Jag har alltid surrat för det värsta, det ät inte skoj att bli omkörd av sin egna båt vid en inbromsning

. Jag kör med 4st 2tons band när jag transporterar min segelbåt som väger 2ton.

www.swedol.se (mobiljäkel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips!!

Kommer ta med extra spännband...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surra aldrig över båten som många gör. Detta låser inte båten utan drar bara ner den. Båten kommer röra sig och risk för små skador från banden. Ett i varje hörn som du säger är korrekt men kolla pollarna först som nämnts.

Med ett större spännband så blir det lätt stora krafter när man drar till. Mer än fyra band är överkurs

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst igenom denna tråd kollade jag mina pollare och det sitter ingen extra platta under dem i fören. Dock vet ju inte om plasten är extra förstärkt där. Har inte märkt något av att de skulle vara klena. Om man nu inte ska surra runt båten och använda sig av pollare, hur är det då rekommenderat att surra? Har en Finnmaster 62DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formella krav från Trafikverket säger att lastsäkringen ska kunna ta upp 100 % av lastens vikt i färdriktningen och 50 % i sidled och bakåt. I sidled är väl inga problem på en vanlig trailer. Framåt har du redan nämnt, se till att du har säkring bakåt också, det har du säkert redan i stävöglan.

När man surrar last på flak ska kraften nedåt från surrningen vara dubbelt så stor som lastens vikt, det blir väl ca 1600 kg för din båt. 400 kg spännkraft i varje hörn alltså.

Om du gör som du och andra tidigare skrivit och ser till att du följer ovanstående så är du mer än väl på det torra om du blir stoppad av polisen.

Mackey

Tillägg: Rättat lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spring brukar man rekommendera när man förtöjer så varför inte på trailern?

Dvs kryssband, framförallt från fören snett bakåt ner till akterkant av trailern? Skyddar vid inbromsning. Ska du accelera hårt är väl två åt andra hållet bra?

Grejen är att båten inte ska kunna röra sig under färd, rörlighet skapar stora krafter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte idag 4st spännband med 400kg surrningsstyrka,har även ett kraftigare band som jag drar runt båten.. båten fram ser ut att ha öglor fram att surra fast den i.. (Se bild) måste kolla först att dom är förstärkta..

post-10026741-1394237812,0818_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I aktern får jag nog använda pollarna som finns..

post-10026741-1394237812,1501_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...