Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gäst Jaspe

Välja storlek gummibåt

Rekommendera Poster

Gäst Jaspe

Vilken gummibåt skall man välja? Väger mellan:

SeaSea 2.50m 22 kg och platt botten med högtrycksdurk ingen köl pris 5 000:-

SeaSea 2.70m 38 kg med köl och högtrycksdurk pris 6 500:-

Hamnar i konflikt i och med att jag vill ha en smidig och hanterbar båt men ändå bra att bogsera.

Den vanliga båten är 2.78 bred tänker hänga på en 4 hästare på gummibåten.

Vi är två vuxna som kommer att nyttja båten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe

Någon som har erfarenhet av Biltemas gummibåt räcker den i storlek?cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För motor i jollen spelar det ingen större roll med köl så länge du inte ska upp i planing för då är det stor skillnad...   Och med 4 hkr kommer du knappast upp i plan gissar jag...

Men ska du verkligen bogsera jollen och inte straffa upp den mot aktern när du kör stora båten så rekommenderar jag köl, då spårar den mycket bättre vid bogsering helt enkelt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe

Kommer förmodligen att strappa upp gummibåten på badplattformen det är därför jag vill ha en smidig gummibåt, men att ha möjlighet att kunna bogsera den. Tror ni inte att den går upp i plan med en tvåtakts fyrahästare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 7OC från Hjertmans på 277cm med uppblåsbar köl. Jag kan med nöd och näppa dra upp den i någorlunda plan med en 3,5-hästars men då kräver det att jag sitter längst fram och inte har trycktanken full av bensin. Med två personer ombord är det bara att glömma.

7OC är godkäns för 10Hk motor, om jag inte mins fel var Biltemas godkänd för betydligt mindre motor men till samma pris. Nu spelar det ingen roll eftersom jag har en så liten motor men jag resonerade så att klarar den en större motor så är den byggd mer robust.

En plattbottnad båt ger ettt större motstånd vid bogsering än en med köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Platt botten är kass vid bogsering! Har bytt min tidigare med platt botten mot en med uppblåsbar köl med stor skillnad. Platt botten går mycket tyngre, sladdar omkring i svall och båten tar in mycket vatten vid lite sjö. Min marchfart 7-8 knop vid bogsering.

Blev bättre med köl,  har nu en 7OC 2,50 med fyrtakt 4 hkr. Planar med en vuxen i båten , inte en chans med två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jaspe

Det får bli en jolle med köl, våran komfortfart är ca 9 knop. frågan är hur gummibåten beter sig vid 15-16 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en yam 300 med 9,9hk johnson med plyfagolv och uppblåsbar kör. Planar med max ca 200kg last. Funkar bra att släpa i 9 knop, men ska vi gasa, släpper jag ut luften och lägger den i väskan på fördäck alternativt ställer den på badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var väldigt nära att välja den på båtmässan. Det som var tveksamt, var att det bara finns en ögla framtill att fästa bogserlina (står i den bifogade länken att öglan inte är rekommenderad för bogsering). Valet föll på Erlandssons variant Aquasmart 240 L (tror jag den hette). Den har 3 st öglor framtill, uppblåsbar durk med V-form. Jag har ju inte hunnit prova den ännu, men den verkar lovande. Väger bara 23 kg, så man lyfter snabbt upp den, om så behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag var väldigt nära att välja den på båtmässan. Det som var tveksamt, var att det bara finns en ögla framtill att fästa bogserlina (står i den bifogade länken att öglan inte är rekommenderad för bogsering). Valet föll på Erlandssons variant Aquasmart 240 L (tror jag den hette). Den har 3 st öglor framtill, uppblåsbar durk med V-form. Jag har ju inte hunnit prova den ännu, men den verkar lovande. Väger bara 23 kg, så man lyfter snabbt upp den, om så behövs.

Har haft en sådan i en säsong.

Följer snällt med i deplacementfart.

Planar med 3,5hp och 75 kg gubbe om gubben sitter långt fram i jollen.

Bogserfästena verkar tillräckligt gedigna för att bogsera i deplacementfart.

Jag är nöjd med jollen.

 

Jag trädde på ett par "Fendfix för pulpitrör" på bogserlinan. Om jag vill ha koll på jollen vid tillägningar när det är trångt så hakar jag bara upp den på akterpulpiten (naturligtvis bara när motorn inte sitter på jollen). Det går snabbt o är enkelt att få jollen ur vägen på det viset. Ha bara inte för grov och styv lina för då kan den bli svår att få fast i Fendfixen.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och alla som har tre öglor fram på sin jolle - här är ett tips hur man fixar bogserlinan.
( som jag själv fick här på Maringuiden men jag orkar inte gräva fram tråden? )

 

1) Ordna en ring i RF, finns ofta i båttillbehörsaffärer faktiskt. Ca 4-5 cm diameter.

2) Ta en separat ca 4-6 m lång lina, ev flytlina om du kan hitta bra kvalitet

3) fäst en ände i en ytterögla på jollen

4) sedan trär du så här: från ytteröglan genom ringen, genom mitt öglan och genom ringen igen och ner till motsatt ytterögla där du knopar fast linan. 

5) du har nu en fast monterad ring som tar och fördelar krafterna lika vid bogsering. Klart!

 

Funkar perfekt. Känns bra att fördela krafterna på jollen, det är "drag"  vid bogsering...

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...