Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst kirekire

Nimbus diesel eller bensin

Rekommendera Poster

Gäst kirekire

Hej,

 

jag står i begrepp att införskaffa en motorbåt. Budgeten ligger runt 300´ kr. För tillfället har jag fastnat för Nimbus modeller runt 26 fot. Båten ska användas för att bekvämt kunna rymma min familj om fyra personer under sommarsemestrar i Sthlm skärgård. 

För min budget kan jag få en Nimbus 2600 med de dieselalternativ som levererades till den båten. För ungefär samma pris kan jag också få Nimbus 28dc/ht men med bensinmotor. 28dc/ht känns som en trevligare och modernare båt med bättre umgängesutrymmen mm.

Jag har förstått att de flesta föredrar dieselalternativen på dessa båtar. Men hur viktigt är det?Vad ska jag välja? Sämre båt (2600) med dieselmotor eller bättre båt (28dc/ht) med bensinmotor? Finns det kanske andra motorbåtar som uppfyller alla mina krav?

Till saken hör att jag och min familj är nybörjare på sjön.

Tacksam för kloka kommentarer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du kan hitta jämförbara båtar av märken där du slipper betala för Nimbus-nimbusen. När det gäller din fråga saknas viktig information. Hur gamla är båtarna du jämför? Hur många gångtimmar har motorerna? Hur mycket planerar du att köra varje säsong? En diesel har ungefär 30% lägre förbrukning vid samma effektiuttag och har troligen längre livslängd än motsvarande bensinmotor. 

Mvh/Sea Maniac

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kirekire

Båtarna är från 80-talet. 2600 från första hälften och 28 dc senare delen. Jag tror inte att vi kommer att åka så långa sträckor varför förbrukningen inte spelar så stor roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du en äldre bensinare skulle jag vara extremt noga med att besiktiga allt som har med bränsletillförsel att göra. Tank, slangar etc. Läckage kan leda till otrevliga incidenter och inte minst explosionsrisk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt läge skulle jag satsa på båten med bensinare.

Du får mer båt för pengarna och det lilla du sparar in på bränsle med en diesel äts troligen upp i dyrare service/reparationskostnader.

Räkna dock med att båten kan vara lite trögsåld dagen den ska säljas pga bensinmotorn.

En rätt skött sötvattenskyld V8.a håller länge. Var noga med att kolla över limpor och knän

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med föregående inlägg av capitan.. 30% lägre förbrukning handlar om någon dl / timme, åker du en hel sommar sparar du någon tusenlapp. MEN går nåt sönder på dieselmotorn får du åka i många år för att hämta hem denna besparing. Dieseln är idag dyrare än bensinen, och dieseln kommer bli dyrare så åk du bensin. Sedan tjatas det här om explosionsrisk ja det finns det i allt som drivs med lättantädlig vätska, men hur många hundratusentals bensinmotorer finns det inte i båtar över världen, och hur många smäller. Köp bensin det är mitt råd enkel att reparera själv billiga delar finns i uppsjö, de gör det inte till ex vis pentas dieslar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare satsa på bensinaren. Dessutom inte våldsamt dyrt om du skulle behöva köpa ny motor eller reparera. En Penta diesel som börjar krångla kostar sjukt mkt pengar och kan man inte skruva själv så går det åt ganska många timmar för en båtmek.

 

Dock tycker jag att man ska pruta hårt på en 28 dc med original V8 om den ligger ute för ca 350. Enligt mig bör dessa båtar snarare ligga i prispannet 200-250. Men det är ju marknaden som avgör sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag hade definitivt tagit dieseln, om jag vore dig skulle jag vänta på en 28 till rätt pris vårrustad o klar i vattnet för test körning ta med en diselkunnig vän och provkör mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värt att betala 150.000 extra för att få dieseln? Så är fallet om man ser till dagens utbud av nimbus 28or. Bensin v8 för kring 300 och diesel för kring 450'. Du kan tanka mycket för 150.000:-

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valet är i ditt fall enkelt....köp en  28 DC med bensin, Du kommer inte att köra längre turer...och om Du ändrar dig gör det heller inget eftersom Du för dessa 150 får ungefär 8.800 liter 4400 nm17krl i sjömack!!! 28 bra med med snygga linjer o gott om plats för familjen, dessutom kommer Ni hem snabbt om det behövs!! Lycka till PS :  Du skall givetvis pruta ned den till kring 265-285 eftersom det är just en bensinare.......cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...