Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Yamsing

Få tag på alkylatbensin billigt?

Rekommendera Poster

Vill gärna vara så miljövänlig som möjlig när jag är ute och kör min 2-taktare, Så kommer förmodligen köra på alkylatbensin och TC-W3 motorolja. Problemet är att det är svindyrt! 695 spänn på granngården för 25 liter.. Går det få tag på billigare?

Vad har ni för erfanheter kring att tanka på alkylatbensin? Har aldrig gjort detta tidgare.

MVH Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankade nästan alltid på sjömack med förra båten som hade tvåtaktinombordare. Många sjömackar tog då samma pris på 95-oktan som Alkylat, bl a den vid färjeläget på Dalarö. Nu brukar det ju vara ett par spänn dyrare med bensin på sjömacken, men du borde kunna komma ner mot en sjutton kr/litern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaret! Det känns ju lite mer rimmligare. Åndå dyrt tycker jag för en som är ute och kör mycket, samtidigt vill man ju skona miljön..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skonar tändstift och cylindrar också! Och dig själv förstås!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en KARTA HÄR.

[Den är något bångstyrig och nån fungerande automatisk bortsortering av den dyra dunksoppan verkar inte finnas. Men inzoomat på enskilda försäljningsställen fås en grön pumpsymbol. Även en båtsymbol om det gäller en sjömack.]

Alkylaten sotar betydligt mindre vid lågvarvskörning så tändstiftet klarar t.ex. långsamt trollingfiske bättre.

Möjligen kan alkylat i nya elektroniskt insprutade utbordare ge problem, utbordarproffset Wanmar här på forumet har suckande antytt detta. Gäller månne typ EFI eller Optimax, men där är väl utsläppen ändå rejält låga trots standardbensin??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...