Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jokar

Överbelasta pentrypump

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en sådan här pentrypump från biltema: http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-25980/

Och jag tänkte köpa en sådan här pentrykran med kran: http://www.seasea.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/ArticleImages/Article/500px/4454-2.jpg

 

Anledningen är att det bara finns on/off på pumpen och att den sprutar för mycket. Nu undrar jag från er som kan, kan pumpen ta skada om den jobbar 100% men kranen är stängd? Dvs det kommer inget flöde igenom trots att pumpen är på. Naturligtvis ska den inte vara påslagen hela tiden men i en minutsintervaller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentrypumpar finns av 2 typer, antingen är de tryckstyrda (vanligast) eller så har man en som styrs av en strömbrytare som ofta då sitter i kranen som slår till och från när man öppnar kranen.

Den tryckstyrda typen har normalt inget problem med att man minskar flödet genom att skruva igen kranen mer och mer. och när kranen sedan stängs helt så byggs tycket upp tills det blir så högt att pumpen stängs av automatiskt av tryckbrytaren som sitter i pumpen.

Skulle tro att den med strömställare också klarar av ett strypt flöde även om de inte är konstruerade för detta. Däremot klara ingen av pumparna av att gå torra någon längre tid, då blir det varmt så att plasten smälter nära tätytorna, de får då inre läckage dvs de tar skada.

Länkadressen till Biltema fungerade ej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ex. på kran.

http://www.bryggan.nu/Hemsida/Inredning_VVS/Pentry/Kranar_Diskho/VATTENKRAN,ENKEL_M_BRYTAR?id=04193

Av egen erfarenhet bör du av säkerketsskäl installera en strömbrytare i serie med brytaren i kranen. Säkerhetsbrytaren bryts då pumpen inte skall användas en tid, ex. mellan utfärderna, då båten ligger upplaggd och alltid då pumpen inte är nedsänkt i vatten.

Det är lätt hänt att vrida på kranen så att pumpen går igång, kanske utan att vara nedsänkt i vatten eller utan att kranen öppnas så mycket att det strömmar vatten. Denna typ av pump hörs ytterst lite och det finns en risk att den kan gå många dygn i sträck utan att någon märker detta. Är den inte nedsänkt i vatten blir den därmed en brandrisk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas pump är en centrifugalpump med öppet pumphjul. Den kan gå mot stängd ventil hur länge som helst, bara den kyls. De tryckstyrda är av deplacementtyp och de ökar trycket tills något går sönder eller säkringen bryter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en liknande pump/kran men kombinerad med en fotströmbrytare till pumpen, håller nere vattenförbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...