Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
moggep

Batteriladdare från Biltema

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon som har erfarenhet av denna laddare?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-8-A-37745/

Kan man ha denna fast monterad, så att den går igång när man stoppar i landkabeln? Dvs utan att man måste trycka på nån knapp på den för att den ska starta.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står ju att den har minnesfunktion. Innebär inte det att den startar på senaste inställt mode?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var lite min tanke också. Men minnesfunktion kan ju betyda nåt helt annat.

Jag har en laddare från Ctek som ser nästan likadan ut, och den kräver knapptryckning för att starta.

Var in på Biltema idag och kikade lite och de hade annan laddare för 799:-, på 12V 20A som såg bra ut. Den verkar även passa för permanent montage. Men den verkar ha utgått ur ordinarie sortimentet.

Den enda som finns kvar på deras websida är 24V modellen:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-37737/

 

edit: Länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då kan jag utesluta den iaf. :)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kapar tråden lite...

Jag går i planer på att köpa en laddare till min båt. Har länge funderat på C-tek M100 som laddar 7A, det borde räcka för mig tycker jag men så fick jag se just nämnda 8A laddare från Biltema och då slår ju givetvis snålheten inom mig till och tänker att Ah ha här kan jag spara 500 spänn.

Men är Biltemas laddare likvärdig med C-tek? Tänker även på saker som att C-tek ska skydda mot galvaniska strömmar (det där är något som ju inte man vill råka ut för), går at tköra i bypass läge...

Har en ganska liten DC på 23 fot med förbruakrbatteri på ca 100-120 Ah.

Är det snålheten som bedrar visheten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag vet inte hur BILTEMA laddaren fungerar men c-tec laddaren kommer ihåg vilken läge den var i om du inte kopplar bort den från 12v sidan.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer ju. Testade nyss med min lilla ctek, och det var så.

 

Pseudonym, om du har möjlighet att testa detta med din Biltema-laddare så skulle det vara kanon. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan ioförsig så ser den aningen annorlunda ut för den är nu 2 år gammal men heter likadant. Finns ingen på o av knapp och det följde med ett fäste för att just ha den fast monterad o konstant inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej uvek. Vilken laddare menar du? Den som jag länkade till i första inlägget, eller den andra? smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får revidera min betraktelse och erkänna att laddaren har mode memory efter att jag nu har kollat lite mer noggrant. Alltså kan man koppla ur landströmmen och återinkoppla i samma läge igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bra skyddad galvanisk korrosion är biltema laddaren?

 

Ni som har biltema laddarenbberätta gärna mer om hur ni använder den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är relevant i det här fallet. Om man behöver ett skydd mot galvanisk korrosion så ska väl det sitta tidigare i landströmsanläggnigen. Mellan intag och jordbelsbrytare om jag inte är ute och cyklar. Om man sen använder isolertrafo eller en vanlig zink-saver tvista de lärde, och jag tänker inte lägga mej i den debatten. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får en CTEK för 500. Varför inte köpa den istället? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag inte har någon landströmsanläggning och tänker ev köra den snåla varianten dvs bara dra in en el kabel till båten som jag kopplar in laddaren på. Vad är bäst då C-tek eller Biltema laddaren?

Mitt lite mer sofistikerade alternativ är att köpa ett sånt där färdigt landstömskit (typ detta: http://www.hjertmans.se/article/landstromspaket-1-ctek-marine ) som jag sedan kopplar in laddaren på. Den här lösningen känns väl lite mer proffsig men samtidigt är jag ute efter kostnadseffektiva lösningar.

Mitt behov av ström är väl inte jättestort. Min plan är att vara ute i naturhamn 1-2 max 3 nätter för att sedan antingen uppsöka gästhamn eller köra hem och där ladda upp mitt förbrukningsbatteri som i huvudsak ska driva en kylbox som iofs drar rätt bra med ström men har räknat på detta och 2-3 dygn bör mitt batteri klara utan att ladda ur mer än 40% iaf.

Kom gärna med kommentarer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken för galvanisk korrosion finns bara om batteriladdarens inkommande jord är hopkopplad med minus, viket den normalt inte är. För att bara ladda, kör med kabel och skippa landströmscentral, sätt en lös jordfelsbrytare på land-ändan av kabeln om du inte är helt säker på att det finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att den bara ger hälften så mycket ström. Så egentligen är den dubbelt så dyr. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja. De här små batteriladdarna är gjorda med s k  switch-teknik. Dvs de ändrar spänningen till lagom 12V med en högfrekvens transformator. Dvs det finns ingen koppling mellan in och utgång som galvaniska strömmar kan smita igenom.

Så de är galvaniskt skyddade.

Zink saver skyddar mot mindre jordfelsspänningar (1-2V) som de hålls med på kontinenten. I Sverige med väl isolerande urberg kan vi ha felspänningar (12-15V)  som Zinksaver inte skyddar mot.

Isolertrafo är den dyra och lite tunga helgardering som hjälper i alla lägen,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[EDIT som bhemac redan sa ovan :-) ]

Att dra in en kabel till båten när man behöver fungerar bra. Köp en lös jordfelsbrytare som du sätter i uttaget på stolpen i bryggan om du inte ser eller vet att det redan sitter en uppströms.

Både Ctek och Biltema fungerar bra. Mitt intryck är att CTEK är mer kvalitet än Biltemas Kina-import. Men båda fungerar när de fungerar.

Landströmspaket är som du säger den mer proffsiga lösningen men kan vara att ta i om man bara ska ladda batterierna eller köra vattenkokaren ett par gånger per säsong när man ligger med landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min CTEK (M300) saknar jordanslutning i stickproppen, dvs 12V-sidan är garanterat skiljd från jord. Hur det är med Biltemas laddare vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte funderat på en solpanel som alternativ? De är relativt billiga nu och så som du har tänkt användningen så låter det som om det skulle vara både bättre o enklare med en solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, solpanel har jag. Dock bara en liten på 40w.

Men eftersom jag troligen kommer att få tillgång till ström på min bryggplats i sommar så tänkte jag sätta in en laddare. Då kan man ha kylskåpet på jämt, utan att vara orolig för att det är mulet. smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är inte jag intresserad av solpaneler då jag inte tycker mig ha plats för detta.

Hittade även denna DEFA laddare på seasea som jag undrar om man kan få lite feedback på. Vad skiljer denna mot C-teks laddare som heter M100?

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70545

DEFAs laddare verkar ju väldigt prisvärd?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en underlig klausul i biltemas manual enligt bilden.

Vad är det för särskild utrustning som krävs för att ladda ombord? Har det lik förbaskat nåt med galvanisk isolation att göra, eller vad kan det vara annars?

post-10006646-1394237811,2668_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, men kan särskild utrustning vara en jordfelsbrytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog iväg ett mail till deras kundtjänst. Vi får väl se om jag får svar. smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog med bensin i båten och gnistor att göra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från deras kundtjänst

---

Hej,



En batteriladdare som inte är IP klassad kan tyvärr inte bli godkänd för laddning utomhus t.ex. i en båt.

Vid laddning av batterier så bildas explosiva gaser och dessa kan antändas enkelt. I värsta fall krävs det inte mer en lite statisk elektricitet.

I dagsläget har vi inte en laddare som ägnar sig för användning till ditt ändamål.

Däremot så söker våra produktchefer efter en sådan laddare för framtiden.

---

Men jag har ju dieselmotor, och laddaren kommer att sitta garanterat torrt. Då borde det väl inte vara något problem? Det låter ju mer som en friskrivningsklausul.

Skulle min laddare dränkas av vatten så har jag andra och större problem. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...