Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tompelompe

Olja mahogany eller inte?

Rekommendera Poster

Jag har renskrapat och slipat min ratt piedestal i mahogany samt betsat den och ska nu lacka. Tänkte använda le tonkinois för första gången och är lite fundersam på om man ska olja in den innan lack eller inte. Enligt le tonkinois så ska det inte behövas. Någon som har erfarenhet av le tonkinois på mahogany?

 

post-10021729-1394237807,4656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Le Tonkinois är en mjuk fernissa, och jag föredrar att olja innan. Oljning minskar fuktrörelser och ger träet en vacker färg; fernissan håller då längre när du oljat.

Bra att veta är att INGEN fernissa håller mer än en säsong. Jag säger därför, minst sju lager med mellanslipning första året, sedan en mattslipning och ett nytt lager varje år och du har en rattpiedestal folk kommer att vara avundsjuk på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan aldrig vara fel med olja under lack.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte olja imorgon tills det inte suger längre och sen vänta en vecka med att lacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde funka om det är kokt linolja och den står i rumstemperatur. Jag brukade köra med 50/50 balsamterpentin. Råder lite delade meningar om effekten av terpentinet, men jag tycker det funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör nog vara RÅ linolja, utom sista lagret som kan vara KOKT för att få härdning. Men var noga med att torka ytan så att inte oljan torkar och bildar en hinna på ytan.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att jag har linolja och terpentin i skåpet i verkstan, ska kolla om den är rå eller kokt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar jättebra med enbart kokt till den här typen av detaljer. Då spar man några veckors härdtid. Ett skrov däremot, skulle jag satsa på rå och sedan kokt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu bättre med Kinesisk tungnötsolja.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schnyggt! Men - varför måste du straffas med Let´s Dance-tittande..? :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga din bättre 7/8-del om hon sömmar et överdrag i canvas till din pedestal.

Inga fernissering på 10 år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter tre dagars oljning så suger det inte längre utan tvärtom nu svettas lite olja ut istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt på 3 lager fernissa och torkat en vecka, slipat och lagt ett fjärde lager. Ska man fortsätta på samma sätt eller är det bättre att slipa efter varje nytt lager?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt på 3 lager fernissa och torkat en vecka, slipat och lagt ett fjärde lager. Ska man fortsätta på samma sätt eller är det bättre att slipa efter varje nytt lager?

Det viktiga är att OM du inte mellanslipar så skall du lägga på nya lager under fernissans "öppet-tider", dvs det som står angivet som intervall på burken som tid för övermålning. Annars är det slipning som gäller. Visst - det blir nog lite snyggare om du låter varje lager härda innan du slipar och lägger på ett nytt, men vem har lust att göra så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har lagt på 3 lager fernissa och torkat en vecka, slipat och lagt ett fjärde lager. Ska man fortsätta på samma sätt eller är det bättre att slipa efter varje nytt lager?

Det viktiga är att OM du inte mellanslipar så skall du lägga på nya lager under fernissans "öppet-tider", dvs det som står angivet som intervall på burken som tid för övermålning. Annars är det slipning som gäller. Visst - det blir nog lite snyggare om du låter varje lager härda innan du slipar och lägger på ett nytt, men vem har lust att göra så?

 

Hade på känn att det som tar längst tid är det bästa :)

Ska sjösätta första helgen i maj så det finns tid kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det dags för ett nytt renoveringsprojekt i trä denna vinter. De här "ögonbrynen" sitter framför masten på rufftaket och materialet är mahogny. Har varit svårt att fernissa och underhålla och få det snyggt så nu blir det renskrapning och sandpapper. Tänkte inte fernissa femtielva gånger utan lägga på 5 lager epoxi och avsluta med 2 lager polyuretanlack för att få det vattentätt och uv-skydd. Frågan är om man ska olja innan epoxi behandlingen?

post-99797-0-22383700-1415477842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte sådär helt säker på att detta med epoxy och PU-lack är bra sett på längre sikt, då epoxyn borde göra listerna svåra att bättra vid behov. Men; om du väljer den metoden ska du INTE olja först, eftersom epoxyn fäster sämre då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du inte oljar först kommer du inte att få den fina färgen på listerna.

 

Jag prova din metod på en detalj på min båt då jag var för lat att lacka tillräckligt många gånger, var fint första året, någorlunda andra, tredje krakelerade epoxyn, förmodligen för lite lack över som skulle skydda mot uvstrålningen.

Det blev mycket mer arbete att återställa än om jag kört med den traditionella metoden från början.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte skiva och lister på luckan till ruffen förra året och betsade innan jag la 6 lager epoxi med 2 lager PU lack. Ska slipa av den i vinter och lägga på ett lager PU lack som underhåll. Där var det viktigt att det blir absolut tätt mellan skivan och listerna. Har hållit en säsong i allafall.

post-99797-0-94333000-1415532269_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...