Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
HJALLLE1

grund inställning på 4 takts förgasare

Rekommendera Poster

Hej på er

jag undrar om det finns någon på detta fantastiska forum som vet hur

4 st 4 takts förgasare har för grund inställning på bränsle bland skruvarna

har köpt 4 st vacummätare som jag skall synka förgasarna med

men behöver veta hur många varv bränslebland skruven på förgasarna skall vara

 

MVH / Hjalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vacuumet beror bara av spjällöppningen, inte mängden bränsle. Synka spjällen först, ställ därefter blandningsskruvarna. 

Motorn skall vara varm vid synkningen. Ibland specas ett visst varvtal ex. 1000 rpm.

Utombordare och drev: Båten bör ligga i vattnet så att inställningen sker med rätt mottryck för avgaserna.

Om du lyckas med synkningen kommer motorn att reagera på  ungefär samma sätt när du skruvar på blandningskruvarna, oberoende av vilken du skruvar på.  

Om motorn är mer okänslig för inställningen av någon av skruvarna bör du kolla synkningen igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg i manualen att 1 varv ut på blandnings skruven så jag börjar där

 

sen skruvar jag in tills den ändrar i varv sen ut tills den ändrar i varv sen vet man att den skall stå mittimellan detta  eller !!!

 

Mvh hjalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. skruva ut den tills den börjar gå sämre,o sedan in tills den gär sämre,o sedan mittemellan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

idag synkade jag förgasarna  (inte så lätt som jag trott  mycket skruvande och gasande)

men fick den att gå väldigt jämt med synk och ett varv ut på blandnings skruvarna

går fint på tomgång och svarar direkt på gasen

blir test av motorn i helgen på havet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka vacuummätare använde du?? Länk? 

Jag använde 4x Biltemas, men de behövde en restriktion i slangarna, annars blev de alltför oroliga och bara stog och slog pga pulserna i insugningsröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

använde med biltemas vacum klockor men fick strypa dom presis som du säger

jag använde strips att strypa dom med

börja med att ta ett bladmått och kolla först på spjällaxlarna

kolla på den förgasare du inte kan ställa och utgå ifrån den

på vår motor var det den förgasarn längst ner

lycka till med synkningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...