Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Benny71

Problem att få båten att lyfta...

Rekommendera Poster

Jag köpte förra hösten en Shakespeare Waverider med en Johnson 115Hp på, som hade en Propulse-propeller (som pajade, ett blad gick av). Jag hann bara testa den inställd på läget 21 stigning, men sen pajade ett av bladen och jag fick vibrationer och visste först inte vad det var, men nu vet jag - skräp-propeller. 

I vilket fall, nu är min förhoppning att denna lilla båt ska gå att få att bli en liten raket i vattnet - eller ja, så nära det går då. Därför vill jag ju att den ska lyfta ur vattnet så mycket som möjligt, så man får en sån här skön gång konstant helst (se bifogad bild).  

När jag körde med den där justerbara kolfiber-propellern så lyfte den mycket dåligt ur vattnet, typ inte alls, och den toppade nog knappt 40 knop. Jag tänker att om man får den att lyfta ur vattnet som på bilden att man borde kunna hamna på styvt 50 knop i alla fall. 

Nu vill jag ha lite tips och information angående propellerval, jag vill ju helst ha en stålpropeller då det känns stabilast (så länge man inte kör på grund) och även generellt ska ge högst topphastighet, och även lägre bränsleförbrukning om man bryr sig om sånt. 

Jag läste mig just fram till att det finns något som kallas rake när man talar om propellrar, och det ska vara vinkeln mellan propeller-blad och propeller-axel, där om denna vinkel går snett bakåt så ska det ge bättre lyft. Stämmer detta så är det precis den typ av info jag letar efter. 

Först och främst info om vad man bör tänka på för att få så mycket lyft som möjligt. Större diameter och mindre stigning? Eller mindre diameter och högre stigning? Vad är att föredra? Hur hög rake? Någon särskild typ eller märke av propeller? Jag vill inte ha en ytvattenpropeller btw, så tips om sådant kan vi skippa. 

Jag undrar också över om båten jag har är en båt som ska vara lätt att få att lyfta ordentligt, eller om det är en båt som ska vara typ omöjlig att lyckas med det på. 

Sedan funderade jag även på om trimplan vore något bra eller dåligt? Både när det gäller hur pass nosen lyfter ur vattnet och angående toppfarten (det senare följer ju på det förra iofs). 

PS. Jag är givetvis införstådd med power-trims funktion och vikten av att trimma ut motorn. 

post-10010155-1394237806,3614_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt lyfter en fyrbladig propeller betydligt bättre än en trebladig och en stålpropeler lite bättre än en aluminium. Däremot tappar du lite i toppfart med fyra blad men vinner lite med stål. Det är jättesvårt att veta vad du ska ha för propeller om du inte har en startpunkt för i normala fall får man pröva sig fram från den. Det finns ett beräkningsformulär på propellertrims hemsida men det är mycket uppgifter föra att in. Det viktigaste är diameter och stigning (pitch). Tror att du ska börja med att hitta rätt där. Den propeller som gör att motorn kommer så nära maxvarv som möjligt vid full gas utan att övervarva. Sedan kan du finlira med propellrar i det oändliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du har en liten bår med mycket litet hydrodynamsik motstånd och som har mycket motorkraft relativt til både vikt och skrovlängd. Om den ska gå fort blir det inte mycket skrov i vatnet.

Du ska inte ha 4 bladig på denna. 4 bladig lyfter aktern. Du kommer inte att ha mycket av din bår i vatnet. Om du så lyfter ut aktern ur vattnet kommer detta att bli närvöst att köra. Mycket!

Du bör ha en 3 bladig propeller som ger noslyft. Du har hittat begreppet rake - du ska ha hög rake, och igen, äftersom du kommer att gå högt i vattnet och snabbt ska du ochså ha räjelt med cuppning. Gärna dubbel cuppning. Dvs en vipp på änden av propellerbladens raka del, och som är utformad som matsked på spissen av bladen. Det ger grepp och ökar pitch/rake.

Det du ser på bilden är noslyft - men lite för mycket. Du ska lite mer ned med nosen (trimmad när), annars blir vinkeln i förhållandet til vattnet så hög att du bromsar. Titta på länk för trim (och denna går med Raker propeller om jag har rätt)http://www.hydroline.se/MARINE/video/lakrits.wmv

För att rekommandera nogonting måsta man veta vilken 115 Johnson du har (årsmodel), dvs gearhusets diameter och eller splines på propelelraxeln. Dessa finns med båda 4,25 med 13 splines eller4,75 med 15 splines.

http://thepropelleroutlet.com/evinrude-johnson-engines.html

Om du tittar på länken så ville jag tro att Raker propellern vil ge dig max.

Trimplan ger lägre fart, men kan öka stabilitet. Men det er inte det du behöver först.

Hitta modelltypen/året på din motor. Sen hittar man möjligt hastighetspmråde, sen rätt pitch och sen typ av propeller.

Dia ger sig av detta - du hittar inte samme propellertyp med samma pitch och sen i olika dia. Men det finns olika propellrar med samma pitch med olik dia. Propellerdesign /rake, cupp proppelerblad area) är det som ger farten, sen har dom en given dia (föränklat)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast för de svaren. 

Min motor är en Johnson 115Hp -92 och det är 13-splines på axeln. 

När jag körde med propulse-propellern så var den, tills den pajade, inställd på högsta stigningen, vilket ska vara 21, då varvade den ut hela registret och hamnade på 5700-5800 vilket bör vara max (varvstoppet ska ligga på 5800 om man köper ny CDI-box med sådant i). 

Jag har troligtvis köpt (om det går igenom) en 13x19 rostfri propeller nu för att testa med när säsongen börjar, och det är väl först efter man testat den med man kan komma fram till vad jag bör sikta på när det gäller propellerns stigning etc. 

Så nu vet jag att rake och även cuppning är viktigt, det senare var också ett begrepp jag kände till, men visste inte att det även påverkade lyftförmågan. 

Vill lägga in en länk på den båt vars gång jag är mest impad av utav allt jag sett tror jag: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du nogon GPS mätning på hastighet?

Om vi antar att du ska lite över 40 knop (43-44 knop) så borde en 22 pitch göre jobbet. Du vill hamna kring 5300-5500 rpm.

Jag ville tittat efter (OBS 4,25 version av dessa) antigen 22 Laser II från Mercury , 22 Raker från Evinrude/Johnson, eller en 21 Turbo1 från Turbo Props.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gick ner i stigning från 21 till 19 tum trots att den varvade fullt med 21 tums stigning? Kan inte om det är något särskilt med Propulse men det låter som om du kan riskera övervarv. Men som sagt det är bara att pröva sig fram och se till att man köper så man kan byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hade ingen GPS vid det tillfället, och när jag hade det så hade redan propellern pajat, men jag gissar under 40 knop i alla fall, törs inte säga att det var över 35 med säkerhet ens. 

Han jag köpte den av påstod att den skulle göra 50knop+, men jag vet inte vart han fick det ifrån - jag hade hoppats på något sådant då han sagt det, och med den motorn på den båten tycker jag inte det låter helt omöjligt. Fast jag är ingen expert på sånt. Tror du att 45knop+ är orimligt, eller måste man gå så högt ur vattnet att det blir farligt instabilt då bara menar du? 

EDIT: 

Du rekommenderade Laser II från Mercury, har dom samma hub som min propeller ska ha? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mest för att jag ville ha något som funkar alls, och även för att se hur den beter sig med en rostfri propeller. Planen är att hitta vad jag ska ha på sikt och sen sälja av den här. Annars så sparar jag den och använder om vi ska köra wakeboard. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alle dessa kan fås med rätt hub til din motor.

Raker är med fast hub som passar din motor.

Turbo1 och LaserII behover lös hub som du köper till, och som är specific til din Johnson 13 splines. Båda proppar kan använda Mercury sin Flo Torq II hub kit med modell nr 835283Q 1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar. Jag hoppas du är aktiv på forumet när jag börjar provköra om jag behöver mera hjälp och tips ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker hitta pris å så på hub-kittet, så man vet om det är idé p.g.a priset att leta efter de propellrarna där man kanske måste byta på. Jag hittade nån svensk sida som sålde, de verkade inte ha till min motor, denna sidan: 

http://www.seasea.se/motortillbeh%C3%B6r/trimplan_propeller/propeller

...de jag såg där hade 15 splines enligt bilden i alla fall, å jag har ju 13. 

Men jag hittade utomlands på det numret du sa, och priset verkar ju inte så farligt, 300kr+frakt c.a, men när jag hittar någon info på vad de ska passa till så står det inte min motor, utan Suzuki 90-115Hp 4-takt (2001-2008): 

http://bblades.com/shop/hub-kits/flo-torq-ii-hub-kit-835283q-1/

Är du säker på att den passa på min, är det samma på nyare Suzuki och äldre Johnson/Evinrude?

EDIT: 

Hittade på en annan sida, då står det rätt märke, men tittar jag på bilden så är det 15 splines. Sen står det även att det är till 4-taktare, den infon får jag på ett flertal länkar: 

http://mercuryperformance.com/flo-torq-ii-hub-kit-johnson-suzuki-835283q-p-212893.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta rätt kan va' svårt. Jag hittade detta på Propgods.com. Men om det er 15 eller 13 spiles står inte nogonstans.

MEN du kan gärna använda XHS Hub - dom är bättre men inte så lätt att hitta. XHS II 210 ska vara rätt. Se http://www.miwheel.com/propellers/outboard/xhs-hub-kits/

Mercury:

Flo Torque delen med 13 splines heter 834839Q (Aft adapter) - om jag har hittat rätt. 

Sen måste du ha hela kitet där denna ingår: http://www.generalpropeller.com/pdf/QS2013_Prop_Guide.pdf om du tittar på sidan 57 här så ligger det olika Johnson relaterade kits med denna 13 splines. Men ser inte att äldre Johnson finns där. Konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm... jag skulle nästan gissat på XHS II 206, där står det i alla fall att det är 4,25 huset, vilket det inte gör på den du sa. Fast den du sa ser ut att kunna vara rätt med, dock på den raden som skulle kunna indikera det så står det inte 2-stroke, men det står 4-stroke på alla andra. Men då årsmodellerna där går från 1979 så kan det knappast vara annat än 2-takt. 

Jag tycker allmänt sett att min gamla motor verkar ramlat ur registren på nått vis, som du säger - konstigt =/

EDIT: 

Från pdf-dokumentet du länka, är det inte den som står på översta raden där på sid 57? Det står Evinrude/Johnson V4 bara, sen inget om år eller något. Men hubkit: 835266Q 1(1) då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I PDFen på side 57 överst på linje 1, 4, 5 och 6 har alla den 13 splines aft med nummer 834839Q. Så dom har alla dom 13 splines som ska vara rätt. Men vilken av dom ?

XHS 206 låter bättre ja.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...