Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
frewi9

Voltmätare?

Rekommendera Poster

Hej!

Om jag vill veta hur mycket kräm jag har kvar i bateriet, är det då en Voltmätere jag skall sätta in i båten? Eller kanske en amperémätare?

Någon som har lust att förklara kort vad skillnaden är?

Mvh elektrikern! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jämför man ström med flödande vatten så kan du göra en liknande jämförelse 

volt = antal liter vatten 

Ampere = hur snabbt du vill att vattnet ska rinna 

 

Om du vill att 12liter vatten ska passera en öppning på ca 3mm så kan du inte kräva att det går så fort 

vill du däremot att 12 liter vatten ska passera en öppning på 50mm så går det relativt fort 

det samma gäller battterier du kan tömma ett batteri på 12v relativt fort om du har en tillräcklig tjock kabel...  

så frågan är vad du vill mäta??? hur många volt(L) du har kvar eller hur lång tid det tar tills du har tömt dem(A)  (mäts oftast i Ah=amperetimmar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en jätte bra beskrivning!

Då är det nog Voltmätere jag är ute efter.

Det jag vill se är hur mycket ström det är kvar i batteriet om jag tex ligger vid nån kobbe och lyssnar på musik eller har ekolod och plotter igång när jag fiskar och mestadels driver med motorn avstängd.

Vill ju gärna kunna starta motorn och ta mig hem igen.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät spänningen i vila, när all belstning varit bortkopplad några timmar:

 

0% 11,92 volt

10% 12,00 volt

20% 12,08 volt

30% 12,16 volt

40% 12,24 volt

50% 12,32 volt

60% 12,40 volt

70% 12,48 volt

80% 12,56 volt

90% 12,64 volt

100% 12,72 volt

 

Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha ett enkelt och bra sätt att hålla koll så köper du tex en NASA BM-1. Den talar direkt om spänning, förbrukning/laddning och hur mycket ström som finns i batterierna. Den är helt överlägsen volt & amperemätare. Finns även andra liknande, dyrare men inte altid lika tydliga. http://www.marinwebben.se/batteriovervakning/12v/nasa-bm-1-batterimonitor Kostar 1380 i Sverige, i UK blir priset ca 1080 ink frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått nedanstående info.

Bör inte användas under 11,7 volt

50% 12,5 volt

80% 12,7 volt

100% 12,9 volt

Dessa värden fick jag från firma som enbart jobbar med batterier, de kan så klart ha fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningsgraden för våta blybatterier brukar anges till de spänningar Bjorns_snipa anger. Värden gäller efter 3 tim vila och vid 20°C. Ett fullt batteri ska alltså ha 12,72V. Specifika syravikten är en exaktare metod att mäta laddninggraden, ett fulladdat batteri har då en densitet på ca 1,28g/cm3. Om spänningen understiger 12,4V eller densiteten är lägre än 1,22g/cm3 bör batteriet laddas snarast. Detta är de uppgifter batteritillverkarna brukar ge.

Vill man ha koll på batteriets laddningsgrad så måste man hålla reda på ström in/ut och kompensera för tex Peukert. Det ger ett betydligt säkrare värde än att bara läsa av en voltmätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts ovan så är mätvärdet Volt beroende på vilken typ av batteri man har, hur friskt batteriet är och om det nyligen har blivit utsatt för effektuttag eller laddning. Att mäta Volt är därför en trubbig metod som inte är helt enkel att dra slutsater av om batteriet inte varit i vila i flera timmar. Man måste dessutom ha en Voltmätare med ganska nogrann visning så man kan läsa av 10-delar av Volt.

En betydligt säkrare metod är det intelligentare instrumentet som känner av UT respektive IN till batteriet och då mäter Ampereflödet UT respektive IN och samtidigt mäter spänningen (samt multiplicerar effektflödet över tid), och på så sätt kan räkna ut och ange hur mycket batteriet tankats i eller ur.

post-10019272-1394237806,2264_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill veta exakt hur länge ditt batteri räcker så finns det bara en exakt metod. Koppla in belastningen och kolla hur lång tid det tar innan spännigen går under 12V. :-)

Om du har en enklare fråga typ Kan jag kolla på en DVD eller läsa med lampan tänd en stund nu eller måste jag köra motorn och ladda först? så räcker en digital voltmeter, helst med två decimaler, och tabellen ovan. Jag har en sådan.

Jag kollade just runt och voltmätare med två decimaler verkar ha försvunnit ur sortimentet överallt på alla inköpsställen. :-(

Så då är det en  Batteriövervakare som gäller, typ:

http://www.skyllermarks.se/produkter/batteriovervakare/

och

http://www.marinwebben.se/batteriovervakning/12v/nasa-bm-2-battermonitor

De kostar en slant, man får ju avgöra om det är värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, för att ha örnkoll är det bra med två decimaler. Alltså som visar 12.56 Volt istället för 12.6.  Tyvärr fanns inga sådana på länken.

Vanliga båtaffärer har digitala voltmetrar med en decimal också. Inget fel med det och det ger en bra bild ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är inte en batterimonitor. Den visar hur mycket ström och effekt du förbrukat. Inte vad som finns (teoretiskt) kvar i batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta instrument duger gott till mig, har kopplat shunten till min solcell så jag ser hur mycket solcellen ger. Voltmätaren sitter på batteriet så där har jag koll på hur bra batteriet är laddat.

Köpte den på eBay för 88kr inklusive shunt på 50A och frakt.

post-10011938-1394237806,4312_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...