Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Nybbe79

Stereo

Rekommendera Poster

Jag har denna http://www.fusionelectronics.com/marine/products/head-units-50-series/ms-ra50 och är kanonnöjd. Har dock inte lyssnat så mycket när vi ligger still och motorn inte igång. Utan det har varit mest när vi glider omkring i Sotekanalen :) Jag har oandra sidan monterat ett förbrukningsbatteri på 120 Ah. Jag vill kunna ha igång kylboxen, lyssna på stereon, ha tänt lite lampor utan att jag riskerar att inte få igång motorn sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver vara orolig för batteriet om du bara har en hygglig batteribank.

Jag har en Fusion modell 600 med separat iphonedock, separat slutsteg, fast fjärr, 4 högt + aktiv sub. Körde vid tillfällen förra sommaren, stereo hela eftermiddagen + halva kvällen. Hade två kylar igång samt på kvällen både massa belysning samt lite värmare. Var ingen fara alls med spänningen morgonen efter. Har 2x140ah i förbr.

I övrigt så är ju Fusion bara att rekommendera! De har ju typ tagit över hela marknaden på bara några år monteras som standard i allt från enkla styrpulpetare till Sunseeker. Jag är grymt nöjd med min Fusionanläggning som var ett komplett extrapaket från Bavaria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en vanlig huvudenhet har jag aldrig lyckats spela slut på 3st 75Ah batteriet med kyl tillkopplad.

Vill då tillägga att jag haft 90w solcell under tiden.

I år blir det ett litet slutsteg på det hela, tror inte det ska vara några problem då jag i dagsläget har 200W solcell.

Ha gärna något som laddar under tiden, iaf de ljusa timmarna så är det inga problem.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har inte hämtat båten än men jag vet att det bara sitter ett batteri i, finns inga andra förbrukare förutom startmotorn och lanternorna men dom tror jag knappast jag kommer använda.. Kanske vore bra ändå att dra i ett förbrukningsbatteri? Tror jag satsar på en sådan stereo jag länkade till.. Tackar för era svar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska gå på Båtmässan, brukar man kunna förhandla sej till oförskämt bra priser. Köpte själv stereo med högtalare till, för ett skamligt bra pris på förra årets båtmässa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en partybåt med bla 16 högtalarelement. Ska du endast driva högtalare med stereon drar de inte mycket ström alls! Dock låter det ju därefter också ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag måste utfärda en varning för fina stereogrejer... de drar lite mer än du tror? Ofta bygger denna teknik på redan utvecklade grejer för bilar där man ofta antar sig ha tillräckligt med ström att tillgå ( eftersom du oftast spelar när bilen går och generatorn laddar )

I båt så spelar man oftast när man ligger stilla och belaster då batterierna? En juste stereo kan nog dra både en och två ampere utan vidare, har du slutsteg och en aktiv bas som någon sa sig ha här ovan så gissar jag att fyra ampere inte räcker! 

Dessutom kan stereon vara en liten källa till att dra energi när man tror allt är avstängd för ibland kopplar man en liten extra ledning för att få ström till att hålla ett intern batteri laddat. Detta för att inte tappa inställningar när apparaten är avstängd.

Utan en batterimätare är det svårt att bilda sig en uppfatning om hur mycket energi man gör av med? Någon skriver det var ingen fara med batterispänningen

NÄ.... men om man får byta batterier efter bara fyra år istället för tex förväntat nio år så har man dubblerat sina kostnader för batterierna? Min åsikt är att mer prylar i båten måste balaneras med en större batteribank helt enkelt - då drar man inte ur batterierna lika hög % och de håller längre...  Bortsett från det här så är det väldigt trevligt med en bra stereo!



Speciellt om du har TV och kan koppla ljudet till stereon, jösses vilken skillnad det är är när du ser film!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte tänkt att ha någon värstingstereo men är nog lika bra att komplettera med ett förbrukningsbatteri..

Ni som har Fusionstereo, hur har ni det med radiomottagningen, har läst att den inte är den bästa? sen ser dom ut att sakna bluetooth, eller har ni det i era?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radio har jag under 2 säsonger faktiskt aldrig använt, så jag vet inte. Men jag har en extern antenn för TV mottagningen som jag tror även är för radio. Visst, har man huvudenheten monterad i kabin och ingen extern antenn så blir nog mottagningen inte så bra.

Tror det finns nyare enheter med blåtand, åtminstone så har de nu kommit med en ett blåtandstillbehör som jag ska kolla in på mässan. Vore skönt o slippa att docka telefonen när man ska lyssna på musik http://www.fusionelectronics.com/marine/products/bluetooth-modules

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bra radiomottagning. Funderar även jag på en sådan blåtandskoppling. Har idag en AUX kabel som jag använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med en sk marinsterero broar vara att de inte ligger och drar ström när de är avstängda. De tapper heller inte minnet om man bryter huvudströmmen heller. En bilstereo kan ofta dra en hel del ström även när den är avstängd. Det är alltså inte bara en bilstereo som målats vit. Den brukar tåla den fuktiga miljön betydligt bättre, har känsligare mottagare osv. De flesta apparater idag har digitala slutsteg (class D), drar mindre ström. Fusion är ett märke som växt väldigt men det finns en del andra som är riktigt bra också. Marknaden för marinstereo är enormt mycket större i USA än här även om den verkar växa. Det har funnits ett problem med radiodelarna eftersom man i USA har en annan frekvensindelning. Tidigare kunde det finnas en omkopplare för US/EU. Fanns inte den så kunde det vara svårt att få bra mottagning här. Idag verkar det vara automatiskt.

Måste säga att apparaten som TS länkade till var extremt tilltalande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är abslout inget fel att köra en vanlig bilstereo, om man monterar den skyddat.

Att den skulle dra en del ström när den är avslagen är rätt men. bara några få mAh för att hålla minnet = försumbart.

Man drar ju en separat minnes +, den bryter man aldrig = ingen minnesförlust.

Klass D steg är så klart att föredra om man vill spara ström.

Har haft 5st olika Kenwood bilstereo i olika båtar utan problem.

Har man stereon monterad så den blir utsatt för vatten ska man så klart köpa en äkta marin stereo, typ Fusion, Kenwood, Alpine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att man kan ;) Större stereo och starkare öl ;)

Ooo, ska självklart tilläggas att man inte ska störa någon och man ligger förtöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om en bilstereo monteras skyddat brukar den marina miljön gå betydligt hårdare åt en bilstereo än monterad i en bil. Sen är det naturligtvis väldig skillnad på västkusten jämfört med en insjö. Hur mycket ström det går åt i tomgång bör man kolla, jag har hört flera som säger att det är betydligt mer än några mA. Jag vet inte men tanke på varningarna skulle jag definitivt kolla innan jag monterade. Sen är det ju som har för vana att stänga av huvudströmmen när de lämnar båten. Bar om inte stereon tappar minnet då. Att gå förbi huvudströmbrytaren är fel, då är det inte någon huvudbrytare längre. Troligen bryter det mot CE-reglerna också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en tråd som har relativt nördiga radiodiskussioner mot slutet, http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=8877&hilit=radio+liten+f%C3%B6rbrukning

Vi använder en vanlig bilstereo och en USB-tv-mottagare till datorn för 199:- kr från Teknikmagasinet, http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=480315 Den kombinerad radio- och tv-antenn i masttoppen gör ett utmärkt jobb även långt ut på havet, nå ja ute på Östersjön... Alla gratiskanaler + lite finska ibland och någon gång kan någon estnisk kanal kommer in.

Jag tror inte vår bilstereo drar mycket i avstängt läge, vi klarade oss hela sommaren 2013 utan landström med en 50 W riktbar solpanel när vi använder kompressorkyl, navigator, vindinstrument, radio och ibland dator/tv + vanlig belysning (led). 30 minuters motordrift (30 A generator) per dag i genomsnitt.

Det är säkert väldigt olika hur mycket ström bilstereon drar i stand-by, värt att kolla ett par extra gånger innan du köper något.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall börja med att jag gillar stuket på stereon Nybbe länkade till. Kul att slippa såga stora fyrkantiga hål för en otymplig standard-stereo.

Eftersom jag installerat en ny stereo i bilen i veckoslutet så passade jag på att mäta lite innan den åkte på plats. Det här är en vanlig bilstereo, JVC KD-X200 med radio och USB-ingång, utan cd-spelare. Uteffekten anges till 4X50W eller 4X20 RMS. Eftersom ingen cd-spelare finns i den här så kräver den inte lika stort monteringsdjup vilket kan vara bra att veta om den skall in på något trångt ställe.

Jag kopplade till två universalinstrument av märket Fluke, så de borde vara rätt betrodda. Ena till matningen efter tändlåset och den andra till den som har ständig matrning.   Mätvärdena varierar naturligtvis med musiken så jag har försökt återge ett medelvärde av fladdret som var ungefär +-0,15A. Jag testade med två olika ljudbilder och det här är det lidrigt vetenskapliga resultatet.

Test nr. 1

Radiomottagning, tämligen tät rockmusik med syntar som fyller upp så ljudbilden saknar helt tysta instrumentala sekvenser.

a; Neutral ljudbild utan loudness eller bass-boost:

25% volyminställning: 0,56 A

50% volyminställning: 0,71 A

b; Fläskig ljudbild, bas och diskant på max och maximal loudness och bass-boost:

25% volyminställning: 0,71 A

50% volyminställning: 1,75 A

Test nr.2

Spelning från USB-ingången, fyllig progressiv rock; Toams Bodin, Sonic Boulevard.

a; Neutral ljudbild utan loudness eller bass-boost:

25% volyminställning: 0,67 A

50% volyminställning: 0,95 A

b; Fläskig ljudbild, bas och diskant på max och maximal loudness och bass-boost:

25% volyminställning: 0,85 A

50% volyminställning: 2,1 A

25% volym var ungefär på en sådan nivå att man inte missar ett ord av radiopratet när man kör med bilen och måste kanske sänka lite om man vill umgås verbalt med sina medpassagerare. 50% volym var redan på gränsen till VRÅLVOLYM.

Under hela sessionen drog minneskretsen 4,4 mA. När jag vred av tändningen drog steron 0,0 A, alltså ingenting, noll och nada på någondera av matningarna.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande... Att mäta är att veta!

Så på störande vrålvolym så drar den stereon ca 2 Ampere. Då vet vi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för alla svar!, och tack Faderullan för uppmätningen som du gjort..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall börja med att jag gillar stuket på stereon Nybbe länkade till. Kul att slippa såga stora fyrkantiga hål för en otymplig standard-stereo.

Eftersom jag installerat en ny stereo i bilen i veckoslutet så passade jag på att mäta lite innan den åkte på plats. Det här är en vanlig bilstereo, JVC KD-X200 med radio och USB-ingång, utan cd-spelare. Uteffekten anges till 4X50W eller 4X20 RMS. Eftersom ingen cd-spelare finns i den här så kräver den inte lika stort monteringsdjup vilket kan vara bra att veta om den skall in på något trångt ställe.

Jag kopplade till två universalinstrument av märket Fluke, så de borde vara rätt betrodda. Ena till matningen efter tändlåset och den andra till den som har ständig matrning.   Mätvärdena varierar naturligtvis med musiken så jag har försökt återge ett medelvärde av fladdret som var ungefär +-0,15A. Jag testade med två olika ljudbilder och det här är det lidrigt vetenskapliga resultatet.

Test nr. 1

Radiomottagning, tämligen tät rockmusik med syntar som fyller upp så ljudbilden saknar helt tysta instrumentala sekvenser.

a; Neutral ljudbild utan loudness eller bass-boost:

25% volyminställning: 0,56 A

 

50% volyminställning: 0,71 A

b; Fläskig ljudbild, bas och diskant på max och maximal loudness och bass-boost:

25% volyminställning: 0,71 A

 

50% volyminställning: 1,75 A

Test nr.2

Spelning från USB-ingången, fyllig progressiv rock; Toams Bodin, Sonic Boulevard.

a; Neutral ljudbild utan loudness eller bass-boost:

25% volyminställning: 0,67 A

 

50% volyminställning: 0,95 A

b; Fläskig ljudbild, bas och diskant på max och maximal loudness och bass-boost:

25% volyminställning: 0,85 A

 

50% volyminställning: 2,1 A

25% volym var ungefär på en sådan nivå att man inte missar ett ord av radiopratet när man kör med bilen och måste kanske sänka lite om man vill umgås verbalt med sina medpassagerare. 50% volym var redan på gränsen till VRÅLVOLYM.

Under hela sessionen drog minneskretsen 4,4 mA. När jag vred av tändningen drog steron 0,0 A, alltså ingenting, noll och nada på någondera av matningarna.

 

 

Högst intressant! Hade du två eller fyra högtalare inkopplade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testet jag gjorde var med två högtalare, någon annan får testa skillnaden i strömförbrukning med två respektive fyra högtalare :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mätte själv strömförbrukningen i några olika bilstereoapparater i slutet på 80-talet och vad jag då kom fram till var att det var en avsevärd skillnad i förbrukning mellan apparaterna när den var påslagen med volymen på 0. Den bästa apparaten drog bara 70mA medans den värsta drog 600mA utan att alstra något ljud alls, detta är siffror som ingen tillverkare redovisar så man får mäta själv vilket är lite svårt att göra innan man köpt den, grisen i säcken alltså.

 

Tyvärr är det nog inte bättre i dag, den bästa apparaten då var en äldre modell med mekanisk radioskala och den sämsta var en av märket Roadstar med en stor blippande display vilket var skithäftigt på den tiden nu mest irriterande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver vara orolig för batteriet om du bara har en hygglig batteribank.

Jag har en Fusion modell 600 med separat iphonedock, separat slutsteg, fast fjärr, 4 högt + aktiv sub. Körde vid tillfällen förra sommaren, stereo hela eftermiddagen + halva kvällen. Hade två kylar igång samt på kvällen både massa belysning samt lite värmare. Var ingen fara alls med spänningen morgonen efter. Har 2x140ah i förbr.

I övrigt så är ju Fusion bara att rekommendera! De har ju typ tagit över hela marknaden på bara några år monteras som standard i allt från enkla styrpulpetare till Sunseeker. Jag är grymt nöjd med min Fusionanläggning som var ett komplett extrapaket från Bavaria.

 

 

Jag står här med en nyinköpt Fusion RA-205, och är lite förbryllad över hur man skall strömsätta den? Vad menas med "Ignition +12V switched", och hur kopplar man in den. Var har ni lagt säkringar? 

Vänligen;

/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tror inte du behöver vara orolig för batteriet om du bara har en hygglig batteribank.

Jag har en Fusion modell 600 med separat iphonedock, separat slutsteg, fast fjärr, 4 högt + aktiv sub. Körde vid tillfällen förra sommaren, stereo hela eftermiddagen + halva kvällen. Hade två kylar igång samt på kvällen både massa belysning samt lite värmare. Var ingen fara alls med spänningen morgonen efter. Har 2x140ah i förbr.

I övrigt så är ju Fusion bara att rekommendera! De har ju typ tagit över hela marknaden på bara några år monteras som standard i allt från enkla styrpulpetare till Sunseeker. Jag är grymt nöjd med min Fusionanläggning som var ett komplett extrapaket från Bavaria.

 

 

Jag står här med en nyinköpt Fusion RA-205, och är lite förbryllad över hur man skall strömsätta den? Vad menas med "Ignition +12V switched", och hur kopplar man in den. Var har ni lagt säkringar? 

Vänligen;

/Simon

 

 

Jag har tyvärr ingen aning. Hela min anläggning var komplett installerad från Bavariafabriken. Jag skulle rekommendera att ringa Comstedt som är svensk importör för Fusion. De har säkert bra koll.

 

Köpte Fusions bluetoothadapter till denna säsong och den funkar riktigt bra. Rätt skönt att slippa ha telefonen i dockan hela tiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert men jag kopplade in min Fusion 205 för ett tag sedan. Ignition 12+ switched är väl för om man vill att den ska starta på tändning med nyckeln. Det ville inte jag utan den ska gå igång med tändning avstängd. Så jag kopplade ihop den med 12V kabeln (som också beskrivs i manualen). Matade fram 12V från förbrukningsbatteri via egen huvudbrytare och säkringsbox för flera förbrukare. Köpte bluetoothadapter och 7-tumshögtalare till också. Funkar helt ok..:). Det jobbigaste var nog mentalt.., -att såga upp hål i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert men jag kopplade in min Fusion 205 för ett tag sedan. Ignition 12+ switched är väl för om man vill att den ska starta på tändning med nyckeln. Det ville inte jag utan den ska gå igång med tändning avstängd. Så jag kopplade ihop den med 12V kabeln (som också beskrivs i manualen). Matade fram 12V från förbrukningsbatteri via egen huvudbrytare och säkringsbox för flera förbrukare. Köpte bluetoothadapter och 7-tumshögtalare till också. Funkar helt ok.. :). Det jobbigaste var nog mentalt.., -att såga upp hål i båten.

 

Ok! Man skall kanske inte koppla på den på 12V på den vanliga instrumentpanelen med vippströmbrytare. Var det så att man vill att den alltid skall ha spänning på sig, för att inte förlora inställningar då man stänger med brytare. Med andra ord, man skall ha en egen brytare och säkring lite gömd för att kunna stänga av på hösten?

/Simon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte att något extrainkopplat ska dra ström när jag lämnar båten så när jag vrider huvudbrytaren blir stereon helt strömlös. Inte säker på om den tappar inställningarna då heller. Den senast spelade radiokanalen verkade ligga kvar iaf. Ngn annan kanske vet mer exakt, annars kan jag kolla mer vid nästa tur. Säkringsbox satte jag nära batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...