Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
fippe1

Solcell

Rekommendera Poster

Förbrukningen för en bränslecell ligger på 0,9liter/kWh. Köper man original-metanol kostar den 55kr litern vilket ger ca 50kr/kWh. Nu kan man ofta få tag på metanol under 20kr/liter. Bränslecellen ger 80Ah/dygn eller ca 1kWh/dygn och kostar ca 25tkr.

En bensindriven generator drar ca 0,5liter/kWh och kostar <4000kr.

Har man tex 100W solpanel så ger den 30Ah/dygn eller 400Wh. Det brukar räcka för “normal” förbrukning. Kostnad: <2000kr. Har man otur och har en riktigt regnig vecka när man ligger i en naturhamn så kan man stötta med bensinelverket någon timma per dag. Om vädret är dåligt så brukar inte bullret upplevas lika störande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erlandsonsbrygga tar 4 795 kr för den vikbara 80w ger 4,5 amp/ tim

40w ger 2,2 amp kostar 2 495kr . Dom kan du lägga på biminin utan problem. 

Jag köper nog 80w tror den räcker till att ladda batteriet och driva kylskåpet . Har ett 2 år gamalt  Waeco CR 65

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kollade med Efoy som gör bränsleceller så sa dom att man bör välja en modell som klarar dubbla elbehovet. Detta för att få ner antalet gångtimmar på den elektriska katalysen, livslängden på den var runt 5000-7000tim vill jag minnas och går att byta ut. Kostnaden var för ett par år sedan runt 8000-10000SEK för en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart, jag var nog förvirrad. =)

Det låter ju hur som helst som att bränsleceller ännu inte är så kostnadseffektiva. Hur har prisutvecklingen sett ut för dessa? Skulle man kunna tänka sig att utvecklingen gör de kan bli intressanta att inom 5-10 år och att bränslepriserna går ner. Hur stor del av bränslets (Metanolens) energi utnyttjas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kg metanol innehåller 23 MWs eller en liter c:a 18MWs eller dividerat med 3600 så får man 5kWh.

 

0,9/5 så får man knappa 20 % av metanolens energi. Resten blir värme för båten eller kråkorna. Har den har skorsten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skorsten vad jag sett.... en bekant köpte en sådan här... olikt rådet ovan ( att köpa en stor  ) fick han rådet att köpa den minsta modellen av skälet att den inte producerar så mycket värme!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant räkneövning,  ska se om jag klarar det här, lite i hast i väntan på kunder?



Bränslecellen ska minst klara 5000 timmar. Min bekant har in sin båt gjort så här att han sätter på cellen på våren och stänger av på hösten. Den går 1300 timmar för han har rätt lite batterier i båten. Ska vi säga tusen timmar för att räkna enkelt?

Om vi säger att cellen måste bytas efter 5000 timmar och att det kostar ca 15000:- så är investeringen för ca 10 års bruk ca 60000:- och då har du fått ut 1 KWh per dag om vi antar att cellen är i drift ca 10 timmar och då drar ungefär en liter? Som kostar 50:-

Då har cellen efter 10 år kostat ca 60´ i investering och ca 50´ i metanol. Cirka alltså?

En liten bärbar generator på ca 1500W kostar nog inte 4000:- utan minst 10-15000:-?

Men vi säger väl 10´då? Och så servar vi den vartannat år för 2´så blir den investeringen efter 10 år och fem service ungefär 20,000:-?

Bränsle är ungefär en liter per timme och om vi antar att den är mer effektiv än cellen ( ca 1000 kWh ) så ska för samma antal KWh en generator vara i drift ca 1000 timmar?

Det kostar i soppa i snitt 15:- och det blir då ungefär 15,000 i drift. Summa 35,000:-

Solcell? För att hänga med i den här nivån så bör du ha ca två kvadratmeter? Ungefär.

Det kostar dig kanske 5-8000:- plus en bra regulator för ca 2,500:-? Totalt 10,000:-

Billigt! Men regnar det ofta och är mulet så får du mindre effekt vilket är en nackdel…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag fråga, Funkis. Din vän behöver alltså använda 1 kWh/dag i sin båt? Om jag räknar rätt är det 83 Ah. Det väldigt mycket det... är det en väldigt stor båt, eller har han väldigt stora förbrukare? Normalt brukar man räkna med 30-50% av det per dygn man använder båten.

Räknar man på de siffrorna blir solceller mer intressanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, när du säger det så verkar det mycket... eller så försvinner energi någonstans? Jag vet dock att kylen drar väldigt mycket. Detta är en några år gammal Jeanneau med en JÄTTE-stor kyl och man hör att den går mycket mer än min egen båt.... 2 ampere eller så? Mer?

Han lämnar också kylen på om han vet att han ska ut några dagar senare, lämnar smör och annat som överlever. Sedan ute så har han två plottrar och kör radar varje gång jag är ombord i alla fall ( han vill jag ska utbilda honom lite ) Plus två tonårsbarn och mina två som kör spel på TVn och så är oftast stereon på med musik? Laddar paddor och telefoner,  alltid. Tja? Inte helt orimligt faktiskt? Slutsats, modernt sätt att flytta stadens vanor ut i båten drar rejalt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har totalt kompressor på ca 125W effekt så är din förbrukning inte anmärkningsvärd under normal sommarvärme. DU kan minska förbrukningen rejält om du isolerar bättre.

JAg förutätter att du har box, inte skåp, som släpper in värme så fort du öppnar skåpdörren. I en box ramlar inte värmen ner lika lätt.

En normal förbrukning på en 60-70L box med 50-55W kompressor är ca 30-35 Ah/ dygn, då den gär ca 1/3 av tiden.

Om du har toal kompressoreffekt på lite mer än dubbelt detta så. Annars:

kolla så boxen inte drar i sig värme uppifrån ( kan kännas som om om kylan rinner ur nertill) fyll på kylmedia, byt kompressor. Koppla amperemätare till boxen och kolla hur mycket den drar, när kompressorn gått igång, startströmmen e 2-3 ggr högre. Ta tid kur länge kompressorn går, efter att den kylt och startar nästa gång. Kolla hur lång tid det tar tills den startar igen, om man inte är i boxen och rotar. Brukar vid varma dagar vara ungefär, kompressor igång 20 min, inte igång 40 min, mer sällan när det är svalare såklart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Caribic för din omsorg om min kyl... fast det var faktiskt min kompis kyl...

Just den kylen har jag kollat in noga eftersom den gick så mycket? Min uppfattning är att tillverkaren Jeanneau tagit lite för lätt på hur de installerar kylskåp/boxar. Jag tycker mig se tre fel i den installationen ( som inte finns på den utskällda tillverkaren Bavarias båtar! )

1  Boxen är lite för stor för båten och kompressorns storlek samt att isoleringen är lite klen. Boxen är på ca 120 liter och avgrundsdjup vilket skapar temperaturskillnader om man inte balkar av, men avbalkningar måste man själv fixa... inte svårt men varför inte få det från start?

2 kompressorn är dumt installerad, sitter utan ordentlig luftgenomströmning. Man bör ha inlopp av luft från kölsvin eller en egen kanal med inluft från tex sittbrunn. Utluft bör också ordnas för att få maximal kylning med konvektion ( varm luft strömmar naturuligt uppåt ) men här finns redan en liten fläkt vid kompressorn. Men inget utlopp. Ty lufthål mynnar vid stuven under diskhon och man skulle lätta kunna ha gjort några hål i överkant för ventilation in i ruffen. Lufthålen som finns från fabrik i stuven under diskhon är i underkanten... bra tänkt men gör bara nytta om det finns ett utlopp... vilket det inte finns. Inte snyggt kanske...

3 styrning av temperatur sker med en givare som sitter i underkant av kylflänsen. Detta är standard på många kylar... och experterna säger att det måste vara så? Jag är mindre säker för vad som verkar hända är att temperaturen går upp, termostaten slår till, kyla produceras och det blir kallt. Så långt okej. Men eftersom boxen är djup så rinner kylan nedåt och kyler nederdelen varvid överdelen snabbt tappar sin kyla, givaren rapporterar att det är varmare och sekvensen startar igen. Lösning här är att delvis balka av vid kylflänsarna så att det där är kallare ( för tex förvaring av fryst mat hemifrån ) och därmed även kunna skapa en sval i en hörna. En sallad som förvaras längst ner i kylboxen FRYSER till is...

Sammanfattningsvis är Jeanneau´s kylar - de jag sett - ganska dåligt isolerade, saknar bra ventilation av kompressorn och har en för stor och totalt oavdelat kylutrymme där termostatgivaren är osmart placerad? Resultat: den valda kompressorn som går ca 2/3 av tiden istället för ca 1/3? Allt detta går att rätta till med enkla medel men varför ska man själv behöva göra det på en båt som kostat EN komma någonting i inköp?

Och för att återgå till TS fråga om solceller så är väl kylen den grej ombord som drar mest kräm... så att isolera och balka av inne i boxen samt ordna ventilation till kompressorn betalar sig i mindre förbrukning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer mest troligt att införskaffa den mindre vikbara panelen på 40W tillsammans med en mppt regulator med display.

Jag kommer även att införskaffa ytterligare ett batteri så det totala antal ah kommer bli runt 320ah.

 

Min fundering är dock om mppt regulatorn med display kommer att kunna ersätta en batteriövervakare exempelvis bm-2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

batteriövervakare.. vad vill du den ska göra.OM du hskaffar en regulator som kan ge tillräckligt mycket ström, så kan du koppla in batterier och solceller via regulatorn. Den kan styra när laddning ska stänga av och när dne ska sluta ge srtöm vid vad spänning och vid vilken spänning den ska slå på igen.. Du kan läsa av hur mycket du laddat och förbrukat osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kikar på en vanlig batterimonitor så kan den tala om hur mycket jag förbrukat och batteristatus, sen har bm-1 och bm-2 en mätschunt på 100 respektive 200A (vad nu det betyder)

Skulle jag montera en mppt med display så borde jag väll rimligtvis kunna få fram samma information, det står att den kan visa hur mycket den tagit emot och vad jag förbrukat.

Jag är egentligen bara intresserad av hur mycket som finns kvar att hämta ur batteriet för att undvika att tömma dem.

 

Jag har även läst runt lite i olika trådar och börjat fundera, men visst borde det räcka med en regulator till en 40w panel som sedan är kopplad till 4st seriekopplade batterier?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror (obs, gissning, vet ej) att de displayer som man kan köpa till vissa regulatorer inte visar din förbrukning. För det krävs en shunt som mäter vad som kommer in respektive vad som går ut. De batteri-monitorer som jag sett har alla en shunt som kopplas in mellan minus-centralen och batterierna. Sen kopplar man minus från batteriladdare och regulatorer på minus-centralen.

Om en 40w-panel räcker är svårt att säga. En solpanel kräver sol och det har vi ju inte alla dagar i detta land. Själv har jag 2 x 44 W paneler platt på taket och en vikbar 85 W som jag lägger ut när behov finns. De fasta är kopplade till sin egen regulator och den vikbara till sin egen. På detta, och med 5 x 95 Ah AGM-batterier, kan jag hålla mig flytande upp till 6 dagar vid soligt väder. Men det beror naturligtvis på hur mycket man gör av med.

För att veta vad du gör av med jämfört med vad du får in i din batteribank är det enklast att montera en batteri-tank-mätare. Jag har en sk Battmeter från Odelco.

Så min rekommendation är fortfarande: Så mycket paneler du kan få plats och har råd med och så mycket batterier som du har plats och råd med.

Med en batteri-tank-mätare kan du komma fram til vad just du behöver.

Men...

Du ska inte seriekoppladina batterier. Jag antar du menar parallell-koppla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar min solpanel:

- Tyst, ingen installation eller service. Torka av smutsen då och då.

- Man lämnar båten vid bryggan en vecka -> alla batterier toppladdade.  Panelen laddar inte massor av ström, men den laddar hela tiden solen är uppe, många timmar blir det.

- Den verkar hålla jämna steg med min kompressor-kyl när jag ligger stilla några dagar.

Så jag ser inte behovet av bränsleceller eller separat elverk. Kör jag en normal dagsetapp på 1-2 timmar så är batterierna fyllda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sånhär i min båt, visserligen inte förbrukningsström inkopplad på regulatron eftersom jag mekade dit solceller och allt första seglingsdagen, kommer nog att koppla in det i vår. Jag kan se all laddning jag tagit emot ställa in vid vilken spänning den ska strypa laddning mm.

I Scampin hade jag likadan, där var förbrukningen inkopplad och visade både inkommande och vad jag förbrukat. Du kan åxå ställa in vid vilken spänning den ska stänga av, för att inte djupurladda, respektive starta igen.

http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=40



http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=40

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökt lite halvhjärtat att goggla på solcellsregulator och med battmeterfunktion men inte hittat. Kopplar man belastningen på uttaget på regulatorn borde den ganska lätt kunna ha koll på in och ut-ström.

Försöker senare. Startmotor, ankarspel och såna grejer kan man ju ha på sidan om. De drar så lite energi ändå och onödigt att shunta bort spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VArför har du seriekopplat batterierna?

Har du 50V system?

Använder du transformatorer för att öka/minsak spänningen till förbrukarna?

Kan va smart med högre spänning så slipper du lite spännigsfall eller kan ha tunnare kablar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du tömt dina batterier till ca 50% måste du ladda med 40W solcell riktad i bra solljus och optimala förhållande ca 50 timmar för att fylla tillbaka det du förbrukat. plus lite förluster. Så om du har den riktad söderut i bra vinkel och solen lyser hela tiden tar det nog en vecka drygt att tanka fullt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är egentligen bara intresserad av hur mycket som finns kvar att hämta ur batteriet för att undvika att tömma dem.

Fast då räcker en voltmeter. Gå inte under 12V, enkelt!

En voltmeter är enkel att koppla in, bara på förbruknings 12V någonstans.

En batterimonitor behöver mäta ström in och ut ur batteriet. Det blir lite meckigare med en strömshunt som måste monteras i närheten av batteriet och sedan dras kablar till instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på en regulator kopplar du in:

solcell in plus och minus

förbrukning ut plus och minus

batteri plus och minus

....klart

.....och du ser allt, spänning, laddning i A, antal Ah in, antal Ah ut, den stänger av aurtomatiskt vid den spänning du vill, startar automatiskt vid den spänning du vill och laddar upp till den spänning du vill.

Mekigt?.... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En voltmeter har en tunn kabel som kan dras ganska långt enkelt.

Ska all strömmen från förbrukningsbatteriet passera genom mätaren får man dra grova kablar ganska långt.  Om det inte finns en separat mätbox som man kan placera vid batteriet.

Om man vill ha mätaren på instrumenpanelen vid ratten och batterierna lågt ner i avskiljt utrymme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA såklart, en voltmätare drar ju ingen ström.

och den visar när det är läge att stänga av, koppla landström eller starta motor.

Självklart placera man regulator så nära batteriet som möjligt och använder befintliga kablar till förbrukning så det är ju det enda extra du måste dra.

Övrigt du ändå måste dra om du ska ha solceller är ju:

Från solcellen till regulatorn.

plus och minus till batterier.

Då får du batterivakt och allt på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett enkelt sätt att mäta stora strömmar med en voltmeter om man är lite klurig. 

Eftersom spänningsfallet i en ledare är helt proportionell mot strömmen kan man med en känd belastning påkopplad mäta upp spänningsfallet.

Ta t.ex en 50 W 12V glödlampa och koppla in den i elsystemet så den lyser. Då ska strömmen i en av ledarna fran batteriet vara 50/12A=4,16A.

Med voltmetern på känsligaste området kollar man hela kabeln och ser spänningsfallet. Kanske 10mV. Låt den ena mätsladden sitta kvar och stick med en nål in genom isoleringen 4/10 av ledarens längd och mät upp. Stick några nya ställen tills du får 4mV. Nu har du en amperemeter och kan mäta stora strömmar utan att ha en speciell mätshunt som också ska ha sitt spänningsfall. 

Har du tur så är ledaren så klen att du får två siffror t,ex 4,1A., dvs på voltmetern 41mV

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic 410 citerade ett inlägg från mig och skrev:

VArför har du seriekopplat batterierna?

Har du 50V system?

Men hallå...! angry

Det var ju TS som skrev att han tänkte seriekoppla och som jag därför avrådde från.

Gick visst lite fort när du läste där?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men hallåå. det var nog den som skrivit att han ska seriekoppla som jag ställde frågan till. har inte sett att någon avrått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå batmeter.

Har tittat på den här

http://30A Solar Charger Controller Regulator 800W Panel Charge Battery LCD 12V/24V

Kostar ett par hundra och har en mängd information. Registrerar och visar laddning och urladdning i Ah. Lite lustigt att man själv får göra subtraktionen. 

Det borde ju innebära att om förbrukare som kopplas via enheten så har man har en batmeter inkluderad i solladdaren. 

Utombordare med ladduttag, likspänningsaggregat, släpgeneratorer mm bör också kunna anslutas till enheten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte rktigt 100% vad du menar.

Jag tror det är en sån jag har. VAd är det för subtraktion du behöver göra själv?

Är det skillnaden mellan in och ut du tycker borde ses, så du vet netto förbrukning alternativt netto-back?

Den klarar 30A in och 30A ut så om du inte överstiger det kan du ju koppla in vad du vill.

Ja du har batterimätare såklart eftersom du ser spänning, hur många A den laddar med, hur mpnga summa Ah den laddat och hur många Ah summa du förbrukat mm. mm. allt går att ställa in och allt går att nollställa, fabrikinställa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...