Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fippe1

Solcell

Rekommendera Poster

Nu tar vi det lilla lugna här :-) jag skrev fel när jag skrev att batterierna är seriekopplade, de är självklart parallellkopplade. Så det är inga 50v i mitt system.

 

Jag är fullt medveten att en 40w panel inte är mycket och att en batteribank på 320Ah som är 50% tömd skulle ta ganska lång tid för panelen att ladda upp, motorns generator eller landström kommer att vara de två som står för den större laddningen. Panelen är i detta fall endast ett mindre stöd för att minska hastigheten batterierna töms på.

Enkelt förklarat, om jag har 320Ah och kylskåpet drar 3,5A då skulle jag klara mig utan att ladda batterierna i drygt 46h om jag inte tömmer batterierna mer än 50%

 

Om jag har 320Ah ett kylskåp som drar 3.5A och en panel som i teorin genererar 2.2A/h i 10h/dygn så kan jag klara mig utan laddning i drygt 58h om jag inte tömmer batterierna mer än 50%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen då så då har du ju koll på förbrukning och hur mycket du egentligen behöver.

Frågan är m.a.o. bara vad som blir snyggt nog?

Det kan ju bara du avgöra.

Har du ingenstans att stuva celler, så dom inte syns, och ta fram dom vid behov och ha bara det som är tillräckligt litet fast monterat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en sån med en display?

Vi har en batmeter som visar noll Ah som full batteribank och sen minus Ah för utnyttjad energi. T.ex brukar vi dra ur 50Ah från fullt. Då står-50Ah och när vi laddat fullt står det 0Ah

Hur läser man motsvarande på den du har?

 

Funkar den bra verkar det vara en komptent laddarpryl med allt samlat i en burk till ett fantastiskt pris.

 

En i reserv blir ingen stor kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en voltmeter kan man bra grovt uppskatta hur mycket kapacitet man har kvar i batterierna Har man en jättestor batteribank och en ganska konstant belastning så fungerar det hjälpligt. Det kan förvisso hjälpa till att hålla koll så man inte kommer ner till 12,3V eller lägre. Då ger man batterierna ett hugg i ryggen. Ett eller några hugg överlever de men till slut dör de. Beroende på batteriernas kondition, ålder mm är det svårt att avgöra hur lång tid det tar att komma ned till en kritisk nivå. Det finns inget bättre sätt att hålla koll på batterierna än en batterimonitor som räknar A in och ut och som kompenserar för Peukerteffekt. Batterimonitorn betalar sig på sikt.

Det finns solcellsregulatorer som visar A in/ut men funktionen brukar vara rudimentär, den räknar inte riktigt rätt helt enkelt. För att hålla koll skall all förbrukningsström passera regulatorn vilket bli lite svårt rent praktiskt. En batterimonitor har en shunta som kopplas in nära batteriet och sen kan själva instrumentet sitta långt därifrån och på en plats som är lätt att se.

Jag har provat tre olika solcellsregulatorer och jämfört Ah med NASA BM-1 och även kollat spänningen efter vila. BM-1 visar ett betydligt mera korrekt värde.

Numera har jag en 60A solcellsregulator med display. All min förbrukning går igenom den med undantag för invertern. Den har också en ställbar gräns för när belastningen ska kopplas bort eller kopplas in igen. Det är ett utmärkt skydd för batterierna. För landanslutning har jag ett nätaggregat som ger 23A/17V. Det är kopplat till “solingången” på regulatorn så att den får sköta laddningen (den är mycket duktig på det). Dessutom en extern temp.givare, placerad mellan batterierna så att laddningen är temp.kompenserad.

http://www.ebay.com/itm/60A-LCD-Solar-Battery-Regulator-Charge-Discharge-Controller-12V-24V-With-USB-TSR-/140898311979?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20ce319f2b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja min har display. Den visar inte nettoförbrukning utan:

Den spänning du har för tillfället

Om solceller ger laddning och hur stor ström

Summa Ah du laddat

Om du förbrukar och hur stor ström

Summa Ah du förbrukat

Sen ser du vid vilken uppnådd spänning den slutar ladda

vid vilken spänning nedåt den stänger av utgående ström

Vid vilken uppnådd spänning den startar utgående ström



Du trycke på en tangent som drar dej runt i en loop med info, efter några sekunder återgår den till att visa befintlig spänning, som är steg ett i loopen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örlogskapten fippe skrev:



Enkelt förklarat, om jag har 320Ah och kylskåpet drar 3,5A då skulle jag klara mig utan att ladda batterierna i drygt 46h om jag inte tömmer batterierna mer än 50%

Ja. Enkelt förklarat är det så. Men tyvärr... batterier måste man tänka lite mer komplicerat om?

För det första så är dina batterier inte fullt laddade. Om du inte har en rutin för full-laddning och kompensationsladdning ( man utjämnar inom ett enda batteri ) så har du kanske 90-95%, max. Sedan kan du heller inte beräkna kapacitet efter vad som står på batteriet. Det är ofta angivet så kallat C20, dvs en statisk last i 20 timmar som fabrikanterna mäter efter. Du och jag får aldrig ut så mycket....

3,5A är ganska mycket. Drar du 84Ah under ett dygn? Sedan går det fortare och batterierna orkar inte lika mycket andra och tredje dygnet. Det är bra att du siktar på att inte dra ur mer än 50% men redan detta är ganska mycket för ett vanligt vätskebatteri, dvs inte GEL/AGM.

Slutsats. Du har inte 320Ah att kalkylera med utan kanske 280 Ah i verkligheten. Ska du sedan vara omsorgsfull och vårda batterierna så ska du inte dra ur mer än drygt 1/3. Det innebär att du börjar skada batterierna redan efter ca förbrukade 92 Ah? Ett drygt dygn alltså....

Sedan vill jag inte verka som en pessimist men du kommer aldrig att få ut 22Ah i laddning från din 40W panel. Så mycket laddar den bara mitt på dagen gissar jag... Solpaneler är väldigt solvinkelkänsliga och även ganska känsliga för vilken tid på dagen det är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylen, som drar 3,5A kommer att förbruk mellan 20-30Ah/ dygn lite beroende på hur stor den är, hur isolerad den är och hur varmt det är. men en kylkomressor på 40W-50W används ju förmodligen inte till någon jättekyl.



Du får ut ungefär 3A i snitt under de fyra mest efektiva timmarna om du har perfekt sol och solcellen riktad mot söder i perfekt vinkel, det ger ca 12 Ah. något mindre timmarna innan och timmarna efter. Under optimala förhållanden på sommaren och du vrider solcellen, nästan heltidsjobb om du inte har en automatisk solföljare, så har du nästan 12 timmar med fullt solljus och några timmar till på morgonen och på kvällen.. så visst kan du vid optimala förhållande kräma ur kanske upp mot 40-50 Ah.... men då är det soljfångning som gäller och kan inträffa extremt sällan.

Vill du ha det lätt och gott. Skaffa så mycket celler du bara kan få plats att sprida ut.

Själv har jag som sagt 300W sammanlagt, varav 200 alltid. Ställer oftast upp dom i hamn. En 100W har jag undanstuvad. JAg har åxå närmare 400Ah batteribnk förbrukning, gelbatterier. Det behövs faktiskt inte många mulna dagar för att det ska börja krisa sej lite på höstkanten. På sommaren med många ljustimmar är det perfekt.



Men vackert är det ju inte. Om man inte, som jag, kan ta på sej dom (att se vakert på fula saker som är bra saker) ögonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du Caribic, nollställs de här in och urladdningssiffrorna varje dygn eller manuellt?

Summa Ah du laddat

Om du förbrukar och hur stor ström

Summa Ah du förbrukat

Jag menar, efter en sommar med 50 Ah laddning per dygn är du uppe i avsevärda siffror, finns det plats för dem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Summa Ah in och summa Ah ut nollställer jag manuellt.

Och ja om du förbrukar mycket så laddar du mycket, lika mycket som du har förbrukat. Siffror finns nog så det räcker.



När du inte är vid båten om du inte har förbrukare på laddar du ju tills det blir fullt, sen står det ju i stort sett still.



Är inte säker på när jag nollställde senast under förra sommaren men har för mej mätaren Ah in står på runt 3000Ah eller nåt nu, slängde ett öga för att kolla batterispänningen för nån månad sen.

Bra är ju att man får underhållsladdning även under vintern om båten står ute och är täckt med genomskinlig press.



Nollställning är väl egentligen intressant när man är ute under olika förutsättningar, vår, sommar, höst, med olika förbrukningsbehov, för att få en känsla av olika förhållandet mellan laddning och förbrukning. Så man lär sig när det är viktigt t.ex.att komma ihåg att förbereda för morgonsol, ta fram extra cell mm.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar bra. När nuvarande laddare pajar blir det en sån eller liknande. Kanske en 60A. Då tar jag trafon jag spart från en 30A laddare och kopplar allt till samma regulator. Även generatorn som nu är bortplockad skulle kunna gå samma väg.

 

En i reserv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nåt sånt blir det nog, i snitt, om det är hyfsat soligt och fast montage med ganska bra lutning mot solen.

Så vill man ha in sina 30-40 Ah i snitt med fast platt montage på ex en båt, bör du väl ha minst 100W om du ser till att dom inte skuggas.

Alternativt rigga upp 40W i exakt solvinkel och ha fullt upp dygnets ljusa timmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte verks dryg på något sätt men enligt det du skriver (som säkerligen stämmer) så antingen skall jag tapetsera båten men solceller skaffa en batteribank som är på minst 1000Ah om jag vill kunna ligga på samma ställe i tre dagar med kylen igång eller ha ett elverk och störa båtgrannarna 1-2h/dag

 

Hur klarar sig segelfolket på sjön? Har de ingen kyl eller står det ett batteri i varje förvaringsutrymme i båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tapetsera... ja, fast det är ju en tolkningsfråga. en 100W är ca 45cm bred och en dryg meter lång. det skulle räcka för dej om din kyl är på ca 50W och går normala 1/3 av tiden

Då har du en förbrukning på ca 30-35 Ah/ dygn (rätt högt räknat) på kylen så en 100W borde täcka ditt kylbehov hyggligt även om du har cellen liggande.

DIna 100Ah som du kan förbruka från dina batterier bör ju räcka till i stort sett 3-4dgr till kylen, det har du ju själv konstaterat tidigare, så allt från solceller är ju plus inom dom dagarna. 

Sen går ju teorier och praktik inte alltid exakt hand i hand. det mesta går att räkna ut men det enklaste är att mäta vad normal förbrukning är. Ingen kärnfysik såklart.

Eftersom kylföbrukningen verkar vara någorlunda klarlagd och du fortfarande märker att du måste ladda med motor efter dygn så måste något annat dra ur batterierna.

Jag har segelbåt!!

hade 200W på den förra båten och klarade lätt det behovet jag hade 1st 70L kylbox. Förra sommaren klarade jag behovet med 200W även fast jag har 2st rätt stora kylar men då sken ju solen hela tiden. När man seglar, vilket vi ofta gör på dagarna, så får man ju mycket skugga och dålig laddning, därför laddade jag mest under några timmar på kvallen och några timmar på morgonen. Därför ställer jag ofta upp cellerna mot masten, både på kvällen och sedan senare iför morgonsolen. Det var först i slutet av agúgusti jag kopplade in en tredje 100W Tycker ändå inte att jag tapetserar... men det är ju en smaksak, Vi gör det för vår komforts skull och om nån tycker det är fult så hoppas jag det finns annat att titta på, jag ser ju inte cellerna själv i normala fall om jag inte aktiverar mej för att titta på dom. Behöver dock landström eller motorgång om jag känner att jag måste ha varmt i varmvattenberedaren.

När jag seglade till gotska och söljde en cell överbord, så klarade vi oss fint med 100W uppåt en vecka.

 

En normal sommar, kommer jag definitivt att behöva ha alla tre igång. Tillgång och efterfrågan.

Du får skaffa större båt alternativt mindre kyl om inte strömen räcker, eller ladda med motor, elverk eller annat, fäst sånt tar ju åxå plats. Tror det finns tillräckligt med info i din tråd nu, så du kan snart doktorera i solcellernas vara eller icke.

God luck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är seglare med 100W solpanel (+10W till motor och 20W till ankarspel). Panelerna är horisontellt monterade. Vid upptagning vinklar jag om dem till nästan vertikalt mot söder. 180Ah batteri, 30-40 liter kyl som går hela sommaren. Kylen drar ca 15Ah/dygn, detta är ett uppmätt värde. Används inte båten sjunker värdet. Nästan ingen motorgång. Tack vare det nordiska, indirekta ljuset får man in några Ah även en mulen dag. I genomsnitt får jag ca 30Ah per dygn. Efter en mulen vecka har jag fortfarande mer än 50% av batterikapaciteten kvar. I år blir det 160W solpanel och 190Ah AGM-batterier. Samt ett 700W elverk som reserv men som normalt aldrig används men nu ska jag förlänga min säsong och kommer vi in i oktober så börjar det bli ont om solljus.

Jag är uppfostrad i en värld där kunskap = mätning, inte tro och gissningar. För att mäta energi mm använder jag bla en Turnigy 130A Watt Meter and Power Analyzer.  http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10080__Turnigy_130A_Watt_Meter_and_Power_Analyzer.html

Den är egentligen avsedd för modellvärlden men har visat sig  fungera utmärkt i båten mm.

post-43065-1394237806,6016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut, har du all förbrukning via den?

har du separat batteri, solcell och regulator till ankarspelet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder den för att mäta enskillda apparater när min nyfikenhet blir för stor. Kyl tex eller laddning från solpaneler.

Ja. ankarspelet har ett eget system. Kan även laddas från motorn men det har jag aldrig behövt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 100w panel hade vart trevligt om jag kunde ha, dock vill jag inte lägga en så stor och tung panel uppe på biminim då risken är att kapellet skadas. Sen är den lite svårt att stuva undan en så stor och klumpig panel,

 

Det bästa vore om jag kunde hitta en panel som är vikbar, jag har hittat två som är långsmala, jag skulle vilja ha en som är på 80-100w som är mer kvadratisk. Kanske får köra på två 40w paneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två mindre paneler är alltid bättre än en stor. Prisskillnaden brukar vara försumbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i :-) de mindre är dessutom lättare att stuva undan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Scampi hade jag 4st 50W och det funkade perfekt och jag hade ytor för dom, En framför och en bakom masten plus en på var sida. Har man dom, som jag, löst monterade och flyttbara så är det inte bara fördelar eftersom det blir fler att stalla upp, när man gör det, och mer kablar.

Nu har jag 2st större. plus en till ibland, dom liger en på var sida och den tredje, om den är framme vid segling under den ena. Nackdelen är att det blir något otympligare ett flytta runt men lättare att ställa upp empt tex bommen. Dom stora skulle inte funkat på Scampin. Dom som äger Scampin nu har bara 2st av cellerna framme och klarade sig bra med det förra sommaren.

Dartwind eller 24V är en bra leverantör på solprylar: http://24volt.eu/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, det var bra priser på monokristslina paneler.

 

En fundering jag har är varför skiljer det i volt, A, och mått på olika 50w paneler som är av samma typ (monokristalina)

 

Hittade två olika 50w paneler och den billigare är mindre i storlek har högre spänning men 0.08 lägre A.

 

Jag kan leva med att det är 0.08A mindre så den är ganska mycket mindre i storlek och vikt. Samtidigt då det inte skiljer mer än ca 400kr totalt vid köp av 2st så vill man inte vara snål om den ena är bättre än den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma diskussioner hade man inför förr förra och inför sommaren innan det.

Min första solcell jag köpte till min första båt, med en billig 5A regulatro, var på 50W och kostade runt 2600kr. Då gick diskussionerna att -nu när priserna gått ner så att även vanligt folk kan köpa.



Snabbt märkte jag att jag behövde mer solcell. Samma vår hittade jag på Sea Sea, faktiskt en till likadan solcell för bara 1500 kr.

Året därpå kunde jag köpa tre st. 50W och en mycket bättre regulator 30A för 2800kr.

Och förra året kostade två stycken 100W plus 30A regulator runt 2500kr

Nu ser det nästan ut som att priserna vänt uppåt, kanske på grund av de tullavgifter som skulle läggas på solenergiprylar från Kina. Så vad e billigt eller dyrt??



1991 kunde du köpa den örsta typen av bärbar, efter dom stora som var som en frysväska, telefon, med några timmars standbytid och extremt dyra telefonavgifter, 6krmin.. Billigt, når priserna dumpades. Då motorola genom vägg och betong mindre kan dom inte bli mellan 16000kr och drygt 20000kr. Nu får man ju en motvarande på köpet om du köper en liter mjölk.



Solceller oavset vad dom kostar, så är dom säkert värda sina pengar för vad som ger i fprm av el, kärlek och värme.

 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du beställt ifrån 24volt? Jag blev lite skeptisk när de endast tar förskottsbetalning,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt från 24volt.eu fungerar jättebra. Handlar även från solarlab.se, ibland lite dyrare men också bra att ha och göra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt från dom, jag tror sammanlagt 5 ggr de tre senaste somrarna, det funkar. Första gången fick jag för mj att en funktion på regulatorn var fel. Laj mejlade, fick savr och snabbt en ny regulator och ett fraankerat returkuvert för den gamla. Det visade sig att det var samma fel på den nya. Felat bestod i felskrivning i bruksanvisningen. Att en knapp skulle kunna stänga av regulatorn fast det var någon natt-timer-funktion.....=)

Förra sommaren tog det lite tid att få hem ny, förskjutet några dagar, fast jag bidrog till missen eftersom jag i mejl förslagit att jag skulle hämta vid besök eftersom jag den kommande veckan skulle uppehålla mej i närheten på Österlen. Dom flyttade verksamheten från, någonstans i norr, till Skåne förra våren.

Så inga problem där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...