Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fippe1

Solcell

Rekommendera Poster

Jag har en liten fundering, jag planderade att införskaffa ett litet elverk på 950w som skulle kunna ladda batterierna när dessa tar slut, men nu vet jag inte om detta är en så bra idé som jag tyckte från början.

det bästa vore att batterierna aldrig blev urladdade, jag började därför kika på solceller istället,

idag har jag ett startbatteri på 90ah och två st förbrukare på totalt 140ah ytterligare ett skall läggas till på 70ah. det som drar mest är  kylskåpet.

hur många watt bör panelen vara på.

sen näste fråga, då jag sitter och åker runt i en Americans dc (maxum 2400scr) så kan jag inte komma på något bra ställe att montera en panel på.

först var jag inne på att montera en mindra på pulpit, sen om man skulle ha en större vikbar som man kan lägga på biminin och sist om man skulle monterat två långsmala på var sida om båten. jag tycker det är svårt att bestämma hur man ska ha det utan att det blir risk för skador eller fult.

har ni några tips.

bilden visa en likadan båt.

 

post-10016699-1394237800,4128_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Placering, till att börja med... finns plats på däck för en tunn lite böjbar panel? Eller två små..? Jag har visserligen en segelbåt, men så här blev det på min båt (...bilden). Man KAN ha stolpe i aktern, men jag tycker det är ganska fult. Att ha en man plockar fram/tillbaka gillar jag inte, jag vill att panelen alltid laddar när solen skiner utan att jag behöver fundera. Det betyder att batterierna alltid är fulladdade när jag kastar loss från hemmahamnen.

Storlek på panelen är svårare. Man brukar säga att man inte kan ha för stor, så jag säger - kläm dit en så stor som möjligt! Jag har idag 2x16W, vilket i teorin laddar 16A räknat på 12 timmar laddning och en verkningsförlust på 50% pga montage som inte är vinkelrätt mot solen. Detta räcker inte för att hålla en kyl igång dygnet runt, och utan att veta mer kring vilken kyl du har, eller vilka andra förbrukare du har (plotter, tv, lampor etc etc) är det svårt att svara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det dumt låta motorn stå på tomgång och ladda i 1-2h, en modern utombordare går ju riktigt tyst och drar relativt lite bränsle.

Sotar motorn igen, eller blir det onödigt mycket timmar = värdeminskning?

Är ju klart enklast och kostar 0kr i inköp :)

...för mig skulle det bli några timmar/år, oftast hinner man ju ladda upp när man har landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt och dumt men det kan störa båtgrannarna om du ligger så till. Jag har en vikbar solpanel på 50w som jag lägger ut på däck när båten ligger i hemmahamn. På så sätt är alltid batterier fulla när jag åker ut. Det som en solpanel laddar när man drar igång kylskåp, kör spis och Webasto värme mm är försumbart. Se till att ha en rejäl batteribank som räcker några dagar med en kraftig batteriladdare som du kan ladda med i gästhamn.

Jag har även Ctek Smartpass och 250S Dual som hjälper att toppladda batterier när man kör motorn eller från solpanelen.

 

Har du plats och ekonomi så är en bränslecell jätteintressant, titta på Efoy finns i olika storlekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har batteribank för 2-3dygn(100A + 300A) och en 25A laddare. Så klarar mig oftast, så säg att man skulle köra motorn 10h/år för att ladda. Motorn hörs ju inte om man står på bryggan...så man stör inte så många om man laddar när det är lämpligt.

Fullladdat har man ju dessutom när man drariväg, sen laddar det ju mellan resmålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag tycker jag man ska sätta 50-100W paneler. För många räcker det. En 50W panel ger i genomsnitt 4x50=200W per dygn under sommaren. Köp bara monokristalina paneler, de har högst verkningsgrad i förhållande till sin yta. Satsa gärna på flera små paneler, brukar vara enklare att hitta plats och skuggas en så ger de andra i alla fall ström.

Samtidigt är inte tanken på elverk helt fel. Antar du tänker på typ Kipor inverterelverk. Tysta och lätta, enkelt att bära iväg eller ställa på badbryggan. Kan man ställa den i motorrummet blir det oftast väldigt tyst. En variant är lite solpaneler och ett elverk för de svåra stunderna. Visst kan man ladda med huvudmaskinen, om den ger bra laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte den lilla bokstaven h.

 

Det blir mer begripligt då. Laddar man fyra timmar så blir 50W till 200Wh.

 

Glöms ofta bort även i broschyrer att skilja på effekt och energi.

 

Även förträfflige PeterK glömde sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att du laddar runt 40A när du kör din motor på tomgång?

Har du gjort av med halva din bank ca200Ah behöver du köra motorn ca 5tim för att ladda fullt. Så är tanken att ladda med motorn ofta istället för en rejäl batteribank så kommer inte 10tim/år att räcka på långa vägar. Nu har du ju en rejäl batteribank så för dig antar jag att det endast är i undantagsfall du behöver köra motorn.

 

..glömde lilla h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det handlar ju om nån gång, för att klara ett dygn extra(inte ladda fullt). Och då går det ju snåla på strömmen. Sitter en 70A generator på Veradon, så höjer man tomgången lite så borde ju ladda lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur Veradon laddar. Själv har jag en Yamaha 300Hk som jag laddar via Ctek Smartpass och den laddar ca 25A vid tomgång och ca 40A vid marschfart. Tror att generatorn är på 50A. Har en batterimätare Odelcos Battmeter 3 den är helt suverän att ha koll på laddning, förbrukning av batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blybatterier tar inte emot så mycket som generatorn ger dessvärre.

 

Man kan räkna med att för full laddning från tomt batteri behövs minst tio timmar laddning. Har man då 300Ah så klarar man det med tio timmar och 30A. Batterierna sväljer inte mer så det blir timmarna som måste till. Visserligen tar de högre ström i början men också mindre mot slutet.

 

Solceller eller bryggström är lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligga på tomgång känns inte aktuellt då en del människor redan kollar snett på en när man kommer med en amerikansk båt med V8, tror jag skulle bli avrättad på plats om jag skall ligga 4h på tomgång för att ladda batterierna.

En solcellspanel känns som att det skulle kunna vara en vettig lösning då den ändå laddar lite hela dagen och på så sätt iaf minskar hastigheten jag tömmer batterierna.

Förra säsongen kunde jag ligga i två dagar på samma ställe, tredje dagen var förbrukningsbAnken inte så pigg och orkade inte driva kylskåpet.

Min förhoppning är att ett batteri till och en solcellspanel på 40-50watt kan göra att jag skulle kunna ligga tre dagar utan större problem.

 

Nu är valet mellan poly eller monokristallin.

 

Får se vad båtmässan i mars har att erbjuda, kanske kan hitta något vettigt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur mycket, långt, du åker varkje gång och hur länge du vill vara ute (hur mycket laddar du)?

Hur mycket drar dina förbrukare och hur stor batteribank har du?

Om du står i hamn länge mellan turerna och har stor bank så kan du ha lite solcell som laddar mellan turerna.

Om du vill ha in så du klarar dej och har batteribank för några dagar, se till att du har typ 3ggr maxförbrukning. Kylen går ca 20 min / timme så om du har 3ggr kylförbrukningen när du får bra ljus, så laddar du dygnsfröbrukningen på 8 timmar vid optimala förhållanden.  Resten av solljuset samt motorladdningen blir plus. När det är mulet komme rdu dock att gå back, då laddar du 1/6-1/10 kanske.

Annars om du har plats, se till att ha rejält med batteribank och rejält med solceller.

Själv har jag två kylboxar, dom drar väl ca 3-4A/ st

Har 360 Ah förbrukningsbatteri och 300W solcell.

Mina solceller har jag fixat till så att dom ligger löst på däck och jag kan ställa upp dom när jag e i hamn. HAr visserligen bara testat just på den här båten föra sommaren, när det var soligt hela tiden, men i stort sett hela sommaren hade jag 200W på däck och ställde ibland upp dom på kvällen, ibland så att dom tog morgonsolen. Sent på hösten hade jag ytterligare en 100W. JAg kan ha dom liggande så att 2 st ligger på varandra när jag segler och kan sprida ut dom i hamn. HAr aldrig behövt landström eller köra motor för att få ström.

Får in mellan 15-20 A.

På min förra båt hade jag drygt 200Ah batteri en kylbox som drog 3-5 A 200W solcell, räckte gott och väl.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligga på tomgång gör väl inte så mycket bara du lägger dig så att avgaserna inte blåser in mot andra båtar, nästan lika illa som när nån röker i medvind båt eller båtar bredvid.

Samtidigt, om du inte lägger dej vid en båt som ligger helt öde i ingemanland så bör dom ju räkna med att det kommer andra.

Vissa tider, mitt i natten eller tidigt från 3 till 5 på morgonen, innan folk gått upp eller gått och lagt sig, kan ibland anses som extra störande har jag fårstått.

Tjäääna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo har ganska bra koll på hur mycket jag förbrukar och hur länge jag klarar mig. Med jämna mellanrum besöker vi ställen med landström så brukar inte vara något problem.Kommer inte slänga upp solceller i onödan, då skall jag ha ett verkligt behov.

Är ju skillnad på starta en V8 med raka rör och en verado som knappt hörs på tomgång, inte så svårt hitta en lucka på 1-2h då man kan pytsa i lite ström så kylen håller ett dygn extra(om det nu skulle behövas).

Men håller med om att det är smidigt med solceller, så nog är det möjligt det kan bli en tunn variant på taket(alternativt lös).

Med sunt förnuft kommer man långt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många motorer har ett relä som gör att laddning inte sker vid tomgång eller att det är reducerad laddning. Syns tydligt om du skaffar en batterimätare ( väldigt bra att ha... ) och då vet du också om du behöver köra motorn eller ej?

Annars tycker jag att du ska satsa på två smala solceller fast monterade på däck där man normalt inte går så mycket. Och en stor utvikbar solcell som du lägger ovanpå biminin? 

Plus att du sätter in ett batter till, så du har tyra stycken. För du ska bara ta ut kanske 30% av kapaciteten för att få lång livslängd på batterierna. Har du då ca 250Ah att tillgå så har du bra möjlighet att driva kylen även en regnig och mulen dag utan att djupurladda batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 4 batterier 100A/st, dock ett som startbatteri.

Räcker det inte till så blir det installera solceller, men är rätt säker på att jag kommer klara mig utan i år.

Känns dock bra att det går nyttja motorn utan att den tar skada. Syftet är dock inte att behöva ladda med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm

Läser ett tidigare inlägg som att du körde ur förbrukarbanken en eller flera gånger tills den inte kunde driva kylskåpet längre.

Låter inte bra. Risken är att du har försämrat kapaciteten rejält i banken och kanske bör fundera på nya fräscha batterier också?

Inte billigt, jag vet, men batterier som dragits ur så att spänningen understiger 10,5 V (gränsen när många kylskåp stänger av sig) brukar inte bli sig själva igen.

Annars håller jag med många ovan om att så mycket batterier man har plats och råd för och så mycket paneler som man har plats, råd och tycker ser OK ut.

Själv håller jag mig flytande en solig sommardag med 2 x 44W platt på rufftaket och 1 x 85W vikbar på lämpligt ställe. Dessa stödladdar mina 5 x 90 Ah AGM-batterier i förbrukarbanken övervakade av en Battmeter 3. Funderar nu på var jag kan få in några fler batterier... blush

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilket inlägg du syftar på, men jag har inte kört tomt.

För mig är tomt = 50% kvar = ca 12,2 volt vid vila.

Och lasta på så mycket batterier och solceller man har råd med är ju inte vettigt, man anpassar efter behovet :)

Tömmer man batterierna till 50% någon gång per år gör ju inget, men som backup har man motorn och ladda med så man slipper skada batterierna. Utifall det skulle gått mer än beräknat. Man vill ju inte släpa runt på mer utrustning än nödvändigt, är ju inte miljövänligt det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väldigt bra om man kan klämma in mer batterikapacitet.

Ökar man Ah (lilla h= timmar) till det dubbla har man ökat batteriets energiupptagning med det dubbla när generatorn laddar. Minst.

Låt vara att det handlar om hur mycket generatorn mäktar med vid tomgång. Kanske höja varvet eller minska generator-remskivans diameter.

Sällan är generatorn för svag om man har en 60A generator men har man 300-400Ah batteri kan en större generator vara en tanke för att inte överanstränga generatorn. Den blir ju lite extra varm om motorn bara puttrar. Generatorn ska ju helst snurra fort så den får sin fläktkylning. Känn på generatorn. Går det att steka fläsk på den så kolla in en reserv storleken större att ha med för byte om det skiter sig.

Kolla generatorns maxvarv så den inte blir övervarvad om du byter remskiva till modell mindre.

Stora remskivans diameter/Lilla skivan x motorns maxvarv får inte överskrida generatorns maxvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så oavsett hur mycket batteri man har så skall man stoppa i mer :)

Det låter inte vettigt i min öron, man anpassar efter behovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej verkligen!

Behovet ska tillgodoses men det är omåttligt omättligt.

Hoppas att de nya batterierna blir var mans batteri. Då kan man nästan dra ur hela kapaciteten.

Med planande båt ska man givetvis tänka på vikten. Seglar man eller åker snipa blir det bara lite stadigare gång med mer blybatterier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa av oss som seglar tänker också på vikten på båten...

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men då är båten tidvis ett sportredskap. Klart det finns mellanting men har hört talas om att man städar ur det mesta och ökar nån procent i fart. Den pocenten bjur jag på när dom seglar om frugan o mig vilket har hänt.

Båten vår är lugn och fin och skrotet ombord bra att ha-grejer när man måste oppfinna nån ny oanvändbar sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag syftade på TS som skrev:

Förra säsongen kunde jag ligga i två dagar på samma ställe, tredje dagen var förbrukningsbAnken inte så pigg och orkade inte driva kylskåpet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag sitter med samma funderingar . Kollade på Erlandssons brygga i höstas Lutar mot deras vikbara som finns i 2 veritioner 40 eller 80w .Som man då kan lägga uppe på kapelet .

Mvh Torgny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på att montera en bränslecell?

Jag satte själv in ett Honda 2,0 elverk som jag monterade fast i motorrummet, med extra ljuddämpare fick ner det till 77 dec men tycker fortfarande att det stör så det körs bara i nödfall eller kortare stunder, om jag bara känt till bränsleceller när jag bestämde mig för elverket så hade det blivit en sådan istället tillsammans med en strömkonverter.

http://www.seacomfort.se/sv/branslecell/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bränsle cell hade varit trevligt då den både är tyst och hyfsat effektiv, dock så är priset lite saftigt för min smak.

Jag får klura vidare och se vad man kan åstadkomma,

Det bästa skulle kanske vara en solcellspanel som man lägger på biminin när man är i hamn, den energin är trots allt gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostnaden för en KWh blir ca 5kr med bränslecellen om jag tolkar rätt.



Någon som räknat på vad kostnaden blir med exempelvis en diesel- eller bensingenerator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostnaden ligger nog i samma storleksordning, mer service men bränslecellen har ju en begränsad livslängd?

 

Fördel för en bensinare är att du får ut 230V och de laddarna är mer effektiva för att toppladda batterier. Plus att folk nu börjar plocka in mer och mer av vanliga 230V prylar i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...