Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jussi79

Kylskåp i båten vertikal installation?

Rekommendera Poster

Har fått tag i en gammalt kylskåp men fullt fungerande men undrar ifall man kan installera den som liggande istället får stående? Har försökt forska internet men hittar inget svar. Har ingen plats att installera den stående men nog liggande som även i mitt tycke är bättre för kylan hölls inne när man öppnar dörren/luckan...

 

Har även kontaktat bolaget som märket är men de har inte kommenterat/svarat på frågan ännu.. Månne kompressorn tycker illa genom att den ligger på sidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med nån kylmontör. Dom bör ha koll på det här.

Det har att göra med hur kompressorn sitter, den kan bara sitta i ett bestämt läge och tål inte hur mycket lutning som helst. VAd som egentligen händer och varför det kan bli fel, har jag inte satt mej in i.

Efter kompressorn är det ju vätska och framför komressorn, i den kalla delen är det gas.

Det kanske går att vrida kompressorn så att den ligger rätt. JAg tro inte resten av skåpet tar stryk. Om det är ett gasoldrivet kylskåp, så fungerar det på nåt annat sätt som jag inte har en susning om.

Tjäna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att kompressorn skall stå som den är tänkt att göra från början. Den innehåller ju olja som skall kyla och smörja och det kanske inte är lämpligt med för mycket lutning. Men om rören till kompressorn medger det så kanske den går att vändas i rätt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att oljan i kompressorn inte ska rinna ut ska kompressorn stå upprätt. Kylskåp/kompressorer ska helst transporteras upprätt och minst stå upprätt 3 tim innan de tas i bruk. Ev kan även det bli problem i kondensorn, där ska ju gasen från kompressorn övergå till vätska. Ligger den ner så finns risken att det inte är vätska som kommer till expansionsventilen och då fungerar den dåligt med dålig kyleffekt som följd. Ett absorptionskylskåp (gasol) är väldigt mycket mer känsligt för lutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...