Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Nybbe79

Då blev man båtägare :)

Rekommendera Poster

Var och kollade idag på en Finnmaster 5700 open med 115hk Yamaha, har endast gått 22timmar.. Det var bara att slå till :)

Men var fasen är sommaren? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på det, aldrig något jag gjort tyvärr. Brukar alltid gå via dropbox isåfall, om korten blivit tagna med mobilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är från -2010 som har gått 22h. Förra ägaren har servat den en gång och efter den servicen har han kört med den ca 7-8h, kommer inte ihåg datumet när den servades men det kanske är lika bra att lämna in den på service nu med tanke på åldern? Båten har stått i en varm bilhall varje vinter, jag tittade på oljan och den såg ut som ny, vad tycker ni, lika bra att serva den innan sjösättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du serva en bil som stått i varmgarage och endast kört ca 200 mil sedan sista servicen? Om det är som du säger med varmgarage, oljan ser ny ut osv så skulle jag köra denna säsongen utan att serva om motorn. Du kommer kanske köra 30- 40 timmar i år och då blir det lämpligt att göra servicen i höst efter ca 50 timmar efter senaste servicen. Kanske skulle jag kolla att oljenivån i slutväxeln är korrekt. Serviceintervallet brukar vara 100 timmar eller en gång per år.

Men du kommer säkert att få de flesta förslagen om att serva innan sjösättningen, för båtfolket brukar vara lite ängsliga av sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det låter dumt men som rookie kommer det komma många dumma frågor:) Det som min fundering är att tex. impellern ska väl bytas var tredje år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga dumma frågor och jag beskrev bara vad jag själv skulle göra. Impellen skulle jag kolla genom att se att det kommer bra med vatten i skvallerstrålen. Vore konstigt om en impeller skulle vara slut efter så få timmar och relativt få år.

Men känner du dig lugnare med att kosta på dig en service, gör det, för det är relativt små pengar i sammanhanget. 

Jag redovisade bara vad jag själv skulle göra och det är utifrån mina erfarenheter och skruvanden på motorer. Jag är en ren amatör men gillar och har alltid servat mina egna motorer både i bilar och i båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, har ringt två serviceställen (en auktoriserad Yamaha)

Ingen tyckte det var nödvändigt med tanke på att den redan är servad en gång, dom tyckte att jag skulle serva den inför nästa vinterkonservering, ang. impellern så var det inte heller någon fara.. bara att vänta in sommaren då smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En får gratulera till ett gôtt köp :-)

Ställer man inga dumma frågor får man ju som bekant inga svar, så ställ på :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar smiley

De ligger någonting i det du skriver smileyyes

Jag försöker lägga upp några bilder på båten men det blir bara en tom ruta,gör jag något fel eller tar det lite tid innan bilden kommer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är de bilder/na som Du försöker lägga in för stora. Minska dem lite och se om det fungerar då :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till båten - ser kanonfin ut!

 

Som serviceställen och andra säger i tråden, så behövs förmodligen ingen service rent tekniskt/mekaniskt.

 

Jag hade lämnat in den i alla fall och anledningarna till det är;

- ett protokoll som visar att servicen är gjord.

- då det var osäkert när förra servicen var utförd tidsmässigt.

- kontroll på driftstimmarna tills det är dags för nästa service, om det blir många timmar under säsongen.

 

Impellerteorier finns det många, men då kan den bytas också - och sedan väljer du själv intervall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, den ser kanon ut!

Jag vet känslan, jag uppgraderade precis min gamla 640 Pilothouse till en ny Quicksilver 755 Pilothouse på båtmässan nu i Göteborg.

Och jag undrar också var sommaren är :)

 

 

post-24166-1394237798,5075_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!!

Grattis själv, Örnvik/Quicksilver är kanonfina båtar, tittade först på en Örnvik DC men insåg att en bowrider skulle passa oss bättre, fastnade för Finnmaster..

Tror faktiskt sommaren är runt hörnet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt! Jag blev båtägare i somras och är också lite av en rookie. Var nära att köpa en likadan som din men av en tillfällighet blev det en AMT 185 BR med en Suzuki 115 hk. Jag är övertygad att du blir nöjd med din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske gör något av en trådkapning nu men...

Jag var själv sjukt nära att göra exakt samma byte på mässan. Fortfarande sugen. Bytte du in 640:n? Vad landade kalaset på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, men får hämta den om några månader, har nyss beställt drag till bilen :)

Jag börjar i den änden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...