Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jingo

Ny båt, bottenmåla eller inte?

Rekommendera Poster

Hej!

Börjar fundera på hur jag ska bete mig med min nya Sandström när det gäller första bottenmålning i vår.

Båten ska köras i Sthlms skärgård. Den kommer ligga i hela sommaren. Hyfsat snabbgående (25-28 knop).

Ska man bottenmåla innan första sjösättning?

Hård eller mjuk färg?

Strunta i bottenfärg och köra till en tvätt 2 ggr/sommar?

Andra förslag?

Tips och synpunkter tas tacksamt emot.

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först; Grattis till nya båten.

Jag tycker du ska försöka ta reda på vilka krav som kommer att gälla för bottenmålning i Sthlm skärgård, det kan mycket väl gå åt samma håll som det nu lutar i Mälaren, d.v.s ingen bottenmålning alls. Om det blir så vore det smartast att inte bottenmåla alls eftersom du då måste avlägsna all färg igen. Däremot är det bra att lägga på epoxy för att hindra vatteninträngning, ytan blir då samtidigt hårdare.

För att hålla botten ren kan man köra båtbottentvätt någon gång per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Grattis till nya båte.

Inom Stockholms län har man via Miljösamverkan Stockholms län som mål att fasa ut bottenfärger med gift i.

Mjuka bottenfärger kanske kommer att vara tillåtna om de är giftfria, men då håller färgen inte beväxningen borta tillräckligt bra.

Epoxibehandla och tvätta några gånger om året tycker jag. Det blir troligen samma kostnad, men mindre miljöstörande och även mindre vårjobb för dig.

LeFant har lite löst erbjudit sig att pigmentera epoxi i en kulör som jag vill ha (röd), så om du inte hittar rätt färg i handeln så kan du ju ta kontakt med dem.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger jag iofs i Mälaren men veckolånga utflykter i Saltsjön utanför Stockholm. Men för min del är det enbart Epoxi grundfärg och borstning som gäller.  Funkade bra förra säsongen. Hade tidigare Mille Racing mjuk bottenfärg som var ett kladdigt elände att slipa och lägga på varje vår.

Båtkompisen som parkerar permanent i skärgårn hade en del snäckor och behöver jobba en stund efter upptagning. Men kortare tid än omslipning och målning tar. Han har en snipa som inte är så påverkad i toppfarten av lite beväxning.

Själv är jag inte beroende av hög toppfart och störs inte av beväxning. Som ändå kommer även om man har bottenfärg på.

Det är enklare att lägga på bottenfärg än att ta bort den. Varför inte prova en säsong utan? Får du oacceptabelt mycket beväxning så kan du måla nästa säsong?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med alla ovan och säga att jag lagt bottenfärg på HT-båten för sista gången. Sedan ett antal år gäller endast epoxigrund - det bara för att skydda sig från att gelcoten släpper igenom vatten till glasfibret eller om man får för sig att dra upp sig på en sandstrand.

Som jag förstår det på dina krönikor så verkar du pendla en hel del Stavsnäs-Nämndö, ingen strecka som är jättekul att fisköra särskilt ofta heller så egentligen skulle jag tro att du klarar dig på att hålla koll på tulpaner och köra ett par ggr med en Scrubbis-borste - supersmidigt på småbåtar, speciellt om man inte tvätt på behörigt avstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt hade v.t. 30 år på nacken och typ lika många färglager på sig. så jag satt inte i samma situation som TS och kanske du själv. Jag körde tapetklisterbaserad färgborttagningsmedel, skrapa med rundade hörn och till sist fick jag slipa bort det som var kvar. Har aldrig haft en omålad båt att måla men rent logiskt skulle jag rugga upp ytan lätt med slippapper, torka av och sedan måla epoxi - rätta mig gärna om jag tänker galet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen och synpunkterna.

Det här med epoxi är nytt för mig, såg någonstans att man ska matta ner ny båt med sandpapper och sedan rolla 4 lager.

Är det så att båten måste i sjön snabbt efter det eller kan man göra det när som?

Såg på Lefants sida att man ska bottenmåla max 4 dagar efter man epoxibehandlat.

/Jingo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Lite nyfiken. Hur viktigt är det egentligen med epoxi på morderna båtar?

Min båt som är ifrån 2013 har jag inte bottenmålat eftersom den mest ligger i insjö (ingen påväxt). Är verkligen nyare gelcoat så känslig för vatteninträngning? I insjöar ser man väldigt sällan båtar som är målade som inte tidigare varit en havsbåt.

Om gelcoaten hunnit suga åt sig lite vatten borde väl det sannolikt försvinna med tanke på att båten är på land halva delen året?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi hört samma tips. Antalet lager kan väl variera men 4-6 beroende på vad som står på burken, men jag har siktat på 4 och målat tills färgen tar slut.

Hade jag varit i den sits hade jag helt klart testat en säsong utan att sedan lägga på någon bottenfärg på epoxin och istället eventuellt tvätta framåt tulpansäsongen.

Epoxin har inte samma krav på att komma i sjön som bottenfärgen. Måla när tempen tillåter och känn dig förberedd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen är det inte saltet eller klägget som gör att man ska epoxibehandla sin botten - även om jag kan tänka mig att bottenbeväxning kan accelerera vatteninträningen något litet, kanske en mildare version av att inte rengöra skärmkanterna på bilen vintertid och undra varför det bildas rostbubblor.

Min flickväns pappa köpte en sprillans ny liten eka till insjön och fick rådet att smacka på epoxi från början - alltså med modern gelcoat (om den nu har ändrats - tror inte det) och ej saltvatten som farvatten. Jag har dock en känsla av att det är lite småhetsigt, det kan säkerligen finnas flera faktorer som tar båten allt snabbare mot skrotning än just detta, men själv gör jag det mesta som står i min makt för att slippa vatteninträning akteröver och då kan jag lika bra måla hela kalaset. Det känns dessutom bättre när man attackerar den med högtrycken och den snaggade rotborsten vid upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Bor i luleå och skulle aldrig bottenmåla båten. Varken snyggt eller nödvändigt här uppe. Dessutom drar man på sig ett underhåll av denna bottenmålning under alla åren man ska begålla båten. Jag tvättar hellre än målar.

 

Men ni har ju tydligen betydligt atörre problem med påväxt söderut än vi här uppe. Varför man bottenmålar en ny båt här uppe fattar jag inte. Skulle säga att många gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte bottenmåla , det kommer nya krav ang spolplattor på båtklubbar i Sverige . Förmodligen kommer detta att fördyra för båtägare , men är man lite smart så tar man otyget att inte bottenmåla så borde man inte behöva bidraga till dom extra kostnader det medför.

Nu gissar jag lite ;-)

Själv hade jag en dc från -86 som aldrig målats , eller epoxi grundas..

Bättre för , nä...tror inte det .

 

Tror att alla båtklubbar kommer eftersträva att medlemmarnas båtar minimerar bottenfärg ! För då slipper man investera i dessa spolplattor och reningsverk som kommunerna kräver om några år ....

 

Är själv varvschef , och tyvärr inte 100% insatt ännu i kommande problem! men vi diskuterar detta mycket och ofta .

Kommuner kräver handlingsplan från oss klubbar inom snart framtid !

 

Där är vi ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/20/2014 at 6:51 PM, stewe said:

Hej!

 

Lite nyfiken. Hur viktigt är det egentligen med epoxi på morderna båtar?

Min båt som är ifrån 2013 har jag inte bottenmålat eftersom den mest ligger i insjö (ingen påväxt). Är verkligen nyare gelcoat så känslig för vatteninträngning? I insjöar ser man väldigt sällan båtar som är målade som inte tidigare varit en havsbåt.

Om gelcoaten hunnit suga åt sig lite vatten borde väl det sannolikt försvinna med tanke på att båten är på land halva delen året?

 

 

Jag sitter i samma båt. Måste ta bort bottenfärg men är inte sugen på att måla med epoxy. Gelcoaten är som kakel coh suger vatten. Du verkar ha klarat dig och jag ligger i Mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/21/2014 at 5:26 PM, Stormbrother said:

Jag Bor i luleå och skulle aldrig bottenmåla båten. Varken snyggt eller nödvändigt här uppe. Dessutom drar man på sig ett underhåll av denna bottenmålning under alla åren man ska begålla båten. Jag tvättar hellre än målar.

 

Men ni har ju tydligen betydligt atörre problem med påväxt söderut än vi här uppe. Varför man bottenmålar en ny båt här uppe fattar jag inte. Skulle säga att många gör det.

Ingen epoxyprimer heller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...