Gå till innehåll
tisdag 09 juni 2026
Classe60

AQ145 svag på högt varv

Rekommendera Poster

Har en Ockelbo DC21 med en AQ145 B21. Den går fint upp till 3000 varv och tempen är nära rött men det funkar bra. Om jag drar på så går tempen in på rött och motorn tappar kraft. Har kollat värmeväxlaren men den är sval. Problemet kom efter att jag bytte kamrem men kan det ha med det att göra?

Tacksam för alla tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kolla att du inte fått en förskjutning av kuggarna när du bytte kamrem. Kolla att märkningen på remmen stämmer med den på hjulen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Nu var det inte jag som bytte utan en båtmek på klubben, bäst be honom kolla.

Lite nyfiken på hur du menar att missad kugg kan påverka kraft o värme vid högre varv? Låter som motorn kan ta skada om man kör med en felaktigt monterad kamrem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du sa att det skett efter kamremsbytet så ligger det nära till hands att kolla först.

På en AQ145A (som egentligen är en B23, B21:orna kallades AQ140), så leder trasig/felaktigt monterad kamrem inte till totalhsveri, jag har testat...

Det fel jag kan tänka mig är att tändningen och ventilspelet hamnat något i osynk pga att kamremmen förskjutits en kugg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft samma motor och hade ett väldigt problem med att få kamremmen rätt. Hur jag än följde anvisningarna så blev en kugg fel. Till sist satte jag dit den med egen tanke och jag fick den rätt.

Du gick motor på höga varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter kamremsbyte kollas alltid tändningen.

Säkrast med kamvinkelmätare då den tar hänsyn till brytarens gap och ev dwell(mekaniskt glapp).

Tändning ska framgå på insugsljuddämparen, 8-10 grader för övre dödpunkten vid 750-900 varv.

Kamvinkel vet jag ej om den framgår men på normala VP radfyror är den 59-65 grader har jag för mig .

Bekymmersfritt med 123 ignitor, som köpes på ebay.de för 2800:-(en tusing billigare än i Sverige vid euro på 9 kr) (se även Lenn Apk i Holland)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...