Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Maxws

Söker inspirerande bok om långsegling

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag går och drömmer om långsegling och skulle vilja läsa någon inspirerande bok på temat.

 

Gärna något äventyrligt skönlitterärt, men även någon mer faktamässigt reseskildring.

 

Tips? Vilka är de bästa inom ämnet?

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Rekommenderar: - En otrolig seglats av Tristan Jones

En ytterst ovanlig seglarskildring och en sällsynt fascinerande bok. 

Gör du om det som beskrivs i boken kommer du garanterat att få ditt livs upplevelse!

Lycka till med läsningen och den kommande långseglingen.

Hälsningar az0932 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tristan Jones skulle nog kunna instämma med mins frus morfr, som var en god berättare. Han sa alltid;Jag ljuger aldrig, men att jag lägger till och drar ifrån när jg berättar det är givet

 

Var inne på en bokhandel idag. Där hade de denna bok - nyutgåva!?

http://www.bokus.com/bok/9789113035321/kurt-bjorklund-en-annorlunda-varldsomseglare/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Här kommer några, enligt mig bra tips:

 

Ensam med havet Sebastian Näslund.

 

Drömmar vid havet Björn Larsson.

 

Resor utan mål Harry Martinsson.

 

Alla sa vi skulle dö Danjel Henriksson, Kajsa Björn, Jonatan Bonthron.

 

Från hav till hav Göran Cederström.

 

Jag har läst otroligt många böcker om hav och segling, de flesta ganska tråkiga och dåligt skrivna tyvärr. Böckerna på min lista är de jag tyckt bäst om, men alla har ju olika smak...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du talar väl nästan i egen sak.wink

Hon nådde ju inte riktigt ända fram - till Antarktis - med Biancan.

Sen byggde hon en stålbåt efter ritning från Långedrag Marin och lyckades ta sig hela vägen.

Milo skrev en bok även om detta. Mot pingvinernas land : en seglats till Antarktis

http://www.bokus.com/bok/9789113043814/mot-pingvinernas-land-en-seglats-till-antarktis/

Milo brukar hålla föredrag om sina seglatser och livsinställning. Var och lyssnade på henne i Uppsala tillsammans med Kalaman och respektive. Intresant.

http://artemisia2.blogspot.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Milo är ju en tröttsam vänsteraktivist/gröngöling/feminist och inte många rader i hennes böcker är utan rädda-världen-pekpinnar, men de är klart, om man samtycker kanske man gillar henne...

Jag håller med om Tua Tua av Cederlöf och lägger till Kurt Björklunds bok En annorlunda världsomseglare och Yrke världsomseglare av och med Lars Hässler.

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår 2 modernare böcker av Peter Lindblom; Smällar man få ta och Lite flyt måste man ha!. Han är en god berättare och deras resa är en resa som de flesta skulle kunna göra.

Jag läste nån bok av Lars Hässler och efter det vet jag diesel-priserna i alla hamnar i östra medelhavet... Han är inte av samma kaliber när det gäller berättande.

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är det fina, att se saker med någon annans ögon. Det vidgar horisonten

Toaen: Jo jag var ju liksom tvungen att läsa den. Jag har också träffat henne och det är kul att få höra så mycket positivt om båttypen man har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar i tråden!

Får bli en sväng till bibblan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de bättre i genren är i mitt tycke, Stigfinnaren skriven av

Jan Franke. Han och hans fru tar drygt sex år på sig att runda

klotet i en liten HR 26:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...de flesta jorden runt-berättelserna är helt enkelt...skittrista. Här är två som är väldigt inspirerande och välskrivna

1) Den sista seglatsen av Eric Newby. Ett skönlitterärt mästerverk. Om en av de sista

seglatserna med ett gammal clipper-skepp. (köp den på www.bokborsen.se)

2) Alla sa vi skulle dö  ...som du redan fått tips om!   

/Thomas s/y Mah-Yann    se bloggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars finns ju även boken om Arne och hans fru som seglar med yaghan runt jorden.

En helt vanlig arbetarfamilj som bryter upp från vardagen och löpande bandet, köper sig en förnuftig båt och utrustar den hjälpligt.

Bra bok och kul läsning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett mail från en kompis som lästditt inlägg.

Han har jobbat som glasmästare i många år och även i produktionen på en stor industri.

Själv har jag varit installationeelektriker. Bilat i betong, lagt rör och klammat kabel under några år. Under större delen av av mitt yrkesliv har jag varit linjemontör på ett elverk. Släpat trästolpar i bergen och rest med sparreholmsax, handgrävt kabelgravar i trädgårdar. lästa av elmätare och annat liknade trams.

Varken jag eller min glasmästarkompis har ju som du förstår inte varit några riktiga arbetare - och det syns ju på våra mediokra och dåligt utrystade båtar.wink

 

För att räknas som helt vanlig arbetarfamilj som bryter upp från vardagen och löpande bandet, köper sig en förnuftig båt och utrustar den hjälpligt, måste man nog va VD för Handelsbanken i ett antal år och styrelseordförande i samma bank i ett antal år.

 

Nu är visserligen Arne Mårtenssons båt ett hemmabygge. Dvs den är byggd här hemma i Kungshamn och kostar ca 20 miljoner. smiley

 

Boken berättar nog sanningen om deras seglats. Har tyvärr inte läst den själv.

Däremot Tristan Jones böker som jag uppskattade mycket.

http://www.pakryss.se/myten-bakom-tristan-jones/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahaaaa...Frappesito.



Visst är det  underbart när Herr Bankdirektören släpper loss lite arbetarseglats...Jag har faktiskt sett hans jordenrunt-video..(enbart videon hade halva budgeten som filmen Titatanic)....Minns tex. avsnittet där man får riggbrott på någon obskyr plats varvid Herrn omgående lyfter sin satellittelefon och ringer leverantören i England som skickar sin bäste riggkille, då på plats i Singapore...man chartrar en förstaklassbiljett ToR andra-sidan-jorden till Mårtensson & Co. Anländer dagen efter, fixar problemet...och Vips! åter Singapore.

-Precis som man skulle vilja ha det själv när furlinglinan hänger upp sig på rullen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...