Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Paddington

Polera? Vaxa? Rubba?

Rekommendera Poster

Har sökt och läst jag vet inte hur många trådar, ändå blir jag inte klok på detta.

Har en flipper från 2000 och den är matt i ytan. Skulle vilja snygga till den, men det verkar vara väldigt blandade bud. Allt från våtslipning till turtle wax med trassel, från Grovkornig autosol till frottéhanduk. Med och utan polermaskin... =)

Båten är som sagt bara drygt 10 år gammal och behöver en omgång.

Vad ska jag göra och hur över vattenlinjen? Med polermaskin(?) iså fall hur?

Den som idiotförklarar mig för denna okunskap gör nog en korrekt bedömning av undertecknad, men snälla, hjälp mig i denna kemdjungel innan jag går på med slippapper mot bättre vetande=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova att rubba med en rubbing utan slipmedel, typ Smartab Buffer 2000 (som är min favorit) utan att ta bort skulle jag med en gång efter lägga på Smartab Platinum. Denna kombo kör jag med och det blir kanon. Vet dock att det kan vara lite svårt att få tag på Smartab´s produkter, men om jag inte missminner mig säljer någon dessa produkter här på forumet.

(Capitain kanske)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Lägger du på det andra lagret, vaxet, utan att torka bort rubbingen först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp iom att produkterna fungerar ihop sparar man ett moment där :)

Värt att poängtera också är att Platinum är stråt vassare än vanligt vax och håller ca 6 mån, (vanligt vax håller ca 1 mån). Är också oerhört lättarbetat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela poängen med rubbing är just att det är att det slipar, sen kan det slipa mer eller mindre beroende på slip/poler-ornstorlek.

Om du inte polerar, tar bort rubbingen innan vaxet så får du ju rubbande effekt när du polerar vaxet.

Vaxet i sin tur sk gen en varierade hård, vatten och smutsavstötande yta, ett snyggt blankt ytskikt helt enkelt som e till för att skydda, hålla rent och vara snyggt.

Om rubb-medlet är såpass finkorningt att det binds i vaxet så har det nog inen större negativ inverkan mer än att vaxet kan bli något mindre difussionstätt, nästan omätbart, beroende på hur mer eller mindra slippartiklarna kan absorbera vattenmolekyler.



Ska du ha en matt yta blank och fin igen, beroende på hur blank den är, så kan det räcka med bara wax. Prova.

Om det inte räcker så måste du rubba med slipmedel, alkaliskt medel om det är fet matthet, surt medel om det är typ kalk eller mekaniskt slipmedel, rubbing

Ju finare rubbing du behöver anvönda desto blankare yta får du av rubbingen men desto mer mekaniskt arbete måste du lägga ner för att få ett hållbart resultat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns ju olika typer av Cleaner, både hos marinan och t.ex. biltema. Är detta som ett shampo som man tvättar båten med eller är det ett medel som ska arbetas? Tänker på vad som ska göras innan jag rubbar båten. den ska väl vara ren när detta görs?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att det inte finns fasta hårda partiklar som kan ge repor.

Avfetta kan du ju alltid göra med alkaliskt medel. Tvätta sen bort kalkhaltiga beläggningar med surt medel.

Annars kan du nog köra rubbingen direkt på men kanske får jobba lite mer. Beläggningar som fett osv. slipar du ju bort med rubbingen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja fast just denna produkt från Smartab utan slipmedel är riktigt bra. Använder den själv både bil och båt som kan vara riktigt matta och det blir kanonresultat. Tycker att det alltid känns bättre att använda produkter utan slipmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jag inte svara på men gå in på Smartab hemsida och läs om den. Där står det iaf att den inte innehåller något slipmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat både Buffer 2000 och Smartabs nya, Raptor. Raptor är iof inte billig, men jag kommer att använda den fr o m nu. Lättjobbad med min ocilerande och mycket dryg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde med Smartab Mirror Image, oscillerande med sonax medium (aprikos) skumgummi skivor. Gelcoaten var halvoxiderad. Blev bra resultat tycker jag. Se bild. Kan rekommendera mirror image.

 

P.s

Båt från -07

D.s

post-15358-1394237789,3926_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att produkterna är fria från silikon. Nån gång i framtiden ska någon måla eller bättra och ytor behandlade med silikon är svåra att få något att fästa på.

 

Läs noga på innehållsförteckningen. Eller använd etablerade trotjänare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartab(Autosmart) produkterna kan ni köpa hos mig ja :)

 

Har själv inte användt något annat efter att jag testat deras produkter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mirror Image är väldigt bra men inte så lång hållbarhet tyvärr. Vill man bara vaxa som Du har gjort skulle jag även lägga på ett lager med Platinum alt SilverSeal Nano 2k. Platinum håller upp till 6 mån och SilverSeal upp till 18 mån. Använder SilverSeal när jag lackförseglar bilar och kunderna är jättenöjda.

Produkterna är DYRA men väldigt dryga samt att man får en väldigt bra produkt. Kolla med Capitan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Har planerat att lägga på Silver One som långtidsskydd.

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lägger ni på de olika komponenterna, med eller utan polermaskin och i så fall full fart eller långsamt, skumgummi eller ull?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag behöver polera lägger jag på det men enkeltrissmaskin (skumgummi). Vaxar gör jag alltid för hand då jag kommer åt överallt och för en annan kontroll över vaxandet. Maskinen går på långsam hastighet. Faran med att låta den gå för fort är att det blir väldigt snabbt varmt, och det kan vara lurigt om man inte är en van polerare. Och tänk på att det är maskinen som ska göra jobbet, inte du. Så ha så lite tryck som möjligt på maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid stark oxidering bör man dock trycka på lite. Detta för att värme löser oxidering. Gäller som sagt att inte bränna ytan också. Upplever det rätt svårt att bränna gelcoaten då den kylande plasten bakom är relativt tjock. Billack däremot är väldigt lätt att bränna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...