Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Beeblebronx

NFB blå boken, hur många stämplar?

Rekommendera Poster

Din undran är, om ja tolkar det rätt, en liten undersökning i hur det ser ut generellt bland forumfolket här, hur många stäplar eller kurser delatgarna har tillgodogjort sej?

Menar du boken som, ser ut som ett pass och är blå, man får t.ex. när man, som jag, skrev navigerningstestet för båtförarintyg?

Om den boken blir stämplad när man gör det testet med frågor om navigering och lite sjökortsövningar. Det var en sk. examinator som höll i själva testet och jag fick en sån blå bok där.

I såfall har jag en stämpel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Exakt Caribic,

 

Du sammanfattar det hela rätt väl.

 

tråden gäller NFBs stämplar.

 

Det vore kul att ha alla, det verkar inte finas så många som har det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar finnas hur mycket som helst att lära sig, och allt verkar vara sånt som man aldrig blir mer än nybörjare på. Jag ville veta hur jag ska vara så säker som möjligt på att utan en massa tekniska hjälpmedel kunna hålla koll på var jag är, i örhållande till sjökortet innan jag började segla. Fantastisk, lite eget, sätt att tänka. Väldigt logiskt. Anvönder alltid kompass, sjökort och har plotter som hjälpreda för att kolla om den tycker likadant. det tar nog sina år innan man blir helt bekväm. Jag tycker land, öar osv, flyter ihop. Min son har järnkoll på att överföra det man ser till sjökortet.



Nästa stämpel i boken, om det ska stämplas där och om jag minns var jag ska hitta den, kommer att bli VHF. Eftersom jag har en VHF på båten så vill jag kunna använda den. HAr tryckt på startknappen en gång och konstaterat att både den fast installerade och den handhållna lyser. Så jag håller på med interaktiv VHF-kurs.

Nästa vinter blir det antingen Radar (har en sån och fattar ingenting av vad man ser på skärmen) alternativt kustskepparekurs



Så om dessa är stämpelberättigade så kommer jag att ha tre stämplar 2015.

Det mesta av kurserna verkar man kunna utföra interaktivt hemma.

Vilka utbildningar kan man inte göra hemma?



 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

kustskepparintyget och SRC går att göra på distans, kanske fler.

jag tycker att kurserna i grupp är kul, särskillt med erfarna lärare och elever. det blir mycket anekdoter då.

i Nyköping borde du hitta mycket kurser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

imorgon hoppas jag ha maskin åttan, även om det är ot.

 

jag hoppas inte jag har underskattat provet. fartygsbefäls 8:an var ju bara en repris på kustskepparintyget + plus ett (i normala fall ett förenklat radarintyg, min lärare tyckte dock att 40 timmar radar var lämpligare än kursplanens 10h)

 

Men så här långt så har klass 8an varit lika trivial som båtmekanikerintyget.

Behållningen var att starta hamnisbrytaren, det var kul!

 

jag tror den knepigaste hobbyutbildningen (sånt som enj kräver heltidsutbildning är utsjöskepparen)

 

klass 8orna ska man inte vara orolig för, det är hobbyverksamhet det med.

 

hoppas jag är lika mallig efter skrivit maskin 8:an i morgon:-)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken fråga: Vilken bok har du haft?

Har du tur så har du samma examinator som till FB8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har haft Maskin- och ellära för maskinbefäl klass VIII av Monica Lundh.

enligt läraren så är den rätt förenklad jämfört med den gula boken.

 

Samma examinator får jag inte.

den för fb var knuten till Lineus och mb är knuten till Chalmers.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kört samma bok men jag tycker tyvärr den är ganska dålig. Verkar skriven av en med goda teoretiska kunskaper men som nog inte sett så många maskinrum i verkligheten.

Det finns åtminstone en kille  som examinerar både FB8 och MB8 + div annat. Många läser båda kurserna och tycker det känns lite lugnare med samma examinator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

jo, det är trevligt med samma examinator vid flera kurser.

 

min examinator i kväll var trevlig, han utvecklade varje punkt medan han rättade.

sen var han rätt snäll också, han drog av ett poäng på uträkning av specifik bränsleförbrukning, trots att det var ett tiopotensfel och borde gett noll poäng.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med Blå boken är en trevlig grej som jag inte visste fanns för så sent som 3 år sedan. Tog då VHF-intyget och kursledaren frågade om blå-boken, var då tvungen att blotta min okunnighet trots jag haft båt mycket läääänge. Tog Förarbevis typ 1970 och har läst kursen till skepparexamen några ggr men inte slutfört och gjort provet eftersom det krävdes 9 månader til sjöss för att få erfoderlig praktik som matchade. (för att man skulle få juridisk nytta av det)

Emellertid senare för några år sedan

Då fick jag VHF-intyget infört i en helt ny bok och därefter förarbeviset retroaktivt infört. När jag så var igång så var det väl lika bra att ta och gå kustskepparn så det blev gjort.

Att det går att gå fler kurser väcker intresset att göra det, måste säga att det är trevligt att gå en sådana kurser vintertid och få träffa andra med samma intresse, ett ljus i mörkret ruggiga vinterkvällar....Rekomenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

jag håller med, det som gör kursandet så roligt är att snacka med likasinnade.

 

sen om läraren är gammal sjökapten så får man anekdoter till livs.

 

det munhuggs mellan motorbåtsägare och segelbåtsägare, men på ett vänligt sätt.

 

Nu har jag bara seglarkurserna kvar...

Nåja, jag är blandmissbrukare så det blir nog kul :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jo, för en femhundfing, så får jag klass 8an inskriven i blå boken.

Men jag tycker inte den hör dit, hur många har alla NFBU stämplar?

Är det någon som har full blåbok?

Jag har nu 3 lakanshissarstämplar kvar, förutsatt att jag klarar LRC.

 

Jag har inte hört talas om full bok, jag utmanar alla till en komplett utbildning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Krävs blekbedel för allt ska bli synligt och bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nu ska jag kaxa till mig, vem av alla bajsnödiga seglare har en full bok.

Motorbåtsmänniskor anses vara helt obildbara.

 

Men en full blå bok har jag inte sett bland lakansfolket.

 

Kvastskaftet som ger seglarna deras stiliga hållning verkar inte besvära dem.

 

 

Så jag utmanar alla oavsett läggning att visa en fullstämplad blå NFBU bok, jag har får avsikt att bli först, jag utmanar alla stela, bajsnödiga Meschschmitts.

Stavade jag fel, så räknar jag med att bli rättad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fbk8 skrivs inte in i den blå boken, däremot ger Fbk8 rätt att få kustskepparintyg ifyllt. 

Kör man båt som kräver Fbk8 så ska det medföras i original men man kan få ett plastkort från Transportstyrelsen som är godkänt att ha med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar manöver högfartsbåtar (inte aktuell), annars så är den fullstämplad, + mörker körning och kanalintyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Fbk8 skrivs inte in i den blå boken, däremot ger Fbk8 rätt att få kustskepparintyg ifyllt.

Kör man båt som kräver Fbk8 så ska det medföras i original men man kan få ett plastkort från Transportstyrelsen som är godkänt att ha med sig.

Jo, vill man ha det så går det "Utfärdande/komplettering av intygsbok avseende innehav av Fartygsbefälexamen klass I – VIII kostar 500 kronor. Kontakta oss gärna via mail info@nfb.a.se alternativt ring 08-663 79 93 vid sådana ärenden"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fbk8 skrivs inte in i den blå boken, däremot ger Fbk8 rätt att få kustskepparintyg ifyllt.

Kör man båt som kräver Fbk8 så ska det medföras i original men man kan få ett plastkort från Transportstyrelsen som är godkänt att ha med sig.

Jo, vill man ha det så går det "Utfärdande/komplettering av intygsbok avseende innehav av Fartygsbefälexamen klass I – VIII kostar 500 kronor. Kontakta oss gärna via mail info@nfb.a.se alternativt ring 08-663 79 93 vid sådana ärenden"

 

 

Ja men det saknar nästan helt värde. Det kan duga som Kustskepparintyg i Sverige men inte utanför. Det duger inte som Fbk8 om man framför båt som kräver det.

De som gick tex Astronomisk Navigation fick det inskrivet i boken av en enda anledning: Att skryta med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen avser den blå boken i original, i den ingår inte SXK 24 timmars segling, utan .

Förarintyg

 

Kustskepparintyg

 

Båtpraktikintyg

 

Båtmekanikerintyg

 

Manöverintyg för Högfartsbåt

 

Radarintyg

 

Utsjöskepparintyg

 

SRC intyg

 

LRC intyg

 

Seglarintyg

 

Kanalintyg

NFB har inget med SXK 24-timmars att göra.

Inget hindrar att nya sidor klistras in. Exv. Intyg om avlagt prov i skoborstning.

Saxat: 24-timmarintyget utfärdas av Svenska Kryssarklubben  Intyget klistras in i seglarens blå intygsbok (NFB-boken) på sidor avsedda för övriga intyg.  

Således kan en normal bok bli fullstämplad.

TS syftar säkert på samma bok som dig, men i min värld är de "blå boken" i original en sjöfartsbok eller som man kallade dem förr sjömansboken. Där stämplades inga intyg utom de behörigheter du hade arbetat ihop till. Så i min finns en behörighet att mönstra matros från 1987 inklistrad, samt av och på mönstringar främst från västkustens tankfartyg innan dessa flaggades ut, samt Wallenius.

Alla de intyg som ingick i sjöfartsutbildningen, skepparexamen, fartygsmekanikerexamen, VHF-cert, Båtmanscertifikat etc. fick man på papper med vattenstämpel.

 

Numera är väl NFB:s bok så inarbetad så det skulle vara ide att få sina färdigheter införda i en sådan för att underlätta vid båtliv utomlands. Så NFB:s blå bok saknar jag, och i sjöfartsboken finns några sidor kvar....men lär nog inte mönstra på yrkesmässigt igen, så den blir nog knappast fylld heller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fbk8 skrivs inte in i den blå boken, däremot ger Fbk8 rätt att få kustskepparintyg ifyllt.

Kör man båt som kräver Fbk8 så ska det medföras i original men man kan få ett plastkort från Transportstyrelsen som är godkänt att ha med sig.

Jo, vill man ha det så går det "Utfärdande/komplettering av intygsbok avseende innehav av Fartygsbefälexamen klass I – VIII kostar 500 kronor. Kontakta oss gärna via mail info@nfb.a.se alternativt ring 08-663 79 93 vid sådana ärenden"

 

 

Ja men det saknar nästan helt värde. Det kan duga som Kustskepparintyg i Sverige men inte utanför. Det duger inte som Fbk8 om man framför båt som kräver det.

De som gick tex Astronomisk Navigation fick det inskrivet i boken av en enda anledning: Att skryta med!

 

Kan du redogöra lite mer utförligt hur du menar där?

Jag tog mina intyg på den tiden steget efter förarintyg var Skepparexamen, vilket ju var en yrkesexamen vilken väl idag närmast motsvaras av Fbk8 om jag inte tar fel?

Skall man ha behörigheten så krävs väl också ombordpraktik, och behörigheten skall förnyas vart 5e år eller?

Däremot så finns det väl vissa båtar/tillfällen som det räcker med den teoretiska examen?

Har en uppfattning om kraven från när jag läste på transportstyrelsens hemsida för några månader sen, men hur menar du förhållandet ser ut skepparexamen/Fbk8/kustskepparn/blå boken och vad som funkar när man kommer utanför Sveriges gränser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns lite olika skepparexamen men man brukar kunna få Kustskepparintyget inskrivet i blåboken. Vissa skepparexamena kan "bytas" mot Fbk8. För att få köra soppor i skärgården så räcker Fbk8 medan lite mer krävande jobb ska ska man ha Fbk8 behörighet dvs examen och sjötid och man måste vara aktiv för att få behålla sin behörighet.

Fbk8 är en svensk konstruktion och gäller inte utomlands. Lägsta nivå som gäller utanför Sverige är Fbk7. Fartygsbefäl av lämplig klass är om man jobbar yrkesmässigt, han som kör soppor ska ha det men en snickare som tar båten för att bygga en sommarstuga behöver det inte.

Kustskepparintyget krävs i många länder för att få föra befäl på en båt större än 12x4m. I Sverige gäller Fbk8 mm också som kustskepparintyg. Men eftersom man inte erkänner Fbk8 utomlands så måste man oftast ha ett Kustskepparintyg.

Det är inte enkelt och solklart det här, man får utreda med NFB/Transportstyrelsen. 

Anekdot:

En kille som jobbat i mer än 30 år som befälhavare på färjor åkte med sin son till Medelhavet för att hyra båt. Uthyraren godkände inte kaptensbrevet men väl grabbens blå bok! Uthyraren hade naturligtvis godkänt kaptensbrevet om de hade kontaktat myndigheter mm men vem vill ägna några dagar av en seglingsvecka med att prata med byråkrater?

Så den blå boken är ganska välkänd och därför värdefull att ha.

 

Man ska också komma ihåg att har man en VHF med DSC ombord så ska man ha ett SRC-intyg, det gamla VHF-certifikatet gäller inte. SRC-intyget krävs även för Fbk8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag ska uppdatera till SRC när grabben ska ta sitt till våren tänkte jag.

Skepparexamen i den mening jag menar är den gamla yrkesexamen där man läste in alla tonnage regler etc. Sedan fanns väl inom marinen motsvarande navigations kunskaper men där man skalat bort ganska mycket av reglerna kring yrkestrafik i olika tonnage...

Dagens kustskeppare fanns inte över huvud taget på den tiden......  Så får väl försöka starta upp en blå bok och få lite stämplat i den....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Idag fick jag LRC stämpeln.

 

Nu är det tre stämplar i lakansvikning kvar.

 

Hoppas det finns något intressant i dessa....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag LRC stämpeln.

 

Nu är det tre stämplar i lakansvikning kvar.

 

Hoppas det finns något intressant i dessa....

Kunskap är alltid kul!  Nu vet jag inte vad som ingår i de tre kurserna men för egen del tycker jag nog att åren som seglare har gjort nytta även för manövrering med motorbåt. Att använda vinden för att få båten att flytta sig dit man vill funkar även med motorbåt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Förarbeviset. Har tappat bort boken.

Tänker inte gå fler kurser, tänker inte betala för en ny bok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Förarbeviset. Har tappat bort boken.

Tänker inte gå fler kurser, tänker inte betala för en ny bok.

Du har en poäng, man måste ju känna att man har nytta av intygen i boken, eller är det bortkastad tid och pengar. Mina intyg finns på papper med vattenstämpel, och det jag inte kan eller kommer ihåg från förr, det tar jag reda på utan att gå på kurs, men då jag funderar på att hyra båt eller på annat sätt vara aktiv utomlands har jag börjat fundera på om inte den blå boken skulle underlätta vida sådana tillfällen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär mitt resonemang.

Jag gillar kappsegling och att ta turer i skärgården. Långa färder på öppna vatten tråkar ut mig. Gå kanal, med en segelbåt?!! Förstår inte nyttan av VHF inomskärs. Radar, nej tack.

Om jag behöver lära mig något kan jag göra det utan stämplar i en blå bok.

 

Men. Ska man hyra båt, eller ska man gå kanalerna i Europa, ja då behövs de. Men tävla i antal stämplar, nä. Det tänker jag inte ödsla min tid på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...