Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Pauce

Förslag på klurig lösning läckande returnippel Wallas

Rekommendera Poster

Hej på er,



Skulle behöva hjälp med ett tämligen litet problem. Efter att ha flyttat värmaren så läcker det lite fotogen från returnippeln, ofattbart irriterande. Det är gängningen på antingen nippeln eller brännaren som är kassa, tycker båda ser dåliga ut. Detta gör att nippeln ej sitter hundra. Se var jag menar på bilden.



Finns det förslag på lösning att få det tätt utöver att köpa nya delar? Håller på och undersöker det men misstänker att det kostar ett par hundra som kan läggas på annat. Har provat med gängtejp, gick inget vidare, hade jag kanske dålig tejp?



Kanske någon lite större dimension av krympslang att värma på?



Tack på förhand.



Mvh

Oskar



 

post-10024533-1394237785,9297_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara något som tål diesel/fotogen/petrolium. Vanlig billighets-gängtejp gör det inte, kolla istället med en leverantör som har koll på detta. Det kan också funka med kemisk metall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara något oljebeständigt, som inte löses upp av fotogen. Kanske vulktejp skulle fungera, det blir ju liknande funktion som krympslang, men med bättre passform.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men...

Har alla glömt lin???

Torde uppfylla (hehe!) alla krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Tanken med lin har faktiskt inte slagit mig, hehe. Du kanske menar lim? Inte heller det har jag tänkt på. Förslag på lim?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, han avser säkerligen lin. Borde funka tycker jag. Annars nån typ av kemisk metall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på lin. Sedan slog mig tanken att lin har den funktionen att det sväller och tätar av vatten, men det vete tusan om det gör det av diesel eller fotogen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte en fläns eller kona på nippeln? På bilden ser det ut som fläns med packning och överfallasmutter. I så fall, byt packning, troligen fiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är säker på att du har fall tillbaka till tanken? Om inte så läcker det från värmaren.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska säker att linet fluffar till sig även av oljor (=manligt säker, sånt som kvinnor kallar vilda gissningar tills man bevisar motsatsen angel).

Hur som helst kan det vara värt ett försök. Billigare lösning lär ju TS få leta efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är även att kolla så att veken och brännarhuset har ordentliga packningar och är tätt, annars kan det rinna ut där och eventuellt orsakra brand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har i jobbat väldigt mycket med fotogenapparater av olika slag i 20 år, dock inte av typen Wallas. En allmän lärdom är att fotogen kryper (alltså läcker) där inget ingen annan vätska gör det. Väldigt retligt om man inte får tätt. Tror det är hopplöst med diverse tätningsknep.

 

Sen tycker jag det ser ut som det ligger en planpackning i nippeln, du har inte bara tappat den vid ominstallationen? Den kan alternativt vara sliten så att gängan bottnar innan det tätar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scantech 4000T,oslagbar gängtätning,tål dom flesta vätskor,inkl drivmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det står i instruktionsboken att om returslangen inte har fall hela vägen så kan det läcka.

Någon har redan varit inne på detta, men jag påpekar det igen eftersom jag tror det kan vara en lösning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Trode faktiskt du menade lim, lin har jag alldrig kommit i kontakt med så är helt novis på dess egenskaper. Det är korrekt att det direkt från slangen sitter en tätning mot det som skruvas mot nippeln, inte där det läcker. Det läcker ytterst lite mellan nippeln och brännaren. Se bilden så ser man nog att gängorna är lite dåliga. Även nippeln har dåliga gängor så den liksom nästan går att trä på istället för skruva.

Anledningen till hela operationen var att returslangen ej riktigt gick nedåt, hade fotogenet i ett utrymme på sidan om värmaren. Flyttade upp värmaren så att jag får plats med dunken precis under då själva dunken efter en hård seglingsdag läkt och jag fick torka fotogen till förbannelse. Så lutningen efter att jag flyttat värmaren borde det inte vara några problem med. Kapade även returslangen så den ej låg dubbel i dunken.



Satt och stirrade på den där när det läkte så som sagt tämligen säker på att det är nippeln/brännaren där det läcker lite. Har ju fått några förslag nu så skall absolut kolla upp det. Stort tack.

post-10024533-1394237786,9503_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt ett par olika modeller av Wallas.

Som jag förstod deras funktionsprincip så ger bränslepumpen ett överskott av fotogen till brännaren. Fotogenåtgången (indirekt värmeproduktionen) styrdes av hastigheten på förbränningsluftsfläkten. Fotogenöverskottet måste kunna RINNA tillbaka till bränsledunken. Om det inte är fall på returslangen så svämmar det över och de problem du beskriver uppstår.

Anslutningsmuttern till returslangen ska inte behöva dras åt för att det ska bli tätt. Muttern fungerar ju som en tratt under returröret från brännaren. Botten under brännaren är ju också utformad som en skål så att överskottsfotogen ska rinna ner i skålen och vidare ner i returslangsanslutningen.

På en av mina Wallas (jag tror den hette 2000 eller 2400) så var returslangen fastsatt i ett grövre rör som hölls på plats av bottenplåten under brännaren. Returröret från brännaren gick ner i det grövre röret och så kunde överskottsbränslet rinna tillbaka till dunken. Den returslangsanslutningen var definitivt inte tät mot brännaren men det läckte inte ur den. 

Jag funderar t.o.m. på om det inte kan vara en fördel att det inte är helt tätt i anslutningen. då kan det komma in luft till returslangen så att det inte blir undertryck i slangen.

Sen hade jag alltid lite fotogenlukt från Wallasen men jag tror att det berodde på att det alltid blir dofter runt varm fotogen. Kvalitetsfotogen (fd Esso blå, heter nog Campingparaffin idag) luktade betydligt mindre än lysfotogen som jag använde vid något tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker det vid röd markering? Det borde det inte göra, returbränslet ska rinna eller snarare droppa ner igenom slangen. Möjligen ger pumpen lite för mycket.  Är gängan slut måste den bytas/renoveras, den håller ihop brännaren och man vill inte den ska lossna när värmaren går.

post-43065-1394237787,226_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott: Det är också så jag tänker att det fungerar. På min returslang är det numera ypperligt fall, dunken befinner sig rakt under värmaren. Körde på campingparafin denna säsong. Tycker det fungerade fint.

bhemac: Ja det är exakt där det läcker.

Nu uppkommer en liten följdfråga med liten reservering för att den är korkad. Men om returslangens ände i bränsledunken når hela vägen ner till fotogenet skulle då den fotogen som går i retur helt enkelt möta visst motstånd jämfört om det fick droppa fritt 10cm ovanför fotogenet i dunken? Och att det därför under starttillfället när flödet av fotogen är något större blir för mycket i returslangen och det svämmade över något.

Vi pratar inga mängder det läkte, snarare droppar på 10 minuters tid.

Hade den för övrigt på service hos en på forumet rekomenderad värme-herre som fick den att fungera prickfritt hela säsongen och verkligen skönt att ha kalla kvällar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En basic fråga, men har du kollat så det inte är stopp i returslangen? I bland kan fotogen bilda parafinproppar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det ska inte vara nån skillnad om det droppar ned i fotogenet eller slangen utmynnar i vätskan. Möjligen om slangen är så tunn att det blir kapilläriskt fenomen.

Men så tunn är inte fotogenslangarna till Wallasarna.

Annat är det med t.ex en flaska som vänds uppåner, den är ju tät uppåt. Den behåller vätskan tills halsen tas upp över vätskenivån. Kan användas för automatfyllning av vattenskålen till hunden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus31: Nej, nej, nej, en sådan här ska hunden ha!

post-43065-1394237787,5155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha-ha, dagens ilandshund, kanske Östermalm eller Örgryte? Riktig guldhund!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjäna!

VAr finns du Pauce/ Oscar?

Om det läcker mellan metallytor, i gänga, kona eller fläns, så får du samma rek av mej som av en annan här.

Scantech 4000T:

Den kan du använda till all vibrationssäkring och tätning på metalldelar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina returslangar har varit så klena att det inte kunnat bubbla upp luft inne i slangen. Jag har alltid sett till att returslangen slutat högt uppe i dunken så att det kunnat droppa fritt. Jag har ett minne av att det fanns en bild i monteringsanvisningarna där returslangen mynnade strax innanför genomföringen i dunkens lock. Men det var nog inte tydligt uttalat i beskrivningen att det ska vara så.

Det är nog viktigt att det är klena slangar, i alla fall till bränsletilloppet för annars skulle den sugande bränslepumpen aldrig lyckas lyfta upp fotogenet till brännaren.

I början hade jag ofta problem att starta värmaren på våren. Så småningom lärde jag mig att det berodde på att backventilerna i pumpen blivit torra när värmaren stått stilla hela vintern. då tätade de inte och pumpen lyckades inte suga upp fotogen. Jag kom på att om jag skruvade loss dunkanslutningen, höll den högt så att pumpen kunde suga fram fotogen till värmaren (det syns genom slangen hur fotogen och luftbubblor rör sig framåt i slangen när pumpen går), stoppa ner slangen i dunken igen när fotogenet kommit fram till pumpen, så startade värmaren på första försöket även efter vinterns uttorkning av backventilerna. Sen brukade det fungera resten av säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett minne av att det fanns en bild i monteringsanvisningarna där returslangen mynnade strax innanför genomföringen i dunkens lock.

post-43065-1394237787,8032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410: Bor i Sthlm och båten befinner sig på värmdö.



Tackar för uppslag. Ska ta tag i det när det blir lite behagligare ute och montera upp värmaren på en bock lr liknande och helt enkelt testa mig fram. Men ska nog försöka täta innan jag börjar jaga reservdelar, mest av principsjälv såklart.

Mvh Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...