Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
josephinen

Nybörjare, ge mig förslag på båt.

Rekommendera Poster

Ska inhandla vår första båt. Har ingen erfarenhet och letar nu efter båt till dagsturer. Gärna med en plats där ett barn kan sova.

Maxbudget, runt 60 000. Gärna mindre.

 

Vad rekommenderar ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

Får väl sticka ut hakan och pek på den enda vettiga typen av båtar som finns. wink

Segelbåtar.

http://www.blocket.se/stockholm/Maxi_68_51799673.htm?ca=11&w=1

http://www.sailguide.com/maxi_68.htm

 

http://www.blocket.se/stockholm/MAXI_77_nr_1263_51539749.htm?ca=11&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Maxi_77_med_inombordare_diesel_51886955.htm?ca=11&w=3

http://www.sailguide.com/maxi_77.htm

 

ex på ett par storlekar på en båttyp. Det finns en del att välja på.

Själv vill jag absolut ha innombordsmotor, men det finns för och nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar rekomendera en äldre båt med nyare motor om man ska handla i den prisklassen. Om ni inte är jätteroade av att meka motor...

T.ex http://www.blocket.se/orebro/Cresent_HT_425_51023400.htm?ca=11&w=3&last=1

Segelbåtar är trevliga men för långsamma (kolla i min sjöbod om ni inte tror att jag vet vad jag pratar om...) .

 

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Motorbåt är det som gäller :) 

Har kikat lite på ryds tumlare. Hur är dem om man jämför med flipper och Cresent? För/nackdelar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ., Jag skulle nog titta på en ockelbo dc 21 eller lite större , en windy  dc 22. mkt båt för pengarna. dessutom sjösäker. fins från 70 och uppåt. va inte rädd för åldern. oftast är dom både bättre och större för pengarnna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att titta på en Flipper 575HT, då får ni en rejälare båt. Tycker fortfarande att det ligger många Flipperbåtar av äldre modell som ser fina ut i hamnarna. Både Crecent och Ryds har gjort bra båtar genom åren, så det viktigaste blir att hitta ett hyfsat välskött exemplar när ni bestämt modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är motorbåt.

Ht båt funkar perfekt.

Det finns moller som har öppninsingsbar ruta på fördäck, lätt att lasta, gå i och ur.

Själv hade jag en jofa winth 555. Helt perfekt för just det ändamålet.

Vi sov faktiskt hela familjen nån natt.

våra behov var, som dina, plus att jag skulle kunna ha den på trailer utanbåtplats. Funkade åxå bra.

Skaffa stävstege så du kan bada från fören så slipper du vatten i båten, om du ankrar på svaj, fixar fika lunch eller så.

Finns fler modeller i 5 metersklassen som har delad öpningdbar framruta.

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JUst det Uttern 520 är åxå en med ingång genom framrutan, man slipper klättra på dert smala skarndäcket,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog instämma med marinjohan. Ryds Camping är en trevlig båt och ligger i din prisklass. Hitta en från 76-78 som har en aning bättre skrov än dom äldre. Kapell med ståhöjd är också en fördel. Gärna en med nyare motor på minst 60 hk.

Lycka till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Lite svårt att ge tips på båt, det beror lite på hur ni tänkt använda den...

 

En bra båt att börja med är Jofa Winth 555 HT... Lätt för barn att gå på och av, p g a ingång via framrutan. Mycket stor under hardtopen, med plats att sova för 2 vuxna och ett -kanske 2 (beroende på storlekar på er alla)- barn. Bra att fiska från, härlig att köra/åka med. Lätt att komma i/ur i hamn/naturhamn... Jag tycker att det är en perfekt nybörjarbåt. Ligger t o m under den maxprisklass du nämnt...

Lycka till! Hålll oss gärna underrättade på om det blev båt, och vad det i så fall blev :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ni titta på hardtop-båt, titta i så fall på Flipper 620 eller Uttern 6200 direkt. Ungefär lika små och smidiga som andra båtar i HT-klassen, men med fler bekvämligheter som spritkök, diskho, porta-potti och stängbar sovkabin.

Visserligen börjar prisspannet för dessa i överkanten på er budget, men tänk ett par säsonger framåt är mitt råd. Det ska vara bekvämt att åka båt.

 

cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses har motorbåtar åxå blivit gratis.

Köpte min Jofa winth 555 för 60´´ 10år sedan, sålde den för samma 3 år sedan. på den tiden fick man nog inte en flipper 620 för under 120 om den inte var helrisig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigaste Flipper 620 på blocket ligger på 130.000

or Uttern 6200 ligger på 134.000

Över dubbla priset av TS budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ht båt är ju väldigt praktiskt utifrån ts önskemål. Hitta en med så ny motor som möjligt.

 

Sen vill jag även stämma in i det som någon annan skrev tidigare nämligen hitta en dc på runt 18-22 fot. En windy 22 är ju en helt, helt annan båt än en flipper 570. Mycket mer sjövärdig, större ytor och helt enkelt bara bättre på alla sätt och vis. Beror lite på hur och var man ska köra med båten också. Här där vi bor på västkusten är det skönt med lite större båt när vågorna rullar in och då hade jag valt en Ockelbo, windy, nidelv alla dagar. Men ska man bara köra i mindre sjö så hade jag kanske valt en mindre ht som ju blir enklare att sjösätta själv, putsa själv, mindre båt att hålla ordning på helt enkelt. Nu till våren brukar utbudet på båtar tillsalu öka markant och då är det inte helt omöjligt att hitta en windy 22 för ok pengar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...