Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
plats8

Målat med De-Ijssel Double Coat

Rekommendera Poster

Har målat mitt däck på min segelbåt med De-Ijssel Double Coat och grundfärgen Ijmopox HB och resultatet har blivit mycket dåligt med stora kratrar och rinningar i färgen på alla släta ytor (halkskyddsmönstret lackades och det blev bra).

Har överdrivit allt grundarbete med totalt över 300 timar nedlagda på grund och målningsarbete helt enligt leverantörens instruktion. All däcksutrustning togs bort för att kunna slipa och rengöra däcket.

All tidigare 1komponent färg har totalt avlägsnas, slipning med grovt och sedan i flera steg finare slippapper, avfettning med Double Coat avfettning och sedan grundmålning med De-ilssel Ijmopox HB. Fortsatt slipning av grundfärgen till den är helt slät med hjälp av 3m applikator med kontrollfärg. Ny tvätt med Double Coat avfettning och efter det lack med tre lager Double Coat standard färg med mellan slipning av varje lager.

Mitt arbete är även inom plast och glasfiberindustrin, så grundarbetet borde jag kunna.

Har haft båten stående på varv med dom bästa förutsättningar i ljus, värme mm.

Trotts allt detta, är resultatet väldigt dåligt med kratrar och rinningar i färgen  Efter kontakt med leverantören i Kungshamn Hedbergs Industri AB som sålt all utrustning och stått för alla instruktioner inför min målning, så har dom nu efter många foton och ändå mera förklaringar tillsist hamnat i att det skall finnas silicon på i stort sett alla de ytor som jag nu målat.

Jag vet att silicon är ett elände men nu tror jag inte på dessa bortförklaringar från leverantören längre och ställer frågan:

Har fler än jag åkt på detta dyr köpta misstag med ett resultat som efter så enormt mycket grund arbete blivit så dåligt, det skulle iså fall vara nära omöjligt att lacka en båt som fått några år på nacken och veta vad den varit med om?

Skall nu försöka rädda målningen med våtslipning och polering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bland annat målat friborden på min Chris Craft med samma upplägg och färg som du med mycket gott resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Shit vad tråkigt att läsa! Det enda jag vet om färgen är hur alla hyllar den för sina egenskaper.

Hoppas det löser sig, på något sätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Some polishes and even some waxes, contain Silicones or Teflon. These products are best avoided. Although they are easy to apply and give an instant shine, they can cause irreparable damage to your boat. If ever you get a scratch or minor ding in your boat, it is impossible to touch up or repair since the gelcoat or paint will not stick to the Silicone or Teflon, lodged in you boats finish. To do the job requires complete removal by sanding or pealing and repair or replacement of the finish. Many boat repair shops will not guarantee their work if you used Silicone or Teflon polish on your boat

 

Jag har råkat ut för oförklarliga målningsmissar som liknar resultatet på din båt. Kan vara såna silikon eller teflonsmittade ytor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att även nano-produkter ger liknande problem tro?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har målat hela min båt.Jag är väldigt nöjd med mitt resultat o då gjorde jag grundarbetet halvhjärtat bara.mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju risk att tillverkaren använt alla nymodigheter i samma blandning.

 

Gör man såna blandningar till försäljning tar man på sig ett drygt ansvar.

 

Först några generationer senare ser man resultatet i genförändringar. Förhoppningsvis till det bättre. En gammal båt kan vara illa men jämförelsen haltar. Vågar själv inte använda nanoprodukter med små partiklar. Beror mest på allmänt skeptisk inställning hos mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tråkigt att höra att någon av våra kunder får ett dåligt resultat. Därför vill vi bemöta denna kritik.

 

Bilderna som kunden skickade talade sitt tydliga språk. Ytan var kontaminerad med silikon. Se bild. Silikon kan dyka upp i alla lägen under en lackering. Silikon är oerhört flyktigt och kan sprida sig på de mest märkliga vis och fastna i allt. Det är som tur är oerhört sällan detta inträffar och man bör inte vara avskräckt från att lackera på grund av silikon. Om problemet uppstår är det bara att mattslipa och avfetta och måla ett nytt lager så försvinner problemet.

 

Om silikon hade varit ett så vanligt problem att silikon skulle förstöra varje lackering så hade ingen kunnat måla alls med någon typ av färg.

 

Vi beskrev situationen för "plats8" i många mejl och hänvisade även till våra konkurrenter för ett andra yttrande. När ett problem uppstår hjälper vi outtröttligt våra kunder.

 

Våra mycket omtyckta lackfärg Double Coat målas på ungefär 500 båtar om året. Oavsett om proffs eller privatpersoner målar så lyckas de allra flesta uppnå perfekta resultat. Ren kemiskt så är det inget som skiljer vår produkt från andra 2-k polyuretanfärger på marknaden, förutom att Double Coat flyter ut bättre. Denna egenskap är våra konkurrenter väl medvetna om, därför händer det också att de rekommenderar Double Coat istället för sina egna färger för en del komplexa lackeringar. Double Coat är en produkt med snart 30 år på nacken och den används inom allt från båtlackering till pluggtillverkning inom plastindustrin där endast de mest tåliga och bästa färgerna kan användas. 

 

Med vänlig hälsning

 

Karl-Oscar Hedberg

 

De IJssel Coatings Norden

post-104831-0-09257500-1399971382_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man som i det här fallet först målar med grundfärg och får den att sitta kan det då verkligen vara silikon på underlaget som är orsaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart silikon kommer från är svårt att veta. Silikon sprids i luften, det finns handskar och masker med silikon. Silikon fastnar under skosulor. Silikon kan vandra genom grundfärg om man inte slipat och avfettat väl. Silikon kan finnas på trasorna man gör rent med.

 

En sak är säker. Om silikonproblem framträder på en yta så måste man slipa väl och avfetta väl och måla på nytt tills problemet är borta. Jag har själv lackerat båtar i 20 år och jag har varit med om silikonproblem två gånger. Det har löst sig efter slipning och avfettning.

 

Det konstigaste exemplet på silikonspridning jag hört talas om var när en billackeringsfirma fick problem i varje lackering de gjorde. Efter många om och men visade det sig att deras nyinstallerade skrivare spridit silikon genom ventilationssystemet från kontoret in till lackeringen. 

 

Med vänlig hälsning

 

Karl-Oscar Hedberg

 

De IJssel Coatings Norden

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ett temperaturproblem då..?


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul att du har kommit till detta forum för att svara på frågor! Utan med avsikt att kapa hela tråden, jag målade om min vattenlinje och maxirand i våras. Vattenlinjen blev perfekt, men i maxiranden så bubblade det upp och kom ut någon gul sörja som luktade fränt. Såg nästan ut som kåda. Vad skulle detta kunna vara?

Redigerad av KingIsland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg temperatur kan få färg i allmänhet att tappa glans och pigment. Hög temperatur kan göra det svårt för målaren att hinna måla klart en yta innan färgen sätter sig. Det löser man med extra förtunning och genom att måla mindre partier åt gången - så att man inte "rullar sönder" färgen.

 

Problemet på bilden visar tydligt att det är en fläck som är kontaminerad med silikon. Övriga ytor är högblanka och släta i finishen. På övriga bilder vi fått skickade till oss så är ytorna mycket fina och målade med mycket bra resultat, vilket också kunden skriver "halkskyddsmönstret lackades och det blev bra". Halkskydden utgör nästan hela den totalt målade ytan.

 

Rinningar är rätt svåra att åstadkomma med en vit kulör. Målar man med mörka kulörer så är lackfärg i allmänhet något tunnare. När en rinning uppstår beror det på att färgen är antingen alldeles för utspädd med lösningsmedel, eller så beror det på att målaren inte rullat ut färgen tillräckligt väl. Om man är ovan och ska måla en hel överdel på en stor segelbåt själv så kan det vara svårt att hålla fokus. Det är bra att vara två som målar stora ytor.

 

Att rulla olika typer av färg innebär inte att metoden skiljer sig åt. Färg ska alltid rullas ut tills ett färglager är jämnt fördelat på ytan. När man är nöjd med fördelningen målas nästa yta, och så målar man lite tillbaka in i det förra partiet. Om man målar ganska små partier så hinner man alltså måla två partier utan att färgen hinner att sätta sig. Om man målar för stora partier så blir det torrfläckar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...