Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gedda

Naturreservat Dannemark

Rekommendera Poster

läser lite om Ulön-Dannemark vilken är en fantastiskt trevlig ö, men det är ju ett naturreservat. i länken http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/lanets-naturreservat/tanum/ulon-dannemark/Pages/index.aspx finns det att läsa vad som är tillåtet och inte och är lite förundrad vad gällande att tälta på ön. Det står att det inte är tillåtet att tälta på sandreveln innebär det HELA området som förbinder öarna eller bara där det är sand? kanske dum fråga men jag får inte ihop det  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tolkning är att det gäller hela den sandtunga som förbinder öarna.

Nu har jag ju en båt som jag kan övernatta i, så för mig är det inget problem, men skulle tro att såna som tex paddlar kajak kan finna sandreveln som ett utmärkt ställe att sätta upp ett tält på.

Skulle jag få se nån som har satt upp ett tält där skulle jag nog aldrig infirmerat om att det råder tältningsförbud - under förutsättning att det inte ser allt för bedrövligt ut.

Har mailat länstyrelsen och frågat vad som avses med sandreveln.

post-945-1394237782,2064_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt får man tälta 2 dygn inom ett naturreservat.

Här har man skärpt bestämmelserna för själva tombolon (sandreveln), som är extra skyddsvärd. Där råder totalt tältningsförbud.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ut med ett handbollslag (vuxna människor) i sommar hade jag tänkt men min tanke var att slå upp ett militärtält någonstans där alla kan övernatta, har stora möjligheter till sovplatser i båten men inte till ett helt lag ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl hitta en slät bergshälla och slå upp tältet där.

mi morfar älskade att tält. jag fick ofta följa med honom och mormor när jag var liten. Har för mig att det vr i Karlstad. Det hade osregnt och marken på campingplatsen var ganska sur. Det fanns nåt berg. Där slog min morfr upp sitt tält, med stenar i stället för tältpinnar. Ganska snart flyttades flera tält upp på berget.

Bifogad bild - skoparad på Dannemark

post-945-1394237782,4151_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina bilder! Men Mont Saint Michel i Frankrike är det inte, utan Saint Michaels mount i Cornwall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Speljakt, tack för beskedet. Jag googlade och lät míg luras av en felaktig sammanställning av bilder från Mont S:t Michel, där den aktuella bilden faktiskt var med. Om jag hade granskat dem noggrannare än jag gjorde skulle jag ha sett att byggnaderna på den bild jag valde inte riktigt överensstämde med de övriga. Jag har tagit bort bilden från min hemsida. Man måste tydligen vara mer källkritisk än jag har varit.

Jag ska försöka bli mer observant i fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från länstyrelsen nyss.

Campingförbudet gäller hela sandreveln mellan öarna, enligt bifogad besutskarta från1983. Gråmarkerat. Ön där det står Ulön heter Dannemark.cool

post-945-1394237782,4885_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Toaen för det klara beskedet från de som bestämmer, bara för TS att logga in i sitt trådhuvud och löst-markera trådrubriken!? (Tack även GoranW för länkningen av de fina bilderna.)

[Fast jag begriper inte vad vitsen skulle vara med att tälta ute på sandreveln, en massa indragen sand i tältet och rätt uselt förankrade tältpinnar. Verkar lättare att slå upp tältet en bit ifrån och slippa fundera på vattenstånd mm, nån annan mer lämplig horisontell plätt borde väl finnas??]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast, just på toppen av sandreveln alldeles in till berget antingen på Ulvön eller Dannemarks sidan hade nog varit en perfekt plats för ett militärtält.

Om det finns nån motsvarande plats som duger att tälta på på nån av öarna vet jag inte. Jag har visserligen varit där massvis med gånger, men aldrig tänkt i de bnorna. Jag brukar ligga i nån av kryssarklubbens bojar eller för eget ankare och bo i båten, som de flesta. Jag har legat landförtöjd på bägge öarna några enstaka gånger, men det är väldigt länge sen.

Nån risk att det skulle bli så högt vatten att det påverkar ett tält på toppen av sandreveln är väl helt obefintlig. Det blir när inlandsisen på Grönland mm smält.

 

post-945-1394237782,7036_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att smälla upp ett militärtält på sandreveln är inga bekymmer då vi gjort det tidigare. Men då utan vetskap om naturskyddet! Mitt på är det mer som en liten gräsäng. Men nu står jag för ansvaret för kickoffen och vet inte om jag vill ha Naturvårdsverket på mig :-) och eftersom det är ett topplag i handbollens elitserie så kanske det inte skulle se så bra ut medialt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har gjort en del förfrågningar om dubbelön Ulön-Dannemark. Dels kontaktade jag Länsstyrelsen och fick massor av värdefull information om naturreservatet. Öarna har alltid fascinerat mig, men det var mycket längesedan jag var där. Jag fick också tips om att mejla till SGU, Sveriges Geologiska Undersökningar och fick prompt svar även därifrån.

Anledningen till mina förfrågningar var att jag tycks vara ensam om att uppfatta sandryggen mellan Ulö och Dannemark och även liknande bildningar på andra håll i Bohuslän för tomboli (italienska pluralformen för tombolo).

Här är svaret från SGU:

Jag köper dina tombolo-bildningar...men vill också påpeka att när



landhöjningen höjer upp strandlinjen i ett sund så kommer man väldigt ofta



till ett läge då den högsta punkten i sundet lyfts upp ovan strandlinjen



och då bildar en vall mellan exempelvis två öar. Sannolik avsätts där lite



grus eller sand. Är det då en tombolo?

Det förefaller som om här finns ett delvis outforskat fält.

Alla ni andra skärgårdsströvare -bidra gärna med exempel på misstänkta fall av tombolo-bildningar!

 

Här är svaret från Länsstyrelsen:

1) Om förbindelsen mellan Ulön och Dannemark är en äkta tomboli eller ej vågar jag inte svara på. Däremot finns i skötselplanen (nu 30 år gammal) följande text om förbindelsen, vilket möjligen kan intressera dig: ”Av särskilt intresse är näset som sammanbinder Ulön och Dannemark. Näset utgör toppen av en israndavlagring. På båda sidor av näset utbreder sig grunda vikar mellan Ulön och Dannemark. Materialet består av grus- och sandfraktioner med betydande skalinslag.” Jag bifogar skötselplanen med tillhörande karta för din kännedom.

 

2) Övriga områden i din bifogade länk. Jag vet inte om din fråga avser om det råder tältförbud och/eller om formationerna är att betrakta som tomboli. Jag kan bara svara på om det råder tältförbud enligt föreskrifterna för berört naturreservat.

 

·         ”Norra Skaftö” ligger inom Gullmarens naturreservat. Inget tältförbud enligt reservatets föreskrifter. I vad mån Lysekils kommun i sina ordningsföreskrifter för Skaftö har tältförbud vet jag dock inte.

·         ”Stenungsöns sydudde” ligger inom det kommunala naturreservatet Södra Stenungsön. Där råder tältförbud enligt reservatets föreskrifter.

·         ”Östsidan av Bohus-Malmön” ligger inte i något naturreservat. I vad mån Sotenäs kommun i sina ordningsföreskrifter för Bohus-Malmön har tältförbud vet jag dock inte.

·         ”Tången öster om Havstenssund” ligger inom naturreservatet Tanumskusten II. Inget tältförbud enligt reservatets föreskrifter. I vad mån Tanums kommun i sina ordningsföreskrifter för Havstenssund med omnejd har tältförbud vet jag dock inte.

·         ”Kalvö fjord” ligger troligen strax utanför naturreservatet Kalvön där det råder tältförbud enligt reservatets föreskrifter.

·         ”Tjurpannan” ligger inom naturreservatet Tjurpannan. Där råder tältförbud enligt reservatets föreskrifter.

Slutligen: Du nämner om en ”diskussion på internet om campingförbud i Bohusläns naturreservat”. Jag blir då nyfiken. Var hittar jag den diskussionen?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...