Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Erus

lära sig segla

Rekommendera Poster

Har gått i tankar om att lära mig segla. Har drömmt om detta ett ganska bra tag nu men har inte tagit tag i det. I och med att jag är själv, så känns det lite små jobbigt å lära sig själv, med mastning, sätta segel å allt vad det nu kan vara...

 

Nu undrar jag, är det för svårt att lära sig själv i en Laurin 32? Det känns tråkigt att köpa en mindre båt en säsong för att sen försöka sälja den (om man lyckas) för att köpa sig en större... Så är det för svårt att lära sig grunderna i en Laurin 32?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger tvärt nej, det är inte svårt. Bara man gör det på rätt sätt. Lugnt och fint väder ute på skyddat vatten, ev kan man första gången ta med ngn som kan en smula. Det som avgör är sin egen inställning till det hela. Vill man, så kan man.

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner ingen som seglar så kan inte ta med nån som kan tyvärr... Men jag kommer inte vara helt själv, är jag å en kompis som kommer lära oss, dock så kommer jag dra ut själv också. Men vi kan absolut inget. Det jag är mest orolig över är att sätta segel, och masta på och av... Jag vet ju inte ens hur man sätter på seglen, men det kanske man bara kan göra på ett sätt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag e själv helt nybörjare, sedan tre år. Hade innan det varit ombord på en gigantisk segelbåt tio år tidigare men visste ingent ing om segling och hade aldrig seglat.

Med facit i hand säger jag. Du kan definiivt lära dig att segla med den båten, inga problem alls. Sen verkar det fina med segling vara att ju mer man lär sig, desto mer inser man att det finns att lära sig och utveckla. Det lär inte bli långtråkigt på många många år, på grund av att man e fullärd.

Et tips. Seglarätt mycket kors och tvärs i olika vindar, gippar och slagvändningar med ett segel i taget. Då lär du dej se skotpunkter mm. med ett segel itaget. Ja sen samverkar ju seglen lite beroende på vindriktning. Det är typ steg två.



Jag började med Vega tre somrar sen. Nu e jag, precis som du sa inne på min tredje båt.

FAst ja har varit jättenöjd med alla tre båtar. Mitt problem med för liten båt i början har mest berott på att några fler delar av familjen, som aldrig skulle sätta sin fot på en segelbåt, åx blivit bitna och på tre år har jag hittat både bekanta och nya bekanta som gärna följer med.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du inga problem med att lista ut hur man sätter segel, å hur man madtar på och av? Det fick du kansje hjälp med? Hade du med dig någon ut första gångerna du var ute, eller lärde du dig själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då frågan är ställd med fokus endast på att lära sig segla, förutsätter jag att du sedan tidigare har erfarenhet av att hantera, underhålla och meka med andra båtar. Om du inte har tidigare erfarenhet av båt, är lära sig grundläggande segling det minsta du behöver fundera över om du överväger att köpa en 10m lång segelbåt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har bara erfarenhet av mindre motorbåt, dock inget mek med det förutom lite padding :)

Vad är det som skiljer en 6-7 meter båt å en 10 meters? Vad blir det mer för saker att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större betyder tyngre. Tyngre båt, tyngre ankare, tyngre att hantera segel. Det betyder också att det är svårare att rätta sina misstag, och att man genom egna misstag kan göra större skador.

 

Större betyder också dyrare. Större segel, fler dynor, mer bottenfärg går åt på våren.

 

Men. Större betyder också bekvärmare. Större ruff, bättre pentry, rymligare sittbrunn, mjukare gång på havet osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att behöva hjälp att masta på, det är jag helt säker på. Det är mycket tips och trix som är bra/nödvändigt att få hjälp med vid påmastning

Sedan kan du nog klara ut resten själv genom att fråga bryggrannarna eller andra som kan segla.

En kickstart kan vara att delta på en nybörjarkurs tidigt i vår som ex.vis en sådan här,

http://www.batagarskolan.se/1/segling/seglingskurs/steg1

Det finns många som ger liknande kurser,

http://www.kurser.se/kurs/segling

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fräst runt per motor så har du ju allmänt sjövett och navigationsvana, då ser inte jag (precis som de flesta ovan) något problem med att köpa en större båt från början - förutsatt att du vet med dig att detta inte bara är en testperiod; att du verkligen ska fortsätta med seglingen.

Båten du köper är begagnad och då finns det en ägare som med största sannolikhet vet precis alla tips och trix vid sjösättning och påmastning; var sling ska gå, vilka kranar som ska öppnas, hur påmastning sker enklast, osv. Ett enkelt sätt att transferera all den kunskapen till dig är att du skriver in i köpeavtalet att föregående ägare är med en heldag för sjösättning och påmastning. (Då finns även ett gyllene läge för att lägga in en provtursklausul där ni genensamt kan se till att det inte finns några okända defekter.) Du antecknar och tar foton som en galning och gör allt bakvänt vid upptagningen, sen sitter det till nästa år.

Att hjälpligt segla båten är jag inte ett dugg orolig för att du och din kompis inte skulle komma underfund med efter två turer.

(Editering med stavfel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv seglat sedan jag var liten, men är nu mer av en motorbåtsmänniska. Jag träffar ibland folk som pratar om att skaffa sin första båt utan att ha den blekaste aning om vad de ger sig in på. Man köper en stor äldre båt, tror att all kunskap man behöver är förarbevis, och ger sig ut hela familjen utan att säkert kunna framföra denna, eller bedöma vilket underhåll som krävs för att båten skall vara säker etc. Är olyckan framme är man helt beroende av att sjöräddningen är i närheten.

 

Jag säger inte att detta är sant i ditt fall men ville ändå ställa frågan.

 

Grundläggande segling i lugnt väder på en båt som är någorlunda modernt riggad, (rullfock etc.) lär du dig på en helg, förutsatt att du läst om hur det fungerar i teorin och har någon/några med dig som kan segla.

 

Att lägga till (för motor) med en båt på 5 ton och 10 meter som driver i vinden kräver träning och erfarenhet av att hantera båt.

 

En 40år gammal Laurinkoster med 40 år gammalt: elsystem, skrov, ev ruttet distansmaterial i durk/däck, rigg, inredning, motor, instrument. Kräver MYCKET jobb om den inte är helt totalrenoverad nyligen. Visst kan detta jobb lämnas bort på marina men det blir DYRT, lämnar du bort jobbet lär du dig heller inte hur båten fungerar.

 

Min åsikt är därför att du (om du inte redan känner att dessa saker är självklara) snarare borde fundera över att hantera så stor båt bara under motor, och om du har lusten/kunskapen/pengarna/tiden att köpa så stor och gammal båt.

 

Jag vill absolut inte avskräcka, självklart skall du följa dina drömmar och jag är själv av typen when there is a will, there is a way, viktigt dock att förutsättnignarna och förväntningarna blir rätt från början.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lära sig segla hjälpligt är inte speciellt svårt. 

Det har jag i princip gjort helt själv - när jag var 14 år. En kompis hade varit med ute nån gång.

Fast det var en lite gaffelriggad bohusjulle - utan motor. Efter första färden på egen hand har det aldrig varit några större problem.

Då tänker jag inte på såna obetydliga detaljer som en skuren motor och ett antal gånger som motorer krånglat - vägrat starta/stannat i prekära läge. Ett par brutna master (trä). Ett antal grundstötningar. Några skörade segel mm mm

 

post-945-1394237780,6753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter sådär en 35 år och tre segelbåtar av varierande storlek köpte jag en L32;a.Med kort ruff byggd på Malmö flygindustri 1965, med hemmasnickrat inrede. Det var nog en monteringssats som skruvats in. Ett renoveringsobjekt med mycket som behövdes åtgärdas. 

Trots att seglen var dåliga och egentligen behövdes bytas ut, så var det den bästa båten jag hade haft. Dessvärre hade min fru inte samma åsikter. Efter tre år sålde jag båten. Jag hade då städat och gjort en hel del jobb som krävde mycket arbete men som inte kostade så mycket. 

Jag stog inför de stora inveteringarn. Nya segel. Med all sannolikhet ny motor mm. Slängde in en annons och det kom en kille ock köpte henne. Det är den enda båtaffär jag inte förlorat på. Fick tillbaka allt jag lagt ner - dock inget för det arbete jag lagt ner under tre år.

Det där med motor och långkölade båtar.

En L32;a är fullständigt totalt helt omöjligt att backa med. Det finns inte en tjangs att du kan få henne dit du vill på backen.

Det var nån som i skrivt skulle förklara hur det var att backa med en långkölad båt Man backar ut och hamnar presis var som helst. Jag håller alltid en min som om jag hamnade precis där jag tänkt.

Så är det ju. Eftersom man vet att man inte kommer dit man vill så är ju det det enda tänkbara förhållningsättet.

Om man ligger mellan två pontonbryggor, med båtar för många milijoner runt omkring, försöker man ju backa och styra så gott det går. Man försöker komma i ett så bra läge som möjligt, dvs så när båtarna bakom som möjligt - utan att backa på dem.

Sen är det fullt roderutslag och full maskin frammåt.När båten börjar röra sig frammåt slår man full maskin back. När båten stannar upp, så är det full maskin frammåt och fullt roderutslag igen. Så håller man i princip på tills man kommer dit man vill. Det gäller att inte va rädd eller tveksamm. Båtarna runtomkring kostar ju ett antal hondra tusen upp till ett antal miljoner.

Edit, Åt vilket håll propellern snurrar har stor betydelse för manövrförmågan och min L32;a var det alltid lättast vända motsols.

Du skriver inte var i Sveriges avlånga land du befinner dig. (elak som jag är så gissar jag därför Stockholm)

Det där med mastning är ju naturligtvis ett ämne för sig. L32;an har ju genomgående mast. Får man bara ner den i hålet och på mastfoten, så står den ju för sig själv. Som alltid är det bra att ta det lugnt och sätta fast vant och stag på rätt ställe.

Att sen trimma in riggen är ju en del jobb. Fast det är ju ett jobb som man gör en gång. Några varje vår. Jag och många med mig  allt mer sällan.

Förr hade Selden´s en utmärkt skrift som man kunde ladda ner från deras hemsida. Nu hittar jag bara den på Engelska. http://www.seldenmast.com/resources/hints_and_advices.html

Har skrivit lite om just riggtrim här http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html

Har man rulle på förseglet, så är det där med att slå under seglen nåt man gör varje vår. Att hissa dem brukar inte va nåt större problem nr man väl kommer på hur det skall va.

post-945-1394237780,7412_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min första segelbåt förra sommaren, dock 24 fot så något mindre än den du nämner. Har viss erfarenhet av sjön men aldrig segelbåt. Började med att jag och två kamrater mastade på, ingen av oss hade knappt varit på en segelbåt innan. Jag hade läst ganska mkt på nätet om tips osv, tog oss 4 timmar att masta på, men det gick.

Efter det la vi ut seglen på bryggan och försökte lista ut hur de skulle sitta. Första gången vi hissade segel va katastrof. Sedan gick det bara bättre och bättre. Fick ihop kanske 15 nätter förra säsongen och seglade en hel del själv. Sista turen på 2 dygn själv tror jag nästan att jag lärde mig mest.

Klart det går, läs mycket tips och ta det långsamt. Hissa kanske tex ett segel första gången, försök och få kläm på det. Blir det läskigt så ta ner seglet, inte svårare än så.

Vad gäller tilläggning osv så får man prova sig fram. Underlättar om man är flera. Annars är lite parkeringsskador något man får räkna med. Som någon skrev här på sidan vid något tillfälle; prylarna är ju till för att användas. 



Jag säger kör på! Blir kul!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga tack till alla som engagerar sig och ger tips och råd, ni får verkligen upp viljan ännnu mer att köra på!! 

Om det blir L32 så blir det någon som är i bra skick så att man (förhoppningsvis) slipper mycket jobb med reparationer i början, t.ex. denna http://www.blocket.se/goteborg/L_32__Mk_2__nr_146_i_mycket_bra_skick_51714226.htm



Vad är det man ska kolla efter vid köp, har läst att kontrollera segel och motor, men i och med att man inte kan något om det så vet jag inte riktigt vad man ska se efter :) Besiktningsman, är det klokt kanske att anlita? 

Jag bor i Jönköping och har tänkt att ha båten i Vättern i sådan fall. I och med att den L32a jag länkade till ligger i göteborg, så får det nog bli att jag anlitar någon firma för transport från göteborg till jönköping (kostar det mer än 10 000:- tro?), och då får firman helt enkelt masta på båten, och om jag är med tillsammans med kameran så borde man ju snappa upp tillräckligt mycket kunskap för att masta av den till hösten, för att sedan kunna masta på till nästa år... 

Toaen: Tack för länkarna, dom ska läsas mer noggrant! 

Än så länga är det dock bara tankar jag går i, och om det blir verklighet får tiden utvisa... Men tack ska ni ha alla för råd och tips! Känns redan mycket lättare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om du köper en åt i Göteborg, så är det ju en alldeles utmärkt tur att gå från Göteborg till Jönköping. Räkna med en vecka. Du kanske kan få med dig någon som både kan segla och hantera en långkölad segelbåt. På den turen lär du dig väldigt mycket om båten, segling, navigering.

Kunde tom va intressant för egen del tt följ med om det passade med tiden.

http://thallatha.blogspot.se/2013/07/battransport-till-vanern.html

Ytterligare ett par inlägg handlar om sträckan mot Hjortens udde.

Kommer man in i Göta kanal, så ingår 5 dygns fri hamnavgift per gästhamn i kanalavgiften.

I princip skulle man kunna gå Göteborg till Sjötorp, lägga båten där och fortsätta nästa helg.

Ja det finns många möjligheter, varav biltransport nog är den tråkigste. wink

Edit

L32;an

http://www.blocket.se/goteborg/L_32__Mk_2__nr_146_i_myc%20ket_bra_skick_51714226.htm

Annonsen såg ju bra ut. Priset med. Slutklämmen Transportsegling kan utföras efter överenskommelse ser ju heler inte fel ut. Kanaltransport tillsamans med den tidigare ägaren hade ju inte varit fel.

post-945-1394237780,8221_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kan få hjälp med seglingen till sjötorp och kanske även genom göta kanal av säljaren så är det ju ännu bättre! Men är det svårt å åka genom kanalen? Det är väl bara motorgång då och inget med segel va?! Det borde ju gå ganska bra själv utan några erfarenheter?

 

Men ska man anlita besiktnings man innan man köper båten?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=)

jag köpte första båten villkorat att den förra ägaren skulle vara med vid påmastning och vara med och segla minst en gång för att visa hur det funkar.

Jag fick hjälp med påmastningen vilket vi gjorde i samband med sjösättningen. Det tog max en timme. Innan dess hade vi gemensamt gått igenom funktion, tips och trix inför vårrustning, sjösättning o.s.v. Jag fick även hjälp med att få dit seglen.

Kan säga att om jag hade gett mej på påmastning och segelsättning helt själv utan hjälp så hade det blivit väldigt svårt om inte omöjligt:. Det skulle nog tagit en vecka minst. Dom två vårarna drefter har jag fixat det själv.

Även när jag köpte min andra båt, så insåg jag att det var jättevärdefullt att masta på tillsammans med den förre ägaren, det skiljer ju dock en del från båt till båt.

Den båten jag har nu mastade inte förra ägaren av och inte jag heller, har bara slackat stag och vant.

Senglingen därmot klarade jag inte av att vänta tills ägarna hade möjlighet.

Det är inte minsta svårt att lära sig såpass mycket att du kan ta dej dit du vill, den vägen du vill. Jag seglade själv en några timmars och två heldagar, innan den förre ägaren kunde vara med. När han väl åkte med en dag så fick jag massor med bra tips och lärde mej hur mycket som helst. JAg hade aldrig kunnat tillgodogöra mej det om det hade varit första gången.

Så ut bara.

Påmasting, hur utrustning fungerar, kranar, motor, elsystem osv funktioner och hur du får dit seglen, hur du spänner riggen osv. rekomenderar jag definitivt att du ska ta hjälp med och det givetvis av förre ägaren, som känner båten.



Kan däremot inte hålla med om att det blir svårare med större båt, är inne på min trejde och upplever att 42-fotaren är minst lika enkel att sjöta själv. Tyngre, ja att hissa storsegel blir tyngre men det gör man ju bara en gång/ segling och rullen, som det är även på din båt rullar ju ut av sig själv, inget anna egentligen.

Tyngre båt reagerar lite långsammare och det är oftast positivt, förutom vid kryss där det är väldigt smalt, om du seglar själv eftersom du få lite mer tid.

Du är ju van med motorbåt, då åxå med den vindavdrift som du får när du ska lägga till tex. Den avdriften blir mycket mindre med kölbåt. Backa och svänga. Helt klart, om du ska backa, räkna med att fören går med vinden och viss propellerverkan, så planera att du kan backa åt det hållet som båten vill gå och låtsas som om det var meningen. Kör du framåt får du snabbt styrförmåga.

Om du bara börjar med att öva  där du har gott om plats med själva seglingen och gör likadant med motormanövrar, släng i nåt som funkar som en boj som du lägger till emot med för, akter, sida och i olika vindriktningar med och utan ankare, så kan du snabbt lära dej såpass att duklarar dej.

Min seglar vana hade jag från 2 veckor vindsurfing 1983 (ett tag sen) och känner fortfarande  att det är fullt tillräckligt för att ha hyfsad koll på grunderna.



Alla, med extremt få undantag, andra båtmänniskor är extremt generösa med hjälp vid tilläggning osv. Detta gör att det aldrig är några problem även om det kan kännas trångt om du lägger till där det finns andra båtar.

Oftast ligger vi ju där man får vara helt själv och då är det ju inga problem. ÄR man osäker på tillräckligt djup, förtöjningsmöjlighete osv så kan man ju ankra på svaj, ta jolle eller simma in i land och kolla läget eller försiktigt känna sej fram med båten.

När du väl hoppar i land. Se till att du har en lång tamp med dej och att den inte har trassalat ihop sej, så du har marginal om båten vill dra ut dej när du hoppat iland.

Fördelar med mindre båt. Ja jag skulle väl säga kostnaderna och att det givetvis blir mindra jobb vid framförallt vårrustning. Hur som helst så är det otroligt fantastiskt varje gång du slår av motorn och låter vindens kraft få dej dit du bestämmer.

En helt ny värld, i flera imensioner, som öppnat sig för mej. Bara när man börjar tänka på och sätta sig in i hur dom gjorde förr med gigantiska fartyg, tunga segel, inga sjökort, ingen motor, inga fyrar. Vilka äventyrare, vilka hjältar.

WoW.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410

Du skriver att du slackar vant och stag, underförstått att du har masten kvar - även på land.

Jag har vinterförvarat båtar både på land och i sjön ett stort antal år. Jag slackar aldrig på riggen. Tror det gör mer skada än nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant.

Hur skulle det skada om man släpper spänningen på riggen?

Jag tycker att, visserligen spänner man ju inte några stag till sin sträckgräns, det bör ffästa mindre på riggen om den inte är statiskt belastad i onödan.

Det kanske gör an marginell skillnad men det är trots allt en belastning på vant, stag, spridare, rigg och i viss mån skrov.

Kanske har det ingen som helst betydelse men att det skulle ha motsatt effekt har jag svårt att förstå. Skulle väl vara om man slackar såpass mycket att riggen har möjlighet att börja svaja, pumpa osv, av vinden.

KAn inte komma på nåt faktiskt, mer än att man måste spänna och slacka riggen i onödan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror naturligtvis på hur mycket du slackar. Riggen slackar ju en del pga kylan.

När jag hör ordet slacka tänker jag mig att det är så mycket att den kan börja rör sig.

När man sätter ann en rigg skall den inte spännas till sin brottgräns.

Förstaget på en mastheadriggad båt bör spännas till 20% av vajenrns brotthållfasthet och kan sen spännas upp till ca 40%

Toppvanten spänns till 15% av brotthållfastheten. 

Övriga stag sätts ann så att masten blir rak. Viss justering under segling.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roade mig lite med att grovplaner/ titta på en färd från Mastrand till Jönköping ca 312 distansminuter

Göta kanal öppnar den 5 Maj - Beställningssäsong: 5 maj - 3 juni.

http://www.gotakanal.se/sv/fritidsbat/artiklar/Oppettider-och-biljettyper-pa-Gota-kanal-2014/

Vill du ha hem båten tidigre så är det lastbil som gäller.

Nordre älv har en segelfri höjd på 12,5 meter. Läste nånstans att masthöjden på L32;an skulle va 14,5 meter så det är vägen via Göteborgs hamn som gäller.

Koön, Marstrand - Älvsborgsbron Gbg;Ca 32 Nm/ distansminuter - seglingsbart

Älvsborsbron, Gbg - Vänersborg; Totalt Ca 50 Nm - motorgång

(Delsträckor

Älvsborsbron, Gbg - Lillabommen, gästhamn; 2,5 Nm

Älvsborsbron, Gbg - Kungälvs gästhamn; 13 Nm

Älvsborsbron, Gbg - Lill Edet`s gästhamn; 31 Nm

Lill Edet - Trollhättan, gästhamn;10 Nm

Trollhättan - Vänersborg, gästhamn; 8,5 Nm)

Vänersborg - Sjötorp ca 145 Nm i huvudsak seglingsbart sen beror det lite på om man väljer att gå via Pålgrundet eller in i skärgården norr om Kållandsö via Navens fyr.

(Delstäckor

Vänersborg - Dalbergså  gästhamn17 Nm

Vänersborg - Kållandsö (Spiken/Läckö slott) gästhamnar 35-40 Nm

Vänersborg - Mariestad gästhamn 58  Nm

Vänersborg - Sjötorp ca 70 Nm)

Göta Kanal västgöta delen 35 Nm I huvudsak motorgång

Finns några passager av sjöar där det skulle gå att segla om det är rätta vindar och man kan hålla takten med de andra i konvojen. 

Karlsborg - Jönköping ca 50 Nm seglingsbart.

Det är nog jobbigare att slussa i Göta Kanal än i Trollhätte kanal. http://www.sjofartsverket.se/sv/Batliv/Trollhatte-kanal1/

Det är nog inte fel att va åtminstone tre man. Sen är det ju som alltid att ta det, som vårt gamla lokala uttrycket säger i översättning till svenska; Lungt och sansat, mjukt och fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riggen ska vara välsträckt för att det inte ska bli för mycket rörelse i ingående delar. gissar att utmattningsbrott som vanligt är oförutsägbart. Svårt att räkna på och bäst att undvika i görligaste mån.

Det tar ju sin tid och det krävs ork att spänna riggen så det gör man inte oftare än nödvändigt. Låter man akterstaget vara slappt kan förstagsprofilen få ett farligt sving i lite hårdare vind. Lätt att glömma akterstaget efter en segling. Det är väl rätt ofta man ändrar på olika bogar och vindstyrkor och mycket lätt att glömma. Åtminstone tänker jag sällan på det men bra påminnelse..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, det är såklart att masten krymper mer än vajrarna, krympningen är ju is tort sett det dubbla, när det blir kallt.

Ska masten och andra delar börja svaja så mycket att någonting ska ta skada, när båten står på land utan segel osv., ska det nog blåsa mer än lovligt för att båten ska stå kvar alls.

Kanske kommer till slutsatsen att låta riggen vara spännd och klar, nästa vinter, inför 2015-års uppdrag.



Hursomhelst, för att inte kapa tråden helt, tycker jag att du ERUS ska köra på om du kommit fram till att L 32 är lagom och rätt båt för dej. Ta det lugnt bara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med minnet. Var en sväng till Smögen i Tordags för att fylla Diesel - till Värmaren. 

Lade mig på Grannplatsen som har 2 Y-bommar: Båtgrannen tog upp starx före jul - första gången landförvaring sen han köpte båten. Lyckades baxa mig in på platsen, med hjälp av ett rep i en av ybommarna på motsatta brygga.

När jag skulle gå iland efter lördagens arbete ombord, fick jag se att akterstaget var spänt till max. Med den riggen jag har betyder det att akterstaget är spännt till ca 30% av vajerns brotthållfasthet. 

Det har nog varit spänt så sen nån månad före vi träffades i Trollhättan/Gpteborg Forgus 31. surprise

Å andra sidan så kanske det har varit en fördel med tanke på förstagsprofilerna och hur det blåst senaste tiden enligt din teori. smiley

post-945-1394237781,5119_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jönköping? Där bor jag också, när du vill ut å segla så säg till, jag kan följa med och visa det lilla jag kan. Har du ordnat med båtplats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaidin, jag kanske håller vid dit ord och kontaktar dig om det blir båt då! Står på köplats på domsand, kan få i andrahand första året.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att höra av sig, jag har båten i Baskarp, nästa hamn norrut.

Det finns en Laurin 32 i Domsand redan så där har du redan lite support. :-)

Mejla på henke at frodeen punkt nu när det är dags. Hoppas du skall trivas med både båten och Vättern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min Maxi77 för 15 år sedan var jag i samma sitts som du. Jag hade endast seglat en gång tidigare då som bisittargast. Jag hade sådan tur att det var 2 helt okända på båtklubben som kom förbi och hjälpte mig å masta på ..och när masten hängde över båten frågade den ena(Djupa) om jag skulle vara med och kappsegla .. å jag svarade snabbt nej och förklarade att jag bara skulle nöjessegla.. my big misstake.. den andra killen (alf) sa då åt den andra killen att det inte var någon ide å hjälpa mig

.. så dom började gå därifrån. . Snacka om panik då masten hängde i kranen...så jag ropade åt dom att jag skulle vara med på 1 kappsegling .. dom vände och hjälpte mig att få båten klar.. Den sommaren var jag med på flera klubbseglingar med en given sistaplacering.. MEN Jag lärde mig jättemycket av att se på den andra båtarna som var med hur dom skotade. Klubben tipsade om segelsugna som gärna ställde upp som gastar. De följande åren var jag väldigt aktiv i segelklubben och träffade många härliga människor som jag gastade åt samt var i väg på tävlingar med. Djupa och Alf är mina vänner idag och dom har haft hand om segelskola för vuxna i flera år. DET JAG VILL FÅ FRAM Är. Ta kontakt med en segelklubb i din närhet fråga om dom har en segelskola för vuxna, du får då lära dig ifrån grunden och i en liten båt som visar direkt om man gör någramisstag (jag hade en jäkla tur att träffa mina vänner som delade med sig av sin passion till mig). Man måste absolut inte gå en segelskola, men det är intressant och lärorikt samt man får en otrolig grund att föra över till sin båt. Det är svårare att hålla fart i en jolle då den har begränsad dövikt och stannar. Så på din fråga om en 32-fotare är för stort så tycker jag nog att det är en bra båt att börja med:-D..Mvh Micke F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglarkola har jag åxå tänkt gå just av den anledningen att man får kvitto direkt i en liten båt. Det är nog inget fel att gå en kurs så snabbt som möjligt men för mej personligen tror jag att mitt utbyte av utbildningen blir större när jag tränat och gjort en massa fel innan. Det är ju inte som i teknikidrotter att, har du lärt dej fel själv så tar det tid att träna bort. Här hanlar det mer om att se vad som händer, förstå varför det händer oc kunna förutse, läsa vind, omgivning och framförallt sin båt, segel, bukar, skotning osv. Så häftigt. Om 30 år kan man fortfarande känna sej som en nybörjare förmodar jag.

Gött

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...