Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
wallen

okQ8 marinbatteri

Rekommendera Poster

Hej är det någon som har erfarenet av okq8 marinbatteri. Jag tänkte ha dom som förbtukningsbatterier ,typ till kylväskor (iso therm) . Det ligger på 80 amp.

vad tror ni??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett i förra båten, det var varken bättre eller sämre än något annat av samma typ upplevde jag.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ,tack för ditt svar. jag tror att de flesta blybatterier är av samma kvalite förmodligen. Man får nog köpa gel batterier om man ska märka någon skilnnad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Båtmässa snart, då kanske priset blir lägre hos Marinhandlarna, så mitt tips är att avvakta lite..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att alla blybatterier håller samma kvalitet är inte fallet. . Det finns flera batteritester på nätet som visar att man får vad man betalar för..sämst fick Biltemas och julas batterier. . Jag länkade i en annan tråd till ett test(då var det startbatterier).. själv har jag kört med Oks batterier i min segelbåt som förbrukningsbatterier.. haft 2som jag bytt ca var 3-4år som laddats av solcellspanel. Jag har varit nöjd men har inte jämfört med något annat . Mvh Micke F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips var att leta i test på batteriena. Då jag har haft mycket djupurladdningar så går det hårt åt batterierna.. men till vår motorbåt har vi nu 2st lastbilsbatterier på 180 Ah Banner för ca 3500 krst så jag hoppas dessa kommer hålla länge å väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller dock att läsa rätt i testerna. För ett par år sedan hade DN en test där man jämförde batterier av olika fabrikat, problemet var att batterierna också var av olika storlek!! Det visade sig då inte helt förvånande att dom mindre batterierna tog slut före dom större. DN beklagade när jag ringde dom och skyllde på att testen var inköpt och inte gjord av dom sjäva. DN publicerade dock en ny test några veckor senare med lika stora batterier och då vart det en helt annan ordning på fabrikaten.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte 3 st OKQ8 marinbatt 2009. Misshandlade dom rätt rejält första året, med ett flertal djupurladdningar. 2 av dem är fortfarande going strong medan det 3e höll ett drygt år och dog vintern 2010. Samtliga satt i en o samma bank och fick alltså utstå identiska påfrestningar. Varför bara ett av dem gick till de sälla laddmarkerna vettifasen men jag klandrar inte batteritillverkaren för att det gick och dog. Köper 2 nya i vår och kommer att välja OKQ8-batterier igen när det är dags för den årliga prissänkningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En följdfråga. Hur ligger okq8as marinbatterier i pris jämfört med båthandelns. Snart mässpriser också så även med hänsyn till det taget. Är okq8as mycket billigare? (försökta givetvis undersöka själv på nätet först men utan resultat).

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen kommer jag o testa Biltema nästa gång det är dags att byta, jag o flera vänner med mc har konstaterat att mc-batterierna håller tre gånger så länge jmf med märkes-varianterna som finns för betydligt mer pengar.

Någon nämde för mig att Biltemas är dekaltrimmade Varta/Tudor-batterier. Om det stämmer vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har kollat runt lite på olika marinaffärer, det verkar som om de är att köpa lite grisen i säcken.  olika svar vart du frågar. Men ska man ha det bästa av det hela ,då kostar det också.

det har jag förstått. Det finns nu för 1095kr och uppåt på olika firmor ,men med lägre amp

än ok,s , Tudor bla , sen Varta i samma prisklass som ok . Då pratar vi bly , sen gar vi geloch då drar det iväg. Verkar bli ett ok och sen ladda och sköta om dom . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...