Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kenneth_S

Jaha... Globala uppvärmningnen nedkyld...?

Rekommendera Poster

Jag var mest inne på de senaste i tråden där ni båda hävdar att det nästan inte är några forskare som ingår i olika grupperingar. Var ifrån kommer den informationen?

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

labbibia och Abbe2!

 

Försök vara något lite vetenskapliga själva och länka till de sidor där ni finner er information.

Det är intressant och viktigt att veta hur IPCC och andra arbetar, men just nu är det bara ord helt utan värde ni skriver.

 

Mackey

Källa till bakgrunden hos de 30 000 personer som signerat en petition: http://www.petitionproject.org/qualifications_of_signers.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Källa till bakgrunden hos de 30 000 personer som signerat en petition: http://www.petitionproject.org/qualifications_of_signers.php

Tack!

 

Intressant men lite svårbegripligt att så många inte tror att människans utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet.

 

Mackey

 

Det säger man faktiskt inte. Man säger att det inte finns bevis för att gaserna inte kommer orsaka en katastrofal uppvärmning av atmosfären inom överskådlig tid. Däremot finns det bevis för att växthusgaserna är BRA för växter och djur - allt enligt petitionen.

Det borde ju betyda att det faktiskt finns påverkan - eller?

http://www.petitionproject.org/index.php

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet har IPCC redovisat en logisk orsak till varför uppvärmningen inte blivit som tidigare förutspåtts. Mycket för att arbetet handlar om att samla in mer och mer information eftersom det är komplext och osäkert. Det gör också att skeptikerna är svåra att ta på allvar eftersom de med 100 % säkerhet har svaren på alla frågor(ganska naivt).

 

Samtidigt som vi släpper ut mer växthusgaser som ökar andelen absorberad och återstrålad energi mot jorden så släpper vi ut sotpartiklar. Partiklar som gör det motsatta. Hindrar energin från att ens nå jordytan. Dessa motverkar effekten av växthusgaserna. Problemet är att deras halveringstid är en bråkdel av växthusgaserna, så när vi slutar förbränna och de börjar klinga av..... Ja, det är som det är.'

 

Ne, ska inte lägga mig i så mycket. Klimatfrågor är en het potatis :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet har IPCC redovisat en logisk orsak till varför uppvärmningen inte blivit som tidigare förutspåtts. Mycket för att arbetet handlar om att samla in mer och mer information eftersom det är komplext och osäkert. Det gör också att skeptikerna är svåra att ta på allvar eftersom de med 100 % säkerhet har svaren på alla frågor(ganska naivt).

 

Samtidigt som vi släpper ut mer växthusgaser som ökar andelen absorberad och återstrålad energi mot jorden så släpper vi ut sotpartiklar. Partiklar som gör det motsatta. Hindrar energin från att ens nå jordytan. Dessa motverkar effekten av växthusgaserna. Problemet är att deras halveringstid är en bråkdel av växthusgaserna, så när vi slutar förbränna och de börjar klinga av..... Ja, det är som det är.'

 

Ne, ska inte lägga mig i så mycket. Klimatfrågor är en het potatis :)

 

Det ges åtminstone 3 olika förklaringar till att uppvärmningen upphört.

1. Värmen gömmer sig i havet.

2. Precis det du nämner,aerosoler i form av sot och andra partiklar.

3. Ozonskiktets återhämtning sedan Montrealprotokollet infördes.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...