Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Geisewall

Hjälp ang bottenmålning!

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Jag köpte en Sea Ray 268 -89:a (27 fot) i höstas som inte är bottenmålad på ett tag. Jag behöver alltså göra detta till nästa säsong men har bestämt att låta en firma göra det. Får svåår ångest varje gång jag tänker på att ligga där och slipa. 

Just nu ser botten flammig ut, med både mjuk och hård färg och jag vill nog låta slipa bort all färg först innan ny sätts på. Vad kan detta komma att kosta? Ska man ens sätta på ny färg, eller tvätta botten några gånger per säsong? Epoxy? Vad är era tips och erfarenheter?

Jag har aldrig tidigare ägt båt och är lyckligt (?) ovetande om mycket! Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Sveriges avlånga land har du båten - typ av vatten?

Finns det nån båtbottentvätt i nätheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt tråkigt att slipa, epoxybehandla och bottenmåla, har du ca: 25000kr över är det helt klart gött att lämna bort!

 

Vänder man på det är det ett av de enklare jobben (i svårighetsgrad) man kan göra på en motorbåt. Skall man lämna bort alla jobb blir det snabbt dyrt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid ta hjälp att blästra botten för ca. fen tusen kronor och göra resten själv. Nu är det ett par år sedan jag fick det priset, men det kan ju inte blivit väldigt mycket dyrare.

Då slipper du i alla fall ångesten. ;-)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en offert på blästring, med kolsyreis, 400+moms per fot, det blir till att plocka fram färgskrapan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller få in några bättre offerter...

 

Mitt pris gäller en 9,5 m lång segelbåt, dvs ca. 20 m2 bottenyta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Båten finns i Stockholm (Ingarö) och kommer troligen inte åka in i mälaren. Jag vet inte var sådana tvättar finns men det borde ju finnas i närheten av Ingarö?

Mvh

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här är de blästerfirmor jag frågade;

StorStockholmsBlästringService AB, info@blastring.se

Fast pris 5 000:- kr inom Stockholm för ett par år sedan, men det var plus moms.

Någon av dessa var då billigare, men där fick jag bara muntliga uppgifter så jag minns inte priserna.

Blästrix AB, info@blastrix.se

Bläster Mäster, info@blastermaster.com

Om du får några (bra) priser så hör gärna av dig, jag ska själv låta blästra botten till hösten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller med Maltez, du behöver ingen bottenfärg. Gör bara en epoxibehandling och använd möjligheterna att tvätta båtbotten på Bullandö marina, Kolströms båttvätt, Saltsjöbadens båttvätt eller på Dalarö spolplatta.

Den årliga kostnaden för att måla botten är ungefär densamma som för att tvätta den några gånger och så slipper du jobbet att måla varje vår.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört utan bottenfärg förra säsongen. Mest av tvång, det blev ingen tid kvar innan sjösättning att få på den sista färgen efter 4 lager epoxi. Tillbringade i stort sett alla helgerna i våras med skrapan under båten. :-(

(Jag taktade ungefär 2 timmar per renskrapad kvadratmeter. båten är 3x9 m...)

Nu ligger jag i Mälaren, mitt i Stockholm, så det blev (nästan) inga havstulpaner. Bara grönt klägg som gick lätt att borsta/spola av vid upptagningen. Jag har inte så bråttom så den knappt märkbara fartminskningen i slutet av säsongen spelar ingen roll.

Så jag fortsätter nog utan färg. Då kan man dessutom spola av botten utan tjafs med miljöförvaltningen.

Och jag slipper slipa/måla botten innan sjösättning i år. Win!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St, Hur gick det i år?

 

Tycker du fortfarande det är ok att strunta i bottenfärgen?

 

Frågan är väldigt aktuell i Stockholmsområdet, jag tror många kommer att "drabbas" av att skippa bottenfärg med någonting i sig som kan anses vara negativt för miljön de närmaste åren.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St, Hur gick det i år?

 

Tycker du fortfarande det är ok att strunta i bottenfärgen?

 

Frågan är väldigt aktuell i Stockholmsområdet, jag tror många kommer att "drabbas" av att skippa bottenfärg med någonting i sig som kan anses vara negativt för miljön de närmaste åren.

 

Mackey

 

Tar inte upp förrän 18 oktober så sista ordet är inte sagt än.

 

Men jag var ute en sväng iförrgår och kollade solnedgången vid Drottningholm. Båten går fortfarande i önskad hastighet mot motorvarv så det känns bra. :-)

Jag har handborstat en gång i somras dagarna efter varningen om havstulpaner. Inte hela botten men runtom och "en armslängd" in under botten. Få se hur det blir.

 

Jag ligger ju i Mälaren, Årstaviken, med utflykter på 1-2 veckor i saltvattnet. Vilket förmodligen gör problemet mindre. Har läst om dina vedermödor, du ligger vid Lidingö vilket är saltsjön?

 

Jag planerar att fortsätta med bara epoxigrundfärg.  Om inte annat sparar man pengar och ett antal kladdiga timmar på vår-rustningen. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller med Maltez, du behöver ingen bottenfärg. Gör bara en epoxibehandling och använd möjligheterna att tvätta båtbotten på Bullandö marina, Kolströms båttvätt, Saltsjöbadens båttvätt eller på Dalarö spolplatta.

Den årliga kostnaden för att måla botten är ungefär densamma som för att tvätta den några gånger och så slipper du jobbet att måla varje vår.

Mackey

 

Jag är inne på att ta bort all gammal bottenfärg och ska sedan köra utan.

Men vad menas med en epoxibehandling? Är det bara epoxiprimer man målar på eller är det sen en epoxifärg av något slag utanpå? I min värld är en primer bara en grundfärg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi är väl alltid epoxi? Dvs en plast som man blandar härdare i för att den ska bli hård?

 

Jag har bara använt Enfants Epoxi primer. 4 lager med omväxlande färg så man ser att man täcker förra lagret ordentligt.

Den kallas väl primer för att den fungerar bra som underlag för nästa färg. Men det verkar fungera utan också.

Jag vet iofs inte hur den är mot UV-strålning. Fast det lär väl visa sig så småningom på den lilla del av färgen som syns ovanför ytan. Inget oroande ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi är väl alltid epoxi? 

 

 

det är inte säkert.

 

Själv tänker jag så här.

 

Det finns ju Epoxigrundfärg typ

 

Gelshield, som är den jag har använt.

 

http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/plastpest/gelshield-200.aspx

 

eller Lefant´s som du har använt

 

http://www.lefant.se/produkter/lefant-epoxi-primer/

 

Sen finns det ju en "härdplast" Typ den som NM tillverkar

 

http://www.nilsmalmgren.se/Laddas/NM_S_Batbroschyr.pdf

 

Av ren snålhet brukar jag köpa min epoxy -plast från BILTEMA nu för tiden när jag skall laminera.

 

Även lamineringsepoxyn skall gå att använda till tex för att göra en båtbotten tätare, även om epoxigrundfärgen - primern troligtvis är lättare att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...