Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
thundergod

Hur ofta uppdatera sjökort?

Rekommendera Poster

Tänkte bara slänga ut en fråga av ren nyfikenhet. Hur ofta uppdaterar ni/anser det nödvändigt att uppdatera sjökorten ombord? Gäller både elektroniska och papper.

Har funderat lite på  detta själv och kommit fram till att någonstans kring vart 3:e/4:e år borde vara rimligt? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Papperskorten kan man ju rätta kontinuerligt enligt Ufs, och behålla tills de faller isär.

Hur man gör med elektroniska kort beror lite på hur man använder dem.  Själv tittar jag gärna igenom en rutt även på papperskort, och då ser jag om det finns några farligheter på vägen som inte syns på plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på....

Där jag alltid kör känner jag nog till det mesta och i de kända farvattnen är behovet lägre?

Men när jag ger mig in i finliret bland grynnor är jag väldigt beroende av uppdateringarna!

Vi snackar alltså ett företag ( ingen reklam här inte men de har väldigt fina kort, stora skalor och sjömätt inne bland grynnorna som jag litar på... ) ja, som ger ut egna specialkort.

Där är behovet stort! Kom nämligen förra sommaren utifrån havet in syd om Svartskär som ligger just utanför Biskopsön i Stockholms mellersta skärgård. Hade just uppdaterat mina kort... och se på fasiken, just under mig... där jag gått i alla år... så visar plottern en grynna! 

Att jag blev rädd är klart! Båten hade nästan samma djupgående som grynnan var märkt med och när vi förtöjt tog jag gummijollen bort för att kolla om det stämde. Jodå, grynna.

Men jag hade aldrig sett denna grynna på kortet! Så efterforskningar visar att även detta fina specialföretag som jag trott fick allt rätt första gången - de ger också ut uppdateringar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör precis tvärt om!

Jag tittar igenom UFS ibland och ser vad som rapporterats. Det som är intressant markerar jag i plottern så att dom dyker upp där när jag är i närheten.

Papperskorten låter jag vara och har dom bara för översiktsnavigering. Dom är 10+ år gamla och håller nog lika länge till.

---

Det jag önskar från plottertillverkarna (Garmin) vore att man kunde lägga in riktiga sjökortssymboler som waypoints. Har det tillkommit en prick, en grynna eller något så vore det inte fel att kunna använda rätt symbol. Nu får jag använda andra mer eller mindre lustiga symboler för att markera t.ex en sten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min syn på det här med ålder på sjökort är att steniga bottnar sällan ändrar sig och gamla sjökort har då nästan samma värde. Gamla sjökort har inte nyare utprickning alltid men där går man då i lederna och får sällan problem om man sniker den gröna eller röda bojen/pricken. Givetvis blir man med gamla kort mindre stursk vid val av väg och tar den säkra vägen. Gör man så klarar man sig med en vanlig karta om man inte håller sig så nära kusten. 

Det kan finnas nya anläggningara till havs. T.ex har vindkraftsparker tillkommit på ett flertal ställen. Men de är svårt att missa. 

På ställen med sandbotten som kan sandas upp kollar vi i hamnbeskrivningar där vi försöker ha årets upplaga. Såna bottnar kan flytta sig betydligt efter en storm och prickas om omgående. Då hjälper inte sista upplagan ens. Bäst då att söka upp angöringsmärket och köra efter gröna/röda m.fl standardmärken.

För att vara helt säker ska man förstås ha sista upplagan sjökort men det har vi inte råd med. En större ödmjukhet kostar dock inget och kölen får kanske nått nytt märke men det får man ta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Funkis! Visst kan det vara störande med reklam ibland, men en

bra sak med olika forum är att man kan få tips om prisvärda prylar.

Att du underlät att ta med det företag som står bakom de digitala

sjökorten minskar på något sätt läsvärdet. En hel del företag får

utstå riktigt hård kritik här på MG. Tycker därför att även kan slå ett

slag för saker som man är nöjd med. När jag handlar lite dyrare

grejor, så använder jag mig ofta av konsumentomdömen, ju fler

desto bättre.

Så har man ingen koppling till företaget ifråga så borde det vara fritt

fram att skriva positivt om olika produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...