Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Conrad23

Mercruiser 320 Diesel totalhaveri

Rekommendera Poster

Min båt från 2006 har en Mercruiser 320 Diesel 6 cyl 320 Hkr, i somras larmade motorn och den stängdes av omedelbart, ( det var inte jag som ägare som körde, men den larmade och stängdes av enligt uppgift  av båtföraren) . Motorn har nu tagits ur båten och verkar ha skadats allvarligt, lager har skurit osv..någon menar att sensorer för larm kan vara lite instabila? och inte larma i tid? Någon säger att Mercruiser har haft problem med dåliga oljeslangar?

Tacksam för tips ..Renovera? Köpa nytt block? Köpa ny bättre begagnad? det är Bravo 3 drev på båten. Motorn har ca 550 Timmar drifttid och är servad på varv varje år.

Till min överraskning så verkar motorn vara relativt ovanlig i Sverige, hittar knappt någon som vet var man får info, delar osv. Men jag har fått indikation om hisnande kostnader..??

Mycket tacksam för synpunkter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du söker på Cummins 4,2 hittar du nog lite mer information, bland annat här på MG. Kan möjligen vara värt att söka på VM Motori 4,2 också då det verkar vara de som gjort motorn från början.

Antar att din båt har oljetrycksmätare? denna bör ha indikerat lågt oljetryck långt innan några eventuella larm går igång?!

 

Det går med största sannorlikhet att köpa billiga delar från USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Här är en färsk tråd om MerCruiser 4.2 ES 320: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=499426

 

Trist att du haft otur. Motorn är stark, robust och allmänt har den ett ryckte som en hållbar motor. Att renovera en 2006 motor är lite si o så. I euro gissar jag på ett pris kring 12.000 - 15.000 för full Over Haul. Vet att på Finska sidan finns det till saluen okörd överårig 320:a. Kolla in hos www.piilinen.com.

 

H.,

 

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix! Vw har inget med denna motor att göra i ngt avseende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vw??

 

Ingen har nämnt något om Volkswagen i denna tråd vad jag vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som maximal otur. Jag kör själv med en CMD 4.2L och mera driftsäker motor får man leta efter.

Med allt man har hört om VP nyare modeller D4/D6 så har jag rekommenderat CMD tillförmån för VP.

Något måste ha gått seriöst fel. Motorn är numera ett ganska vanligt alternativt till VP även om de är nyare modeller.

Jag skulle kolla vad en inbytesmotor kostar alternativt hitta en bra mekaniker som kan renovera. Finns flera firmor i Stockholmsområdet som kan CMD.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bestämmer dej för att byta ut motorn så råkar jag veta att www.drev.se har en sån. Såg den när jag besökte dom förra veckan. Bara ett tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var verkligen en tråkig historia!

För oss som har samma motortyp vore det givetvis oerhört intressant att få information om vad som gått fel. Jag gjorde mycket research inför vårt köp av båt med denna motor och har inte hört att det skulle ha varit några problem med larm eller oljeslangar.

Har du fått fram något besked om vad som gjorde att motorn haverade?

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var förmodligen dålig kvalité på Oljeslangar monterade direkt på motorn, tydligen ett inte helt obekant problem. Motorn kommer renoveras ny vevaxel och nya lager. Fick också lära mig att det går blixtsnabbt från larm till haveri, endast några sekunder. Så det gäller tydligen att inspektera och kolla oljeslangarna ordentligt. / 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får utveckla svaret mer för att det ska verka som en trovärdig anledning till ett haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte heller vad som hänt. Har det gått hål på en slang och vilken i sådant fall? Känner du trådskaparen Conrad 23 och vad säger denne själv?

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...