Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
-PLM-

Köp av båt vintertid

Rekommendera Poster

Är i båtköpartagen och undrar om det finns något bra sätt att kontrollera skicket på drev utan att starta upp och sjösätta? Det är en DC på 22fot det gäller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du sjösätter så ser du ju att motorn startar, drevet tar och ... tja, mer ser du ju inte?

En erfaren besiktningsman tar kompprover, känner på drevet och gissar sig fram på skick lika bra som du ( troligen mycket bättre )

Så om du vill ta kostnaden så är det ett sätt.

Ett annat är att skriva in i avtalet det du vill göra? OM det bara är drevet du är osäker på av någon anledning så skulle jag testa att få med en paragraf som säger att om drevet behöver renoveras så delar ni på kostnaden, tex. Då måste du be någon demontera drevet - efter köpet - och sedan måste en verkstad ta isär det. Lite mer meck men om du vill bli säker...

PS Dela kostnaden? Tänker så här att drevet blir i bättre skick än det var i köpögonblicket plus att en säljare kan tveka att få på sig hela kostnaden. Halva kan vara ok, kanske. Självklart överlåter ni bägg till en besiktningsman att avgöra om renovering behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En alternativ lösning är att göra som funkis föreslår och om inte säljaren gillar upplägget kan du föreslå motsvarande prissänkning som en halv drevrenovering kan kosta.

 

Det blir ju samma sak för er båda förutom att affären är helt avslutad vilket kan kännas skönt för säljaren.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att titta på det som är enklast, hur oljan ser ut, är propellern oskadad, när byttes bälgar,växelvire,knutar, impeller mm. Är allt detta ok och välskött så är oddsen genast bättre för att resten också ska vara ok. Lämpligast är sen att hålla inne en lämplig summa tills efter provkörning i sjön. Glöm inte att kika på kyllimporna, hur gamla är de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten men håll inne med pengar som skall räcka till drevrenovering. När båten sjösats och provkörts betalas renoveringspengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



och du skulle själv gå med på det om du sålde din båt eller?

det skulle jag aldrig gå med på iaf

då kan hxn vänta till sjösättning och testa

får säkert mer då oxå

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vet vad man säljer så borde en funktionsgaranti inte vara något problem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålle helt med RikardE.

Vi har samma problem på jobbet när vi skriver in stränga förseningsviten i våra kontrakt med entreprenörer.

De säger Så mycket kan vi inte ha i förseningsvite.

Vi säger Betyder det du säger att du redan nu planerar att bli försenad?

Sedan skriver båda parter på avtalet... :-)  Ja, det var lite förenklat, men pricipen är sådan.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har just skrivit på för en större båt inför denna säsong och där kommer båten stå kvar hos säljaren fram till vårkanten. Då sjösätter vi, provkör och har med i kontaktet att säljaren åtgärdar eventuella fel som framkommer under provkörningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och om säljaren går i konkurs under tiden så tar kronofogden hand om båten. Om man köper och betalar en pryl så måste man ta den i besittning (dvs transporetra iväg), annars räknas det som säljarens egendom vid ev konkurs.

Har Ni inte betalt så är det väl OK !!!cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara betalt handpenning än så länge och kontaktet är påskrivet, jag är inte orolig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde detsamma, lagt handpenning och betalar resterande efter provkörning i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du behöver inte transportera bort båten för att ta den i besittning.

Det kollade jag upp när vi köpte båten i Örebro (vi bor  Sollentuna) på hösten 2006. Den fick ligga kvar där under vintern. Säljaren var svårt sjuk och då ville jag ha koll på vad som gäller om han avlider och dödsboet inte hittar kontraktet...

Det räcker att du tar dit utrustning som t.ex verktyg och pressenningar och förvarar dem i båten. Eller sätter ditt lås eller namnskylt på båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man kan ta sin båt i besittning. ( om man betalt den, handpenning är inte full betalning)

Men det kan bli bökigt ändå om fogden inledningsvis tar allt och reder ut i efterhand? Men detta gäller för företag.

Köper du av en privatperson så kan man knappast begära att han/hon ska veta exakt skick på drevet. Vem har tagit isär ett 10-15 år gammalt drev? ( som borde vara okej men... )

Jag själv skulle inte ta in några flummiga paragrafer i ett kontrakt om jag sålde en båt. Då får köparen betala för det eller så är det så att jag måste ha pengarna till nästa båt och inte kan vänta till våren. Jag skulle sätta ett rimligt pris och sedan övergår risken till köparen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...