-PLM- 75 Postad 14 Januari , 2014 Är i båtköpartagen och undrar om det finns något bra sätt att kontrollera skicket på drev utan att starta upp och sjösätta? Det är en DC på 22fot det gäller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Januari , 2014 OM du sjösätter så ser du ju att motorn startar, drevet tar och ... tja, mer ser du ju inte? En erfaren besiktningsman tar kompprover, känner på drevet och gissar sig fram på skick lika bra som du ( troligen mycket bättre ) Så om du vill ta kostnaden så är det ett sätt. Ett annat är att skriva in i avtalet det du vill göra? OM det bara är drevet du är osäker på av någon anledning så skulle jag testa att få med en paragraf som säger att om drevet behöver renoveras så delar ni på kostnaden, tex. Då måste du be någon demontera drevet - efter köpet - och sedan måste en verkstad ta isär det. Lite mer meck men om du vill bli säker... PS Dela kostnaden? Tänker så här att drevet blir i bättre skick än det var i köpögonblicket plus att en säljare kan tveka att få på sig hela kostnaden. Halva kan vara ok, kanske. Självklart överlåter ni bägg till en besiktningsman att avgöra om renovering behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 209 Postad 18 Januari , 2014 En alternativ lösning är att göra som funkis föreslår och om inte säljaren gillar upplägget kan du föreslå motsvarande prissänkning som en halv drevrenovering kan kosta. Det blir ju samma sak för er båda förutom att affären är helt avslutad vilket kan kännas skönt för säljaren. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 19 Januari , 2014 Du kan ju börja med att titta på det som är enklast, hur oljan ser ut, är propellern oskadad, när byttes bälgar,växelvire,knutar, impeller mm. Är allt detta ok och välskött så är oddsen genast bättre för att resten också ska vara ok. Lämpligast är sen att hålla inne en lämplig summa tills efter provkörning i sjön. Glöm inte att kika på kyllimporna, hur gamla är de? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 Januari , 2014 Köp båten men håll inne med pengar som skall räcka till drevrenovering. När båten sjösats och provkörts betalas renoveringspengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 23 Januari , 2014 och du skulle själv gå med på det om du sålde din båt eller? det skulle jag aldrig gå med på iaf då kan hxn vänta till sjösättning och testa får säkert mer då oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 263 Postad 26 Januari , 2014 Om man vet vad man säljer så borde en funktionsgaranti inte vara något problem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 209 Postad 26 Januari , 2014 Hålle helt med RikardE. Vi har samma problem på jobbet när vi skriver in stränga förseningsviten i våra kontrakt med entreprenörer. De säger Så mycket kan vi inte ha i förseningsvite. Vi säger Betyder det du säger att du redan nu planerar att bli försenad? Sedan skriver båda parter på avtalet... :-) Ja, det var lite förenklat, men pricipen är sådan. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cannehag 0 Postad 27 Februari , 2014 Vi har just skrivit på för en större båt inför denna säsong och där kommer båten stå kvar hos säljaren fram till vårkanten. Då sjösätter vi, provkör och har med i kontaktet att säljaren åtgärdar eventuella fel som framkommer under provkörningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 179 Postad 27 Februari , 2014 ...och om säljaren går i konkurs under tiden så tar kronofogden hand om båten. Om man köper och betalar en pryl så måste man ta den i besittning (dvs transporetra iväg), annars räknas det som säljarens egendom vid ev konkurs. Har Ni inte betalt så är det väl OK !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cannehag 0 Postad 27 Februari , 2014 Bara betalt handpenning än så länge och kontaktet är påskrivet, jag är inte orolig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 75 Postad 27 Februari , 2014 Vi gjorde detsamma, lagt handpenning och betalar resterande efter provkörning i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 27 Februari , 2014 Nej, du behöver inte transportera bort båten för att ta den i besittning. Det kollade jag upp när vi köpte båten i Örebro (vi bor Sollentuna) på hösten 2006. Den fick ligga kvar där under vintern. Säljaren var svårt sjuk och då ville jag ha koll på vad som gäller om han avlider och dödsboet inte hittar kontraktet... Det räcker att du tar dit utrustning som t.ex verktyg och pressenningar och förvarar dem i båten. Eller sätter ditt lås eller namnskylt på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Februari , 2014 Jo, man kan ta sin båt i besittning. ( om man betalt den, handpenning är inte full betalning) Men det kan bli bökigt ändå om fogden inledningsvis tar allt och reder ut i efterhand? Men detta gäller för företag. Köper du av en privatperson så kan man knappast begära att han/hon ska veta exakt skick på drevet. Vem har tagit isär ett 10-15 år gammalt drev? ( som borde vara okej men... ) Jag själv skulle inte ta in några flummiga paragrafer i ett kontrakt om jag sålde en båt. Då får köparen betala för det eller så är det så att jag måste ha pengarna till nästa båt och inte kan vänta till våren. Jag skulle sätta ett rimligt pris och sedan övergår risken till köparen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser