Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Patoja

12 - 15 knop

Rekommendera Poster

Trodde jag skulle kunna finna en snipa/deplacementbåt med lite bättre fartresurser än båtens längd i vattenlinjen är = med antal knop. Sen fick jag hjälp med att söka i Holland där de faktiskt fanns snipor med bättre fartresurser. Problemet var och är priset och utbudet på  begagnademarknaden. Minimum 200.000 och sedan uppåt. Det får nog bli en Crescent Björnen eller Pandan istället. Fast det är ju tyvärr rätt långt ifrån mina snipdrömmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta snipor kan gå fortare än de är långa. Men det kräver mycket kraft. De flesta är dessutom inte riktiga snipor utan är plana i botten och många har bärplan i aktern. Fast grundregeln gäller alltid - ju längre desto snabbare. Men precis de farter du pratar om är där de flesta fritidsbåtar 6-9 meter oavsett typ helst inte skall vara. Skälet är att det är väldigt oekonomiskt.  Ta alla tillverkares data om marchfart med en stor nypa salt (även toppfart många gånger). De sänker varvtalet från motorns max precis så mycket som motortillverkaren säger att den klarar kontinuerligt. Dessutom i en olastad båt en vacker dag med vinden i ryggen. Och de bryr sig inte om marschförbrukningen som de flesta av oss gör. I praktiken med en semesterlastad båt med ett antal år på nacken vill nästan ingen köra på det viset. Det kostar helt enkelt för mycket bränsle och sliter hårt på motorn och skapar ofta onödigt mycket buller. Normala marchfarter är ofta betydligt blygsammare än de man läser i annonser.

Bränsleförbrukning stiger våldsamt på en deplacementbåt skall pressas upp till halvplaning jämfört med deplacementfarten. Vill man åka fort får man skaffa en planande båt helt enkelt, det blir billigare. Vissa variationer på båt/motor kombinationer är bättre än andra men skillnaderna är inte jättestora, fysikens lagar är svåra att rå på i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mer filosofisk fundering; varför ha bråttom?

Väder och vind styr ändå väldigt mycket hur långt och vart man kan ta sig.

Min semesterfart är 7-8 knop. Med möjlighet att dra upp till 20 vid behov. (Köra ifrån åskväder, nödläge, hinna fram till viktig tidpunkt typ innan systemet stänger...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag njuter sjön och naturen. Alldeles fantastiskt att vara på sjön med dess variation. Och marsjar 40kn. Frun blir inte med om vi inte kan gå snabbare än 35kn...

Men det finns några snipor som jo har lite roligt skrov och är planande så at fysiken inte gör 15 knop till än allt för dyr opplevelse. 

Norge har Fjordterne/Hankøterne http://www.fjordboats.com/heritage/24/documents.html#/index.php?id=1765&L=6

Dom är tyvärr rett dyra, men det finns konkuurenter til dessa, ochså som åar snipor med akter løsningar som ger planande skrov. Sök så hittar du!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför låsa sig vid snipor om man vill åka i den farten?

Låter lite som att köpa träskor för joggingturen.

/Claes (snipägare 6 knop)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marex 21 Duckie ! Tror att detta är så nytt at man inte hittar till rätt pris, men ändå bra konsept!

Till dom som tycker detta är konstigt - den går bra också i 6 knop. Men om man får bråttom kan den också göra mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste jag åter påpeka att en båts fart är inte lika många knop som den är lång. Utbredd missuppfattning.

En ungefärlig maxfart kan beräknas som:

V = 2.2 * sgrt(längd) knop, meter. Sqrt är roten ur. Fram med dosan eller räknestickan och räkna!

6.2 m ger 2.2 * 2.5 = 5.5 knop. Och 9 m ger 2.2*3 = 6.6

Så om båten är dubbelt så lång går den inte dubbelt så fort.

Och om båten inte planar så är det stopp där.

 

Men mottot för en snipaägare är: Ju långsammare båten går desto längre tid får man vara på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koefficienten är(väl?) för övrigt 2,43 och inte 2,2...? Om vi ska vara noga alltså :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koefficienten är(väl?) för övrigt 2,43 och inte 2,2...? Om vi ska vara noga alltså

Stämmer nog?

Jag kör ofta min planande båt i deplacementfart. Båten är 5 meter lång, något kortare i vattenlinjen, kanske 4,5 m. Jag upplever att den går billigast och bäst i ca 5,2 knop, 5,5 är OK sen är det 15-16 som gäller men då planar båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på halvplanande snipor som Skäreleja, Tressfjord, IW25 eller liknande. De är snipor men med en horisontell skiva längst akterut i vattenlinjen, som hjälper akterskeppet att inte gräva ner sig. Har själv en Skäreleja sen 40 år, som nu har en 100 hkr Yanmar diesel. Den går väldigt fint i 10-11 knop med en förbrukning på c:a 7/liter i timmen vid 2800 rpm. Maxvarv är 3800! Barnbarnen åker vattenskidor efter den. Annonser på Blocket för Skärelejan under båtsäsongen brukar ligga på 125.000 och uppåt. Lycka till!

Hej från Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fina svar och även lite utbildning. Vårt mål är inte att sitta och blåköra, men i vissa lägen är det bra med lite extra fartresurser, Vår Buster L får sällan gå på högvarv. Med en dåres envishet fortsätter jag mitt letande.

MVh

 

Patoja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under deals på båtmässan (http://deals.batmassan.se/index.asp?detail=713) kan man beskåda den här arbetshästen som om jag förstår det har premiär där. Nedsatt från 480 tkr till 425 tkr måste den väl betraktas som rena fyndet??? Borde vara rejält utrustad eftersom den enligt svenska hemsidan (http://www.batbyran.se/Batbyran/Rescue_65.html) kostar 385 tkr i standardutförande. Rätt båt, demokörd så den är ju nästan begagnad och rejält nedsatt. Låter som din kravspec. Det är väl bara prislappen som är lite i överkant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...